تدوین بودجه 95 شهرداری با رویکرد انقباضی
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در آستانه تدوین لایحه بودجه 95 شهرداری تهران، بر لزوم تدوین این لایحه با رویکرد انقباضی تاکید کرد. محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، با اشاره به نزدیک شدن زمان تدوین لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران اظهار کرد: خودکفایی شهرداری در تامین مالی برای اداره پایتخت سبب شده تا بخش عمده‌ای از مالیه شهر تهران از حوزه درآمدهای ناپایدار تامین شود، این در حالی است که طی یک سال و نیم گذشته بررسی و تصویب لایحه درآمدهای پایدار شهری در هیات دولت به اتمام نرسیده است.

او ادامه داد: با توجه به رکود ساخت‌وساز در کل کشور و به‌ویژه کاهش قابل توجه پروانه‌های ساختمانی در شهر تهران، لازم است که در تدوین و تصویب بودجه سال 95، شورا یک رویکرد متفاوت اتخاذ کند وشهرداری تهران نیز با توجه به بررسی‌ها، اقداماتی را در این زمینه انجام داده است، به طوری که مطابق با بخشنامه اخیر شهرداری، اولویت ادامه فعالیت پروژه‌های عمرانی به پروژه‌های بالای 50 درصد پیشرفت عمرانی اختصاص پیدا کرده است.رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران افزود: اگر بودجه سال آینده شهرداری با نگاه انبساطی بسته شود، در آینده برای شهر تهران خطرآفرین خواهد بود و من پیشنهاد می‌کنم حتما بودجه سال 95 با رویکرد انقباضی حتی مشابه سال 93 بسته شود.

سالاری با تاکید بر تعریف نکردن پروژه‌های فراوان و غیر بهینه شهری از سوی شهرداری گفت: خوشبختانه در حوزه سخت‌افزاری مانند ایجاد شبکه معابر، توسعه بوستان‌ها و... اقدامات خوبی در شهر صورت گرفته است اما در حوزه نرم‌افزاری کار زیادی داریم. امروزه برای شوراها و شهرداری‌ها ساختن شبکه معابر و بوستان‌ها و امثالهم هرچند ضرورتی انکارناپذیر برای شهر است اما اقدام قابل‌توجهی محسوب نمی‌شود و از اهمیت کمتری نسبت به حوزه‌های نرم‌افزاری برخوردار است.طرح‌هایی مانند انضباط شهری که در منطقه 12 در حال اجرا است بسیار مهم است و باید گسترش یابد.این عضو شورا همچنین با اشاره به گسترش آسیب‌های اجتماعی در سکونتگاه‌های غیررسمی گفت: ما در تمامی کلانشهر‌ها مانند تهران یا مشهد با این‌گونه آسیب‌ها مواجه هستیم و مهاجرت بی رویه از روستاها به شهرهای کوچک و بعد به کلانشهرها و شهرهای بزرگ نشان می‌دهد در ابتدای انقلاب اسلامی 35 درصد جامعه ما در شهرها زندگی می‌کردند درحالی‌که اکنون که کمتر از 4 دهه از انقلاب می‌گذرد، 65 درصد جمعیت در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند و اگر وضعیت به همین روال ادامه پیدا کند این رقم به 80 تا 90 درصد نیز می‌رسد و این به‌دلیل عدم پرداختن به سند آمایش سرزمین است که در سیاست‌های کلان مقام معظم رهبری ابلاغ شده و در برنامه توسعه دولت‌ها نیز وجود داشته ولی متأسفانه به آن پرداخته نشده است و امروز کلانشهر تهرانی را پیش رو داریم که در تامین آب آن در دهه آینده مشکلات جدی خواهیم داشت.

