کمبود یک میلیارد و200میلیون مترمکعب آب در خراسان رضوی
دنیای اقتصاد-استاندار خراسان رضوی گفت: مهمترین مشکل صنعت وکشاورزی در خراسان رضوی کمبود سالانه بیش از یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آب است.

بیست نهمین مراسم معرفی و تجلیل از کشاورزان و تولیدکنندگان نمونه بخش کشاورزی با حضور آیت‌ا... حسن عالمی عضو مجلس خبرگان رهبری، استاندار خراسان رضوی و چند تن دیگر از مسئولان استانی و کشوری در مشهد برگزار شد. استاندار خراسان رضوی در این مراسم عنوان کرد: با توجه به اینکه خراسان رضوی در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد، کشاورزی در آن کار سختی است، ولی کشاورزان این استان از دیرباز به سخت‌کوشی شهرت داشته‌اند.
علیرضا رشیدیان با بیان اینکه سختی زمین، کم‌آبی، باد و طوفان، تگرگ، سرما و مشکلات دیگر کشاورزان این استان را به حق شایسته نام قهرمان این عرصه کرده است، افزود: کشاورزان خراسانی قهرمانانی هستند که مشکلات پشت آنان را خم نکرده و سالانه از یک میلیون و۲۰۰ هزار هکتار زمین زراعی درآمدی بیش از ۸هزار میلیارد تومان را برای استان و کشور به ارمغان می‌آورند.وی به مشکلات بخش کشاورزی اشاره کرده و گفت: برخی از مشکلات، مانند کاهش نزولات آسمانی، عوامل طبیعی هستند و ما توان ایجاد تغییرات در این موارد را نداریم، اما برخی موارد را می‌توانیم هم پیش‌بینی و هم پیشگیری کنیم.رشیدیان کمبود آب را مهمترین مسئله در صنعت کشاورزی عنوان کرد و افزود: در استان بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب در سال کمبود آب داریم.
وی تصریح کرد: برای حل مشکل آب در بحث تولید، می‌توان به‌جای کشت محصولاتی که به آب زیاد نیاز دارند، آنها را وارد کنیم یا از زمین‌های کشورهای دیگر که آب و زمین کافی دارند از جمله قزاقستان استفاده کنیم.استاندارخراسان رضوی اظهار کرد: نکته دوم بهره‌گیری از کشت محصولات ارگانیک است که به سلامت غذایی و زندگی ما کمک می‌کند و می‌تواند در افزایش ثروت روستایی نیز تاثیرگذار باشد، چراکه امکانات این نوع کشت نیز در کشور وجود دارد.وی با اشاره به برداشت بالای یک کشاورز نمونه از یک هکتار زمین عنوان کرد: این مسئله بیانگر این موضوع است که ظرفیت بهره‌برداری بالایی در کشور وجود دارد، اما برای رسیدن به این ظرفیت به یک همت عالی نیاز داریم.
استاندار خراسان رضوی در پایان ابراز کرد: اگر همه دست‌به‌دست هم دهیم می‌توانیم همکاری نزدیک و خوبی داشته باشیم و باید بین فارغ‌التحصیلان این رشته و صنعت کشاورزی اتصال خوبی برقرار کنیم.