شخصیت طلبکار یکی از شخصیت‌های عصبی و سخت در روابط است، یعنی از آن دسته از افرادی است که برقراری و حفظ رابطه با او بسیار دشوار است. این افراد غالبا پر از توقع، خشم و رنجش هستند. آنها نه‌تنها به خود، بلکه به اطرافیان خود نیز با واکنش‌ها و‌ توقعات‌شان آسیب می‌زنند. بعضی‌ها همیشه از دیگران طلبکار هستند، گویی همیشه قرار است دیگران برای آنها کاری انجام دهند یا طبق میل آنها زندگی کنند. افراد طلبکار غالبا همه چیز را برای خود می‌خواهند و دیگران را برده و بنده خویش می‌دانند. چنین اشخاصی در ارتباطات خود با دیگران ملال‌آور بوده و کمتر می‌توانند دوستانی امن و مورد اعتماد باشند. این افراد یا از فقدان‌های دوران کودکی رنج می‌برند یا به لوس بودن دچار هستند. در هر صورت، آن چیزی که مهم است این است که آنها همیشه شما را به خود بدهکار می‌دانند و اگر وارد بازی‌شان شوید، همیشه یک بدهکار باقی می‌مانید.

شخصیت طلبکار چه ویژگی‌هایی دارد؟

۱- برخی از این افراد کنترل گر هستند. شخصیت کنترل‌گر شخصیتی است که از دنیا و افرادش توقع دارد که آنطور که او می‌خواهد رفتار کند، مهم نیست که چقدر در این کار موفق می‌شود، مهم این است که او این توقع را دارد. او خود را مرکز و ناجی جهان می‌داند و فکر می‌کند که به کمک او این جهان اداره می‌شود و مردم به کمک او می‌توانند زندگی کنند. این فرد همانی است که به راحتی به خود اجازه می‌دهد که آزادی و اختیار دیگران را نقض کند، رفت و آمد‌ها، رفتار‌ها و روابط آنها را کنترل کند. در حالتی دیگر، انگشت اشاره شخصیت طلبکار غالبا سوی دیگران است و نه سمت خود. از دیدگاه او، این دیگران هستند که باید تغییر کنند. آنها حتی اگر مطلب جدیدی می‌آموزند برای تغییر دادن دیگران است و نه تغییر خود. اغلب نگاه شان به نوع برخورد دیگران است تا نوع برخورد خودشان. شخصیت کنترل‌گر همانی است که خود را ناجی دیگران می‌داند و فکر می‌کند که صلاح دیگران را بهتر از خودشان می‌داند. غالبا رد پای این افراد را در همه جا می‌توانیم ببینیم و معمولا آنها خود را خیلی با محبت و پر توجه می‌دانند. در افراد کنترل گر، دیکتاتوری نیز به وضوح دیده می‌شود، آنها دیگران را کنترل می‌کنند، توقع دارند همه در چارچوب آنها قدم بردارند و اگر این اتفاق نیفتد دیگران را احمق، سهل انگار، بچه، بی عقل و... می‌بینند و شروع به سرزنش آنها می‌کنند. این افراد اجازه نمی‌دهند که اطرافیان خود رشد کنند و به استقلال برسند. طلبکار بودن این افراد وقتی آشکار می‌شود که خلاف توقع شان رفتار شود.

۲- برخی از این افراد، بی توجه و بی تفاوت هستند. آنها کاری ندارند که شما چه نیازی دارید، چه توانایی یا شرایطی دارید، فقط توقع دارند که نیاز هایشان از جانب شما تامین شود. این دسته از افراد تنها زمانی سر و کله شان پیدا می‌شود که احساس می‌کنند طلبی از شما دارند!

۳- غالبا به‌جای همدلی، دستگیری و درک دیگران دنبال مچ‌گیری و در بهترین حالت خود، دلسوز هستند. شخصیت طلبکار همیشه توقع دارد که منافعش تامین شود و اگر این منافع (اعم از انجام دادن کار‌ها طبق استاندارد‌های او) تامین نشود، واکنش‌های تندی به دیگران نشان می‌دهد. مهارت همدلی و درک دیگران در او بسیار ضعیف است، غالبا در مچ‌گیری بسیار استاد است و با همین رفتار دیگران را آزار می‌دهد. بهترین حالت برای او دلسوزی است که می‌تواند با سرزنش همراه باشد. به‌طور خلاصه، یعنی شعور و هوش اجتماعی او پایین است.

۴- غالبا فکر می‌کند که دیگران بنده و برده او هستند. شخصیت طلبکار توقع دارد که همیشه هر چه می‌گوید همان انجام شود و حتی گاهی توقع دارد که دیگران خودشان بدانند که چه وظیفه‌ای در قبال او دارند. آنها همان افرادی هستند که وقتی چیزی از شما می‌خواهند توقع دارند که همان لحظه انجام دهید و اگر انجام ندهید با واکنش تند ایشان مواجه می‌شوید.

برخی دیگر از ویژگی‌های طلبکار‌ها:

۵- آنها همان‌هایی هستند که اگر محصول یا خدماتی را از شما بخرند گمان می‌کنند صاحب شما شده‌اند.

۶- طلبکار‌ها همان‌هایی هستند که اگر متوجه شوند که شما دوست شان دارید، گمان می‌کنند که صاحب شما شده‌اند.

۷- طلبکار‌ها پر از توقع هستند و زود عصبانی می‌شوند. برخی از آنها نیز بسیار انتقام‌جو هستند.

۸- برخی از طلبکار‌ها بسیار زود‌رنج هستند.

۹- طلبکار‌ها همان‌هایی هستند که حتی اگر تعهدی به آنها نداده باشید باز هم از شما طلب دارند. گویا شما همیشه بدهکار آنها هستید.

۱۰- طلبکار‌ها همان‌هایی هستند که همیشه دیگران را مقصر مشکلات زندگی خود می‌دانند.

۱۱- طلبکار‌ها همیشه دیگران را مسوول شادی خود می‌دانند و فکر می‌کنند که دیگران باید زمینه شادی و آرامش آنها را فراهم کنند.