شهرکهای جدید فاقد مجوز ارزیابی زیست محیطی
دنیای اقتصاد: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون هیچ مجوز ارزیابی زیست محیطی برای شهرک‌های جدید صادر نشده است.

محمدعلی سید ابریشمی در نخستین نشست مشترک مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استانی با مدیران کل حفاظت از محیط زیست استان‌ها با عنوان تدبیر سبز، اظهار کرد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در جهت حفظ محیط زیست به عنوان یک رسالت انسانی باید تلاش کند تا بهترین شرایط محیطی برای واحدهای صنعتی فراهم شود.

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه فعالیت صنعتی بدون وجود آلایندگی امکان پذیر نیست و یا امکانش بسیار کم است، گفت: باید فعالیت‌های صنعتی با حداقل آسیب به محیط زیست انجام شود و حفظ محیط زیست از اهداف متعالی همه است.

سید ابریشمی اضافه کرد: همانند یک مدیرکل محیط زیست استان که دلسوز محیط زیست است، مدیرعاملان شرکت شهرک‌های صنعتی استان ها نیز به همان میزان باید دلسوز محیط زیست باشد.
سید ابریشمی ادامه داد: رسالت سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران این است که مجموعه صنعت را چنان گردهم بیاورد و منابع زیربنایی آن را طوری فراهم کند که خروجی‌های آلوده کننده آب، هوا و خاک به حداقل ممکن برسند.
وی اظهار کرد: خروجی واحدهای صنعتی که در بیرون از شهرها مستقر شده‌اند، تحت کنترل هستند و سعی شده آلایندگی آنها به محیط زیست به حداقل ممکن برسند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به تجهیز سیستم‌های تصفیه فاضلاب در شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: سیستم‌های تصفیه فاضلاب باید مطابق استانداردهای مورد تأکید و همگام با تکنولوژی روز دنیا باشد. هم‌چنین ورودی‌ها و خروجی‌های این سیستم باید تحت کنترل قرار بگیرند و با واحدهای صنعتی متخلف چه در داخل شهرک و چه خارج از شهرک برخورد شود.

سید ابریشمی اضافه کرد: این طرز تفکر که اگر واحدی آلوده کننده محیط زیست است نباید در کشور مستقر شود، درست نیست بلکه باید به دنبال راهکارهایی برای به حداقل رساندن آلودگی آن واحد باشیم.
وی ادامه داد: ۱۸۹ یونیت تصفیه فاضلاب در ۱۶۹ شهرک صنعتی وجود دارند و ۷۲ درصد واحدهای درون این شهرک‌ها به سیستم تصفیه فاضلاب مجهز هستند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: متأسفانه برخی از واحدهای درون شهرک‌های صنعتی سیستم‌های پیش تصفیه ندارند و یا از سیستم تصفیه فاضلاب به درستی استفاده نمی‌کنند که این موضوع باعث لطمه به خود واحد صنعتی و جامعه استفاده کننده از سیستم فاضلاب خواهد شد.

سید ابریشمی با تأکید بر اینکه ارزیابی‌های زیست محیطی شهرک‌های صنعتی جدید باید توسط مدیران محیط زیست استان‌ها انجام شود، افزود: با توجه به آگاهی و اشراف کامل مدیران محیط زیست استان‌ها از موقعیت، نوع فعالیت و محل شهرک‌های صنعتی و به جهت تسریع در امور، این افراد بهترین کسانی هستند که می‌توانند ارزیابی زیست محیطی شهرک‌های صنعتی جدید را انجام دهند.

وی تصریح کرد: متأسفانه از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون هیچ مجوز ارزیابی زیست محیطی برای شهرک‌های جدید صادر نشده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به صحبت رییس جمهور مبنی بر اینکه مراکز زندگی را باید تبدیل به مراکز تولیدی کنیم، اظهار کرد: حفظ محیط زیست وظیفه شرعی و قانونی همه است. در این راستا باید چرخ زندگی مردم بچرخد و واحدهای صنعتی فعالیت کنند و در عین حال محیط زیست نیز حفظ شود.