سالاری ادامه داد: به گفته آقای جانباز معاون وزیر نیرو از همین الان به دنبال آب در ارتفاعات شمال کشور هستیم که نه‌تنها در تهران بلکه در همه کلانشهرها نیز این مشکل وجود خواهد داشت.او با تاکید بر افزایش آسیب‌ها در پی مهاجرت بی رویه از روستا‌ها به شهرها گفت: موضوعات و آسیب‌های اجتماعی که اوج آن در محلاتی مانند هرندی است نشان از همین مهاجرت بی رویه از روستاها به کلانشهرهاست، بنابر این نتیجه می‌گیریم که جمعیت‌پذیری، چالش بسیار جدی کلانشهرها است.این عضو شورای شهر تهران بر لزوم ایجاد درآمدهای پایدار برای شهر تهران و در اولویت قرار گرفتن در سطح شورا و دولت تاکید اظهار کرد: پروژه‌های املاک و اراضی بزرگ مقیاس، در بودجه سال 95 باید به‌صورت مشارکتی با بخش خصوصی انجام گیرد و سهم شهرداری از آنها اجاره داده شود. یکی از الگوهای موفق تجربه شده در سایر کشورها در این زمینه کشور انگلیس است. در شهر لندن 70درصد درآمد شهری از محل منابع پایدار تامین می‌شود که از این میزان 80 درصد درآمدهای پایدار از محل اجاره‌داری است. اگر در شهر تهران 20 مجتمع تجاری داشته باشیم و سهم شهرداری از آنها به فروش نرود می‌توان کل شهر تهران را به‌صورت خودکفا اداره کرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در خصوص توجه ویژه به کسب درآمد از حوزه‌های نرم‌افزاری گفت: موضوع نصب دکل‌ها و آنتن‌ها، یکی از حوزه‌های جدید است که با توجه به اینکه شهرها به سمت هوشمند سازی پیش می‌روند و شهرداری تهران مسوول ایجاد فضا برای آنها است، ایجاد شبکه جامع دکل‌ها و آنتن‌ها می‌تواند میلیاردها تومان درآمد پایدار برای شهر تهران ایجاد کند و با ایجاد شبکه جامع فیبر نوری با توجه به اینکه یکی از راهبردهای طرح جامع شهر تهران نیز هست و تمامی وزارتخانه‌ها و بانک‌ها و ادارات باید از این شبکه‌های نرم‌افزاری استفاده کنند، باید توسط شهرداری تهران تامین و بسترسازی برای ایجاد درآمد مورد اهتمام جدی قرار گیرد و مواردی از این قبیل که شورای شهر تهران باید اقدامات جدی را در این حوزه انجام دهد.

سالاری، اقتصاد شهر را یکی از موضوعات مهم دانست و اظهار کرد: ما در کلانشهری با جمعیت 8 میلیون نفری زندگی می‌کنیم و اعضای شورای شهر برای کسب و کار افراد نیز باید فکری بیندیشند. مجموعه پهنه‌های s ویژه‌ای که در جنوب شهر تهران معادل 1070 هکتار است و شهردار تهران و اعضای کمیسیون ماده پنج هم برای آنجا در حال تصمیم‌گیری هستند تا یک طرح جامع راهبردی در راستای ارتقای شهر تهران در مقیاس منطقه ای، ملی و جهانی برای آنجا تهیه شود و هم رویکرد ایجاد بازارهای تجاری به‌عنوان کسب درآمد پایدار باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. در ضمن پیشنهاد می‌کنم اعضای شورا نسبت به اینکه در آنجا شرکتی ایجاد شود که راهبری طرح‌ها را به عهده گیرد و تمامی متولیان عرصه ساخت‌وساز مبتنی با آن طرح جامع باراهبری آن شرکت اقدام کنند.او در خصوص ایجاد مجتمع‌های ایستگاهی نیز گفت: در سال گذشته ایجاد مجتمع‌های ایستگاهی در کمیسیون ماده 5 تصویب شد که یکی از بسترهای بسیار قابل توجه برای ایجاد درآمدهای پایدار است. مجتمع‌های ایستگاهی با توجه به اینکه در نقاط بسیار استراتژیک شهر تهران قرار دارند، می‌توانند بسترساز ایجاد درآمدهای پایدار و تامین سرانه‌های مختلف شهر باشند و شهرداری تهران آنجا هم سهم خود را به فروش نرساند و اجاره‌داری را در آنجا نهادینه کند.