ترجمه: امیررضا فخاریان اغلب فکر می‌کنیم که برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری لازم است پول زیادی خرج کنیم اما باید بدانید همیشه هم نیازی نیست برای سفر کردن، حساب‌های بانکی خود را خالی کنید! در‌اینجا برای شما برخی از جاذبه‌ها را در سراسر دنیا نام می‌بریم که لازم نیست برایشان پول بپردازید. راهنمایی‌های ما را برای بهترین تجربه‌های مجانیِ سفر بخوانید!
سایت تریپ‌ادوایزر یکی از وب‌سایت‌های مشهور دنیا است که از طریق آن می‌توان بلیت هواپیما خرید و هتل و رستوران رزرو کرد. این سایت همچنین اطلاعات مربوط به شهرها، هتل‌ها و رستوران‌ها را منتشر می‌کند. در بخشی از این وب‌سایت به کسانی که از سرویس و خدمات هتل یا رستوران ارائه شده از سوی این وب‌سایت استفاده کرده‌اند، این امکان را می‌دهد تا از تجربه خود بنویسند و به هتل یا رستوران مورد نظر نمره دهند.

مجموعه موزه‌های کِنزینگتون، لندن
به کنزینگتون، مهد شاه‌ها و ملکه‌های ثروتمند، رولزرویس‌های با راننده و مجموعه موزه‌های رایگان لندن، خوش آمدید ! موزه‌های کنزینگتون، سه‌گانه موزه‌های فرهنگی لندن هستند: نمونه‌های جمع‌آوری‌شده توسط چارلز داروین زینت‌بخشِ موزه تاریخ طبیعت است. اولین ماشین بخار قدم‌هایش را در موزه علم گذاشته و موزه ویکتوریا و آلبرت به 5 هزار سال طراحی و مد اختصاص یافته است؛ از فرش‌ایرانی گرفته تا لباس‌های خیابانی پُست پانک. یک تونل مجرایِ کنزینگتون جنوبی را به مجموعه موزه‌های کنزینگتون متصل می‌کند، اما در مسیر راه رفتن بالای زمین برای صرف ناهار توقفگاه‌هایی وجود دارد.
مهم‌تر از همه‌این است که بدانید ورود به تمامی‌این سه موزه، رایگان است.


pic1

ستاره‌نگری در بیابان نوادا،
ایالات متحده آمریکا
تا زمانی که آسمان شب را در بیابان ندیده باشید، مطمئنا درخشش و تلالو را به معنای واقعی نخواهید چشید. اگر از آلودگی زننده نور‌هایی که از لاس وگاس می‌تابد فرار کنید، آسمان نوادا به شما فرصت‌هایی بی‌نظیر برای تماشای ستارگان می‌دهد؛ گشت و گذار در صحرای نزدیک شهر طلاخیزِ تونوپا، تقریبا مترادف با باران ستاره‌ایِ بی‌وقفه است. شما حتی شانس دیدن یک سفینه یا یک یوفو (UFO) از محدوده اکا 51 را خواهید داشت؛ که البته خیلی بعید به نظر می‌رسد! ولی حتی اگر موفق به دیدن یک یوفو یا سفینه فضایی نشدید، هنوز شانس دیدن بیش از 7000 ستاره درخشان و یک طرح واضح از کهکشان راه شیری را از دست نداده‌اید.

pic2

ناهار در معبد طلایی آمریستار، هند
به عقیده عموم چیزی به عنوان ناهار مجانی وجود ندارد، ولی جالب است که بدانید ورودی و وعده‌های غذایی در معبد طلایی آمریستار رایگان محسوب می‌شوند و‌این به‌دلیل آن است که یکی از هسته‌های اصلی مذهب سیک، میهمان‌نوازی به حساب می‌آید. هر روزه چیزی در حدود چهل هزار مسافر به گوروکالانکار می‌روند تا یک وعده غذایی ساده متشکل از چاپاتی (نوعی نان هندی)، سبزیجات با ادویه هندی و برنج میل کنند. همه می‌توانند بعد از انجام مراسم مذهبی طواف آمریت سارووار، به صف صرف شام بپیوندند. همچنین دریاچه‌ای از شهد، اطراف معبد طلایی را پوشش داده و همه می‌توانند از آن استفاده کنند. با‌اینکه تمامی امکانات رایگان است، ولی کمک مالی شما، می‌تواند به بنیاد معبد برای انجام کارهای خیریه، یاری رساند.

