مهار تورم  در مرز 20 درصد
دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی کشور در دیداری صمیمانه با جمعی از فعالان اقتصادی خراسان رضوی از تلاش تیم اقتصادی دولت برای کنترل تورم در مرز 20 درصد تا پایان سال جاری خبر داد.دکتر محمد علی نجفی در این نشست که با حضور چهره های مطرح اقتصادی استان و در محل اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد،گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان سال جاری تورم را به حدود 20 درصد برسانیم.محمدعلی نجفی اظهار کرد: امروز کشور از نظر اقتصادی، سیاست بین‌المللی و داخلی در شرایط سختی به سر می‌برد. وی ادامه داد: بر اساس آمارها، عملکرد 8 سال گذشته، صرف نظر از نیت و انگیزه‌ آن که احتمالا در راستای خیر و توسعه کشور بوده است، به هیچ عنوان قابل دفاع نیست. ادامه از صفحه اول... دنیای اقتصاد،سهیلا قاسم زاده- دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی کشور عنوان کرد: طبق برنامه پنجم توسعه قرار بود تورم تک رقمی شود، اما دولت تدبیر و امید کشور را با تورم 41 درصدی تحویل گرفت، به‌طوری‌که بر اساس اعلام مراکز معتبر بین‌المللی از بین 161 کشور دنیا فقط 8 کشور تورم دو رقمی داشتند که در این میان ونزوئلا در جایگاه نخست و ایران در رتبه دوم قرار داشت.وی ادامه داد: همچنین مقرر بود نرخ بیکاری به 7 درصد کاهش یابد که حداقل این نرخ بر اساس گزارش‌های پارسال به حدود 12 درصد رسیده است.
نجفی با اشاره به اینکه در برنامه پنجم توسعه متوسط رشد اقتصادی کشور ۸ درصد تعریف شده بود اما این میزان در سال گذشته، به منفی ۶ درصد رسید، تصریح کرد: این آمارها روشن می‌کند که سیاست‌ها و راهبردهای دولت پیشین راهگشا نبوده و تحریم‌ها که بخشی از آن ناشی از سیاست‌های نادرست خارجی‌ها و قسمتی از آن نتیجه عملکرد ناصحیح داخلی بوده به این وضعیت دامن زده و امروز همه ما را در شرایط دشواری قرار داده است.


تدوین برنامه‌ای جامع برای عبور از بحران
دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی کشور با اعلام این خبر که دولت یازدهم برای عبور از این بحران‌ها، برنامه‌ جامعی را در دو بخش تدوین کرده و تا پایان شهریور ماه مکتوب آن را در اختیار همه قرار می‌دهد، گفت: این برنامه در دو بخش ۵/۲ ساله و ۵ ساله تدوین شده است و تاکنون ۱۰ ماه از برنامه ۵/۲ ساله را گذرانده‌ایم و تلاش می‌کنیم ۵ معضل اساسی اقتصاد کشور از جمله تورم، رکود اقتصادی، فاصله طبقاتی و مانند آن را که بخشی از آن اجتماعی است، برطرف کنیم. وی ادامه داد: امروز تورم، ریشه بسیاری از مشکلات و بحران‌های اقتصادی کشور است، به‌طوری‌که بسیاری از معوقات بانکی به نوعی با آن مرتبط است و نرخ ارز را هم به شدت تحت تأثیر قرار داده است.
نجفی متذکر شد: تلاش می‌کنیم تا پایان سال جاری تورم را به حدود 20 درصد برسانیم، ضمن آنکه برای خروج از رکود هم طرحی با عنوان خروج غیرتورمی تهیه شده که طی 4 جلسه در ستاد هماهنگی امور اقتصادی و با حضور رئیس جمهوری درباره آن بحث شده است.
وی ادامه داد: هم‌اکنون بروز و ظهورهای کم‌رنگی از آثار این تلاش را شاهد هستیم و افزایش مصرف برق در حوزه تولید و صنعت، ۳ برابر شدن ورود گردشگران انفرادی به کشور نسبت به دو ماه اول سال قبل، افزایش ۳ برابری تولید خودرو، افزایش تقاضا برای ماشین‌آلات کشاورزی و مانند آن نمونه‌هایی از این آثار است.
دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی کشور رانت‌خواری را از دیگر مباحث و معضلات کشور که تدابیری برای آن اندیشیده شده است، دانست. به گفته وی، فاصله طبقاتی از دیگر معضلات حوزه اقتصاد است، به‌طوری‌که امروز فقر در جامعه توسعه یافته و با توجه به کاهش 15 درصدی درآمد سرانه در کشور طی سال‌های 91 و 92 بخشی از جامعه بسیار چاق و فربه شده و در مقابل بخش‌هایی از جامعه، از جمله طبقه متوسط به سوی طبقه فقیر حرکت کرده‌اند.


