توسعه از بطن جامعه آغاز می شود
دنیای اقتصاد: عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: جنبش دانشجویی در 64 سال گذشته همواره بر کنش و واکنش های سیاسی این کشور تاثیر گذار بوده است، اگر در سال 1384 جنبش دانشجویی، انتخابات را تحریم نمی کرد فاجعه دولت نهم و دهم ایجاد نمی شد و امروز هم اگر دانشجویان فریاد می زنند اصلاحات - اعتدال، ائتلاف - ائتلاف این یعنی نمایش راه توسط دانشجو و جنبش دانشجویی این شعار یعنی دانشجو پیوستگی را کلید زده است.

یک استاد دانشگاه اصفهان، در نشست جنبش دانشجویی از کودتای 28 مرداد تاکنون در محل حزب ندای ایرانیان شاخه اصفهان، اظهار کرد: سازمان های مختلف دانشجویی از چپ افراطی تا راست افراطی همه در تکامل و پیشرفت ایران نقش داشته‌اند امروز جنبش دانشجویی 64 ساله شده، اما لحظه‌ای نبوده که بر کنش و واکنش های سیاسی این کشور اثر نگذاشته باشد. وی افزود: دولت اصلاحات به دست دانشجو به وجود آمد و از دل همین جنبش دانشجویی خارج شد آن روز دانشجویان دست پیرمردانی را گرفتند و به صحنه انتخابات آوردند که شاید یک مهر انتخابات هم در شناسنامه خود نداشتند. جنبش دانشجویی سال 92 نیز به میدان آمد و دولت تدبیر و امید را انتخاب کرد.عبدالحسین ساسان ، فعال اصلاح طلب با بیان اینکه در اصلاحات باید آهسته و پیوسته بود و تندروی‌ها منجر به متولد شدن دولت نهم و دهم شد، ادامه داد: متاسفانه جنبش دانشجویی در سال 1384 به دلیل تحریم انتخابات تاثیر خود را از دست داد. پس از این سال به این نتیجه می‌رسیم که دانشجو از اصلاحات باید پیوستگی و آهستگی بخواهد و نباید به دنبال سرعت گیری و تند رفتن باشد.

اثبات می کنم دولت قبل ما را چندین سال عقب انداخت
ساسان با اشاره به اینکه اگر مطالبه‌ای از دولت یازدهم داریم باید این باشد که حتما برای دولت پس از خودش جایگزین ایجاد کند، گفت: نباید مثل سال ۸۴ پنج اصلاح طلب شاخص با هم به میدان بیایند و مشکل آفرین شوند. وی با اشاره به شعار دانشجویان در سخنرانی رییس جمهوری در دانشگاه شریف تاکید کرد: وقتی دانشجو فریاد می زند اصلاحات - اعتدال، ائتلاف - ائتلاف این یعنی نمایش راه توسط دانشجو و جنبش دانشجویی و این شعار یعنی دانشجو پیوستگی را کلید زده است.این استاد دانشگاه اصفهان اضافه کرد: ما هشت سالی را پشت سر گذاشته‌ایم که اثبات می کنم چندین دهه کشور را عقب انداخته و این یعنی فاجعه ای که در آن ۸ سال روی داده و امکان جبران مشکلات این هشت سال به همین راحتی نیست.ساسان با اشاره به اینکه جنبش دانشجویی یک واقعیت جدی در کشور محسوب می شود، تصریح کرد: امروز به جملات مسئولان جمهوری اسلامی ایران توجه کنید هرکلامی که می‌گویند با توجه به صحبت‌های جنبش های دانشجویی است پس این رسالت جنبش دانشجویی را در کشور چند برابر می کند.

هرکجا ایران شکست خورده به خاطر بلد نبودن مذاکره بوده است
وی به رسالت جنبش های دانشجویی اشاره کرد و گفت: دو رسالت مهم بر عهده جنبش های دانشجویی است، ابتدا اینکه مسولان و حاکمیت را به وحدت دعوت کنند و نگذارند فاجعه ۸۴ باردیگر برای این کشور تکرار شود و دوم اینکه توجه خود را به جای معطوف کردن به حکومت باید به جامعه مدنی و بطن مردم معطوف کنند.این فعال اصلاح طلب به بحث مهم دیپلماسی اشاره کرد و گفت: ایران هرکجا در تاریخ شکست خورده است به دلیل این بوده که مذاکره بلد نبوده است. اگر ما قرارداد ترکمنچای را امضا می کنیم اصلا به این دلیل نیست که جنگ بلد نیستیم نه اتفاقا ما مردمانی جنگ آور هستیم اما بلد نبوده ایم دیپلماسی ارائه کنیم که ترکمنچای را امضا می‌کنیم.