pic۳

استراحت در سواحل
ریو دو ژانیرو، برزیل
هرکسی که در ریو دو ژانیرو نیاز به استراحت دارد، مستقیم به سمت ساحل می‌رود. سواحلِ کوپاکابانا، پانِما، لِمه، لِمون و بارا دا تیجوکا، مکان‌های مناسبی برای موج‌سواران، تیم‌های والیبال ساحلی، آفتاب‌پرستان (یعنی کسانی که آفتاب گرفتن را خیلی دوست دارند!)، نوازندگان گیتار و مردمی که از در ساحل بودن لذت می‌برند، است. فقط کافی است چند دلار برای خرید آب میوه بیاورید، بقیه چیز‌ها مجانی‌ است. این را هم بدانید که به عنوان بخشی از زیرساخت‌های المپیک ۲۰۱۶، بیشتر ساحل‌ها دارای وای فای هستند.
اما مهم‌ترین ویژگی این سواحل، امنیت آنها است. بیشتر افراد، اجناس گران‌قیمت خود را بدون نگرانی در ساحل رها کرده و هروقت دلشان بخواهد، در اقیانوس شیرجه می‌زنند.

pic4

سمفونی نور‌ها
در هنگ کنگ، چین
نورپردازی‌های هیجان‌انگیز هنگ کنگ، یکی از بهترین مناظر دیدنی دنیا است. نور‌های رنگارنگِ سمفونی نور‌ها هر شب ساعت 8 و از ساختمان‌های بندری، به آسمان شب می‌تابد و زیبایی شب را دو چندان می‌کند.
آتش‌بازی هم در شرایط ویژه، مثل جشن سال نوی چین به نمایشِ نور‌ها اضافه می‌شود.
نقاط عطف برای پر بار شدن ‌این نمایش بصری، اسکله «تسیم شات سوی»، تفرجگاه میدان طلایی «بایوهینیا» در «وان چای» و معابری که اسکله «ویکتوریا» را قطع می‌کنند، هستند.

pic5

شفق شمالی لَپلند، فنلاند
قیمت یک ساندویچ و نوشیدنی شما را متحیر می‌کند و به‌این موضوع فکر می‌کنید که هرجایی در اسکاندیناوی می‌تواند جزو بهترین تجربه‌های رایگان سفر قرار بگیرد؛ ولی تجربه اصلی و مورد نظر ما، به‌طور عمومی و در آسمان زمستان قابل مشاهده است!
هرساله از اواخر پاییز تا اوایل بهار، سپیده دمِ شمالی، آسمان شب را از نور و با رنگ‌های محصورکننده رنگ‌آمیزی می‌کند. لَپلند مزیت بزرگی محسوب می‌شود؛ خصوصا برای سواحل یخ‌زده دریاچه‌ ایناری که زادگاهِ مردمانِ سامیِ فنلاند است.

pic6

راندن استاتن‌ایلند فِری
(Staten Island Ferry)
در نیویورک سیتی، ایالات متحده آمریکا
تا زمانی که نیویورک را از روی استاتن‌ایلند فری (نوعی کشتی گردشگری) ندیده‌اید، نمی‌توانید بگویید نیویورک را دیده‌ام! گشت‌زنی از سنت جرج در جزیره استاتن شروع شده و اتمام آن در وایت هال در منطقه پایینی منهتن است.
‌این تورِ رایگان، همان نگاه اجمالیِ اولیه‌ای از آمریکا را به مسافران می‌دهد که هزاران مهاجر جدیدالورود، بعد از آماده شدن در جزیره الیس، داشتند! چیزی که مسلم است، نمایی است از مجسمه آزادی که با نزدیک شدن به ترمینال وایت هال، کاملا قابل مشاهده است.

pic7

موج سواری در سیدنی، استرالیا
تجربه‌های رایگانِ گران‌ترین کلان شهرِ استرالیا در اسرع وقت در دسترس هستند! اگر تخته موج‌سواری را فراهم کنید، موج‌سواری در این سواحل هزینه‌ای نخواهد داشت. سواحل موج‌سواریِ معروف سیدنی برای عموم قابل استفاده است. مسافران همواره به دنبال راهی ارزان برای تهیه تخته‌های موج سواری هستند. آنها به راحتی می‌توانند در فروشگاه‌های کنار ساحل، اجناس دست دوم را به مناسب‌ترین قیمت ممکن تهیه کنند. اما اگر موج‌سواری کردن توجه شما را جلب نکرد، همیشه می‌توانید غوطه‌ورشدنی لذت‌بخش را در استخر‌های دی وای، برونته یا وان‌های آب شیرین، تجربه کنید.


pic8