ثبات قیمتی خودرو  در سال آینده
سعید لیلاز کارشناس اقتصادی سال 92 بدترین سال صنعت خودرو ایران پس از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود. حال آنکه سال 93 به‌طور حتم سالی همراه با موفقیت برای فعالان این صنعت است.
در این بین هر چند امسال تورم 25 درصدی در اقتصاد کشور تجربه شد، اما سال آینده نرخ تورم حداقل 22 درصد خواهد بود که امیدواریم با این نرخ تورم، قیمت خودرو با ثبات نسبی همراه شود، هر چند که روند کاهشی نخواهد داشت.
به اعتقاد من، عامل اصلی افزایش قیمت‌ها نظام ارزی کشور و همچنین روند صعودی قیمت دلار است؛ این در حالی است که خودروسازان نیز از آسیب‌های این روند از سال گذشته تاکنون در امان نبودند.
طبق پیش‌بینی‌ها در سال آینده تولیدات سواری خودروسازان بین ۶۵ تا ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت؛ این در شرایطی است که خودروسازان در ۶ ماه دوم امسال تا حدودی توانستند روند کاهشی تولید را متوقف کنند و حتی شرکت ایران خودرو توانسته به سقف روزانه تولید سواری دست پیدا کند.
به اعتقاد من، مساله اصلی در سال آینده تقاضای خودرو از سوی پنج دهک اول جامعه ایران است که در طول سه سال گذشته نیمی از قدرت خرید خود را از دست داده‌اند در این شرایط بازسازی تقاضای از دست رفته با دشواری‌هایی همراه است که ممکن است خیلی به نفع خودروسازان نباشد. اگر مشتریان توان خرید خودروهای داخلی را از دست بدهند این مساله خودروسازان را هم با مشکلاتی مواجه خواهد کرد.
در هر صورت اگر نرخ ارز مطابق پیش‌بینی‌ها ثابت بماند و نرخ تورم نیز روندی کاهشی داشته باشد با ثبات قیمتی در بازار خودرو روبه‌رو خواهیم بود از طرفی در شرایط فعلی به هیچ وجه به نفع خودروسازان نیست که قیمت‌هایشان را بیش از این افزایش دهند.