ضرورت حضور بخش خصوصی در تمام عرصه‌ها
نجفی ابراز امیدواری کرد: با تلاش و عزم عمومی در تمام بخش‌ها اعم از خصوصی و دولتی از این وضعیت دشوار در همه حوزه‌ها عبور کنیم. وی با بیان اینکه امروز سیاست دولت نه در حرف بلکه در واقعیت و عمل مبتنی بر باز کردن میدان برای بخش خصوصی است، گفت: مهمترین محوری که در سفر رئیس جمهوری به ترکیه از سوی وی مورد توجه قرار گرفت، باز کردن راه برای فعالیت و حضور بخش خصوصی بود، چراکه دولت باید از بخش‌های تصدی‌گری کنار برود و راه را برای فعالیت بخش خصوصی هموار کند. اگر بتوانیم زمینه حضور بخش خصوصی در توسعه واقعی کشور را فراهم کنیم و رونق اقتصادی پایداری ایجاد نماییم نتیجه مستقیم آن عاید دولت و مردم می‌شود.
دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی کشور با تأکید بر اینکه بخش خصوصی باید از مرحله تصمیم‌سازی تا تصمیم‌گیری و عملیاتی شدن امور، حضور و دخالت داشته باشد، گفت: باید امیدوار باشیم که در دولت تدبیر و امید قدم‌هایی اساسی در این راستا برداشته شود.
وی ادامه داد: در این میان همه مشکلات و مسائل موجود در این حوزه به دولت برنمی‌گردد و به عملکرد بخش خصوصی هم انتقاد وارد است. چراکه بخش خصوصی نیز مسائل و مشکلاتی در عملکرد خود دارد که شاید بخشی از آن تحت تاثیر سیاست‌های گذشته و عدم اعتماد باشد، اما بخش خصوصی ملی‌ای که به مصالح و منافع ملی توجه داشته باشد بسیار کم است.
نجفی با تأکید بر اینکه هیچ ارتباطی یک طرفه نیست، افزود‌: در این میان قسمتی از این مسائل به حوزه فرهنگ و اجتماع برمی‌گردد و تا شما خود را در این حوزه‌ها مسئول ندانید، این بخش‌ها نیز به کمک شما نمی‌آیند.


درد صنعت را صنعتگر می‌داند
رئیس خانه صنعت و معدن خراسان رضوی در این دیدار با بیان اینکه مدیران بهتر از صنعتگران مسائل و مشکلات بخش صنعت را می دانند، گفت: بعضی از دردها به‌گونه‌ای است که تا انسان گرفتار آن نشود، درکش نمی‌کند و دردهای صنعت از همین دردهاست که تا گرفتار آن نباشی قابل لمس نیست.
حسینی تصریح کرد: در چند سال اخیر تمام مدیران ارشد کشور یا وزیر بوده‌اند یا معاون و یا نماینده مجلس، اما هیچ کدام از جنس صنعت نبوده‌اند که درک کنند چه مشکلاتی صاحبان صنعت و تولید را تهدید می‌کند.وی ادامه داد: مرجع بی‌طرفی وجود ندارد که اگر صنعت‌گر با سازمان امور مالیاتی دچار مشکل شد به آن رسیدگی کند و با توجه به اینکه بخش خصوصی در هیئت رفع اختلاف تنها یک رای دارد همشه حکم به نفع سازمان امورمالیاتی صادر می‌شود.
رئیس خانه صنعت و معدن خراسان رضوی با اشاره به مسئله مالیات ارزش افزوده خاطر نشان کرد: طبق قانون، مالیات ارزش افزوده برعهده صنعت‌گر نیست و باید از صندوق برداشت شود و اخذ این مالیات از صنعت‌گر گذاشتن یک بار مضاعف بر دوش او است. از همین روی من از دولت درخواست می‌کنم گامی برای اصلاح نظام مالیات‌ستانی بردارد و اگر همه اقرار می‌کنند وضع صنعت اسفناک است پس چرا مالیات آن سال به سال افزایش می‌یابد.
وی با انتقاد از اینکه بدهی بخش خصوصی به بانک‌ها 15 هزارمیلیارد تومان است، اما میزان سود، جریمه و اصل بدهی در همین رقم نیز تعیین نشده است، گفت: پیشنهاد ما به دولت این است که در این شرایط بد اقتصادی و با توجه به نمونه‌هایی مانند فساد بیمه و مه‌آفرید خسروی و سلب دارایی‌های آنها، دولت واحدهای صنعتی‌ای که خود سبب عقب افتادن این بدهی‌ها نشدند را شناسایی کند و فقط اصل بدهی را از آنها مطالبه نماید. ما این بدهی را به دولت پرداخت خواهیم کرد اما باید به ما زمان داده شود تا صنعت در این برهه حساس نفس بکشد.


