انتقاد به تاکسی‌های سیاه لندن
تاکسی‌های سیاه‌رنگ لندن که به هاکنی (Hackney) معروفند، قدمتی بیش از یک قرن دارند و امروز نه فقط یک وسیله نقلیه، که به نمادی از لندن و جاذبه‌ای توریستی تبدیل شده‌اند. بیش از 20 هزار دستگاه از این تاکسی امروز در خیابان‌های لندن در رفت و آمدند، خودروهایی بی‌همتا که تنها در لندن دیده می‌شوند و همین خاص بودنشان مایه شهرتشان شده است، اگرچه هزینه بالای رفت و آمد به همان اندازه بر شهرتشان افزوده است.
حالا و در پی وضع قوانین تازه برای مبارزه با آلودگی هوای ناشی از تردد خودروهای پرشمار در پایتخت بریتانیا و تلاش دولت برای کاستن از آلودگی خروجی از اگزوز این خودروها، چراغ بسیاری از تاکسی‌های فعلی لندن برای همیشه خاموش خواهد شد.
و در عین تعجب، جایگزین آنها نه تنها خودرویی تازه از همان سازنده قبلی نیست، بلکه از هزاران کیلومتر دورتر و از شرق دور می‌آید. ۱۸ ماه پیش، در آگوست ۲۰۱۲، نیسان از طرح اولیه پرده برداشت که قرار است جایگزین این مرکب‌های سنتی و محبوب شوند، NV۲۰۰ که به ادعای سازنده‌اش پاک‌تر و سبزتر است و فضای بیشتری دارد. اما در این میان مشکلی وجود داشت. طراحی اولیه NV۲۰۰ بحث‌برانگیز شد، زیرا چنان که باید به این تاکسی‌های کارت پستالی شبیه نبود و آن وقار و خاطره را زنده نمی‌کرد. بریتانیایی‌ها حتی می‌گفتند که بیشتر شبیه یک ون باربری است. منتقدان اصرار داشتند جایگزین هاکنی باید وسیله‌ای باشد که با شهروندان و مسافران با نگاهی کوتاه بلافاصله دریابند که این یک تاکسی در لندن است. آنها می‌گفتند این تاکسی مختص لندن نیست، بلکه همان است که قرار است ترددش در نیویورک، بارسلونا و توکیو هم آغاز شود، فقط رنگش را سیاه کرده‌اند. مخلص کلام: NV۲۰۰ انگلیسی نیست.
این انتقادات خودروساز ژاپنی را وادار کرد به استودیوی طراحی‌اش در پادینگتون لندن بازگردد و این بار با گرفتن اطلاعات و نظراتی از اداره حمل و نقل شهرداری لندن و نیز برقراری ارتباطی فعال با رانندگان تاکسی در این شهر، تلاش تازه‌ای را آغاز کند. نتیجه آن شد که در این تصاویر می‌بینید.
NV۲۰۰ نسبت به مدل قبلی از بیخ و بن دگرگون نشده، اما ظاهر تازه‌ای یافته است، از جمله در سپرها و چراغ LED روی سقف که به گفته نیسان نصب شده تا «ذات نمادین تاکسی‌های سیاه سنتی را بهتر بازبنمایاند». همچنین چراغ‌های جلوی زاویه‌دار قبلی به چراغ‌هایی گرد تبدیل شدند تا NV۲۰۰ به اسلافش نزدیک‌تر شود. اگرچه برخی هنوز معتقدند تلاش تازه نیسان باز هم چیزی جز سرهم‌بندی و وصله‌پینه کردن عناصری بی‌ربط نیست.
این خودرو به جای موتور قبلی ۵/۱ لیتری به موتور ۶/۱ لیتری با کارآیی بیشتر و مصرف کمتر مجهز است. دنده‌اش اتوماتیک است و در ضمن چنان طراحی شده که رانندگی با آن در خیابان‌های باریک و پرازدحام لندن ساده‌تر و امن‌تر باشد. درهای NV۲۰۰ کشویی است و علاوه بر راننده برای ۵ مسافر ظرفیت دارد. نیسان اعلام کرده این خودرو از اواخر سال ۲۰۱۴ (از ماه دسامبر) روانه خیابان‌های لندن خواهد شد و بعد از آن تولید نمونه الکتریکی آن را هم که آلودگی‌اش صفر است آغاز و از سال ۲۰۱۵ به شهر لندن عرضه خواهد کرد.
براساس آخرین آمارها، هم‌اکنون ۲۳ هزار دستگاه تاکسی سیاه در لندن تردد می‌کنند که ۲ هزار و ۱۷۷ دستگاه از آنها ویتو (Vito) ساخت مرسدس بنز است و باقی همگی ساخت کارخانه انگلیسی LTC هستند.
بخشی از انتقادات و ایرادها را می‌توان نتیجه مقاومت در برابر چنین تحول شهری بزرگی قلمداد کرد. علاوه بر این بریتانیایی‌ها شهره‌اند به اینکه عادات خود را به سختی ترک می‌کنند و در استقبال از پدیده‌های تازه محافظه‌کارند. با این حال استیو مک‌نامارا، مدیر اتحادیه‌ای که در لندن گواهی تاکسیرانی صادر می‌کند نسبت به واکنش‌ها به تردد این تازه‌واردها خوشبین است و می‌گوید صنعت حمل‌ونقل و مسافران شهری لندن از این خودروهای تازه استقبال خواهند کرد، چون هر چه باشد NV۲۰۰ جدیدتر، پیشرفته‌تر و پاک‌تر از هاکنی‌های قدیمی و همچنین راحت‌تر و جادارتر است. ضمن آنکه گمانه‌ها حاکی از آنند که این خودروهای تازه با وجود امکانات و محاسن بیشتر، ارزان‌تر از قبلی‌ها خواهند بود. داریل اسکریون، از مدیران طراحی نیسان هم می‌گوید: «شهرداری لندن و رانندگان تاکسی از اینکه ما هویت هاکنی را حفظ کرده‌ایم خشنودند. این خودرو همان است که مردم شهر می‌توانند به آن ببالند.» او اضافه می‌کند چالش اصلی برای خودروساز ژاپنی نگاه مسافران و شهروندان به این خودرو و حفظ همان ظاهری بوده که آنها با دیدنش بلافاصله پی ببرند که این همان تاکسی سیاه لندن است.