ساسان با بیان اینکه تردیدی نیست که دانشجویان برگزیدگان هوشمند هر جامعه ای هستند و در واقع دانشگاه گرانیگاه هوش است. متاسفانه گفت: دانشجویان هوشمندترین فرزندان این آب و خاک هستند. قبل از تاسیس دانشگاه در ایران و اروپا معمولا افراد باهوش وارد مدارس دینی می شدند و به همین دلیل افرادی که دارای بهره هوشی بالایی بودند به سمت حوزه سوق داده می شدند و به همین دلیل اکثر چهره ها و اسم ها در حوزه ها درس می خواندند. وی با اشاره به اینکه متاسفانه در طول تاریخ یک براندازی علوم توسط داعشیان زمان ابن خلدون انجام گرفت و تدریس فلسفه و نجوم حرام اعلام شد، تصریح کرد: همین تفکرات علم گریز در تاریخ ایران باعث شد تا در زمان امیرکبیر نیز سنتی های کشور مدام با امیرکبیر مشکل پیدا کنند و کلا با علوم تدریسی او مشکل داشتند.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: شانسی که مدارس دینی غرب آوردند این بود که هدایتگران مدارس با هنر و علوم مشکل زیادی پیدا نکردند و این دو از مدارس دینی حذف نشدند و فلسفه به طور کلی کنار گذاشته نشد، اما در ایران فلسفه کنار گذاشته شد و این تفکر غلط تا جایی ادامه پیدا کرد که پس از نوشیدن آب توسط آقای مصطفی خمینی فرزند امام در یکی از مدارس حوزه علمیه قم لیوان ایشان نجس محسوب شد چراکه می گفتند پدر ایشان یعنی امام خمینی(ره) فلسفه خوانده است.ساسان گفت: هنوز هستند بسیاری از کشورهای اسلامی البته نه اسلام ناب محمدی(ص) بلکه اسلام دروغین تزریق شده که داعشی فکر می‌کنند. وی ادامه داد: امیرکبیر مشکل مدارس دینی را تشخیص داد و دارالفنون را تاسیس کرد و به همین دلیل هم با توطئه انگلیس به جرم بازکردن مدرسه و علوم عقلی نابود شد.

8 سال حکومت نخبگان بود
این استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه ما در تاریخ دو رضا شاه داریم، تاکید کرد: رضا شاه پس از به سلطنت رسیدن ۸ سال کشور را به نخبگان کشور سپرد و خودش به امور انتظامی کشور پرداخت و پیشرفت های حاصل آن دوره که امروز از آن به نیکی یاد می شود مثل راه آهن و دانشگاه حاصل همان هشت سالی است که امور به دست نخبگان سپرده شد، اما متاسفانه پس از ۸ سال رضا شاه همه امور را خودش به دست گرفت و منیتش نگذاشت پیشرفت کشور ادامه پیدا کند.ساسان با بیان اینکه با افتتاح دانشگاه تهران جنبش دانشجویی آغاز شد، اظهار کرد: وجه مشترک چپ و راست از ابتدا در جنبش های دانشجویی آرمان خواهی بود، اما متاسفانه از بدو تاسیس جنبش دانشجویی آنها مدام به دنبال اصلاح دولت ها بوده اند و هیچگاه به دنبال نهادسازی نبوده اند. آنها کار ساختن مردم و نهاد مدنی و همچنین فعالیت فرهنگی را فراموش کرده بودند در حالی که باید به بطن نهادهای مدنی راه می یافتند. وی تاکید کرد: دنیا امروز متوجه شده است که توسعه کشور و به خصوص توسعه اقتصادی و پیشرفت اصلا ارتباطی به دولت ها و حکومت ها ندارد بلکه چنین توسعه و پیشرفتی باید از بطن مردم آغاز شود و فرهنگ آن باید در دل جامعه رخنه کند و نمی شود در همه زمینه ها بخواهیم که دولت ها خود را اصلاح کنند.