قیمت نفت تهدیدی برای خودروهای برقی؟
در دهه 1990 اقتصاد جهانی با رشد و رونق زیادی مواجه شد و در همین زمان قیمت نفت نیز کاهش یافته بود. رونق اقتصادی در کنار پایین بودن قیمت سوخت باعث شده بود خودروهای SUV و اسپرت فروش بالاتری داشته باشند. برای مثال لندرور در آمریکا فروش بالایی داشت و همچنین خودروهای اسپرت با حجم موتور بالا مشتریان بیشتری داشت؛ البته این موضوع در ابعاد جهانی نیز مشاده می‌شد و خودروهایی با قدرت و مصرف بالا طرفدار بیشتری پیدا کرده بودند. در همین زمان بی‌ام‌و به سراغ سری X5 رفت که انتخابی درست و مناسب با شرایط زمانی بود و فروشش رکورد زد. مرسدس بنز و آئودی هم همین ماجرا برایشان رقم خورد و خودروهای لوکس آنها مشتریان زیاد‌تری داشتند؛ چرا‌که قیمت بنزین و در کل سوخت پایین آمده بود. اما پس از این دهه قیمت نفت سر به آسمان گذاشت و با افزایش قیمت سوخت حرکت به سمت خودروهای اقتصادی، الکتریکی یا هیبرید شدت یافت. شرکت‌هایی مانند بی‌ام‌و، تسلا، نیسان و چند شرکت دیگر میلیون‌ها دلار روی باتری‌ها و موتورهای الکتریکی سرمایه‌گذاری کردند تا در پاسخ به شوک وارده از جانب قیمت نفت با تغییر رویکرد بتوانند همچنان بازار را در چنگ خود داشته باشند. اگر چه نمی‌توان دلیل این سرمایه‌گذاری‌ها را واکنشی در پاسخ به افزایش قیمت نفت دانست، بلکه استانداردهای اجباری که برای خودروها در رابطه با مصرف سوخت و آلایندگی در نظر گرفته شده هم عاملی مهم در این حرکت به سمت فناوری بوده است.

در نتیجه آن سرمایه‌گذاری ها، بی‌ام‌و (BMW)با ساخت سری‌های i۳ و i۸ و تسلا با مدل S و نیسان با مدل لیف و همین طور سایر شرکت‌ها مدل‌های متنوعی از خودروی الکتریکی و هیبرید را روانه بازار کردند. در حال حاضر می‌توان گفت ساخت خودرویی برقی در برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلند مدت تمام غول‌های خودرو ساز قرار دارد؛ اما موضوع تاثیر‌پذیری این صنعت نسبت به قیمت نفت از اهمیت بالایی می‌تواند برخوردار باشد.

کاهش قیمت نفت و روند نزولی این کاهش باعث شده است مردم به سمت خودروهای شاسی بلند و اسپرت کشیده شوند. در حال حاضر که قیمت نفت در پایین ترین سطح ممکن قرار دارد، با در نظر گرفتن مصرف نرمال برای پر کردن باک یک خودروی معمولی باید ۲۰ دلار هزینه کنید. در سالی که گذشت، سری X۵ بی‌ام‌و، بیشتر از دو سری خودروی هیبریدی مدل i فروخته شد و همچنین مدل‌های شاسی بلند و همه جا رو با استقبال بیشتری روبه‌رو‌ بوده است. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که با افزایش فروش خودروهای اسپرت و شاسی بلند، همزمان با کاهش قیمت نفت می‌توان پرسید آیا اتفاقات دهه ۹۰ میلادی مجدد تکرار شده است؟ البته این احتمال وجود دارد که قیمت نفت مجدد افزایش پیدا کند. در آمریکا لایحه‌ای تنظیم شده است که با افزایش مالیات ۱۰ دلاری در هر بشکه قصد دارد تا بازار خودروهای دوستدار محیط زیست یا خودران‌ها و سیستم‌های حمل و نقل ریلی سریع را تقویت کنند. افزایش مالیات در مقابل کاهش قیمت نفت نشان می‌دهد مساله محیط زیست مقدم‌تر است و باید با تقویت خودروهای کم‌مصرف و برقی شرایط را کنترل شده هدایت کرد. بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، مشخص شده است افرادی که خودروهای برقی می‌خرند دلیلش تغییرات قیمت نفت نبوده است. بسیاری از مشتریان این خودروها می‌خواهند با تکنولوژی همراه و همگام باشند و از نظر آنها سوزاندن سوخت‌های فسیلی در خودروها، باید منسوخ شود و مصرف سوخت‌های فسیلی در خودروها را منطقی نمی‌دانند. بدون توجه به اینکه نفت چه قیمتی دارد، همواره افرادی وجود دارند که طرفداران دو آتشه خودروهای برقی و هیبریدی هستند و موضوعی که اهمیت دارد مقدار گازهای خروجی از اگزوز خودروها است که هر چه به سمت صفر حرکت کند خودرو محبوب‌تر و پیشرفته‌تر است. هنر واقعی در این رابطه رسیدن به عدم انتشار گاز‌های مضر در محیط زیست است که در این صورت می‌توان ادامه حیات را روی
کره زمین تضمین کرد. اما آنچه باعث دلگرمی می‌شود کاهش قیمت خودروهای برقی است که روند خوبی را در پیش گرفته است و انتظار می‌رود خودروهای آینده بدون توجه به کاهش یا افزایش قیمت نفت، به انرژی‌های تجدید‌پذیر چشم بدوزند و با حمایت دولت‌ها و کشورها، همگیر شوند و انتظار می‌رود خودرو‌سازان بیش از پیش نیازهای مشتریان را از طریق طراحی‌های خلاقانه خودروهای برقی تامین کنند تا تمام عواملی که باعث می‌شود یک خودرو محبوب شود در مدل‌های مختلف دیده شود.