فرهنگ به سمت تولید برود
قنبری، رئیس کانون کارآفرینان استان خراسان رضوی در ادامه این دیدار اظهار کرد: فرهنگ کشور باید تمامی توجهات را به سمت تولید سوق دهد، فرهنگ عامل گرفتاری‌های جدی بخش تولید ماست و تمام مشکلات حال حاضر اقتصاد از فرهنگ ناشی می‌شود. وی با انتقاد از اینکه در ایران فرهنگ دلالی و پولشویی بر تولید ارجحیت دارد، گفت: تا نگاه فرهنگ نسبت به تولید اصلاح نشود گرفتاری‌های تولید از جمله گرفتاری تولید و محیط زیست ادامه دارد و حل نمی‌شود.قنبری ادامه داد: جریمه‌ شدن صنایع توسط سازمان محیط زیست از سر نگرانی برای محیط زیست نیست، بلکه نوعی درآمدزایی است و عزم ملی باید به سمت تولید هدایت شود تا از این وضع اقتصادی نجات یابیم.
نائب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی هم در این نشست با بیان اینکه فرهنگ باید دو نوع اقدام سلبی و ایجابی برای رشد تولید انجام دهد، گفت: اقدام سلبی این است که جلوی جذابیت و سودآوری بخش‌های که ارزش افزوده ملی ایجاد نمی‌کند را بگیرد تا سرمایه‌ها به آن سمت سرازیر نشود.محمد سیادت افزود:اقدام ایجابی این است که تولید را به‌عنوان یک افتخار نشان دهد، نه اینکه در هرجا به‌دنبال مقصر می‌گردند بدون ارائه آمار رسمی تولید را به‌عنوان اولین مقصر معرفی کنند.


بی توجهی به آموزش فنی و حرفه‌ای
رئیس هیئت مدیره انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی در ادامه با اشاره به بی‌توجهی به آموزش فنی و حرفه‌ای در ایران گفت: ۲۰درصد جوانان در کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته جهان به سمت تحصیلات آکادمیک وکلاسیک می‌روند و۸۰درصد آنان به سمت آموزش فنی و حرفه‌ای هدایت می‌شوند، چراکه آموزش فنی و حرفه‌ای می‌تواند معضل بیکاری را حل کند. حمیدی متذکر شد: در مشهد ۴۰درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه بیکار هستند و وزیر سابق کار اعلام کرد تعداد بیکاران با مدرک دانشگاهی ۴۰ درصد بیش از افراد زیر دیپلم است و این مطلب به دلیل تئوریک بودن آموزش‌های ماست. وی با اظهار امیدواری از اینکه گفتار درمانی‌ای که در ۸سال گذشته در کشور رواج داشت توسط این دولت کنار گذاشته شود، تصریح کرد: اگر این ارثیه بد کنار گذاشته نمی‌شود، پس مدیران ارشد با گفتار درمانی مشکلات کارگران و کارمندان ما را رفع کنند، زیرا ما صنعتگران با حرف نمی‌توانیم حقوق و بیمه آنان را بپردازیم.


صادرات از رمق افتاده است
محمود سیادت با بیان اینکه صنعت‌گران و صادرکنندگان از وضعیت بدی که دولت قبل تحویل داده است، اطلاع دارند و تنها به تدبر دولت امید دلبسته‌اند، گفت: شرایط بد اقتصادی که کشور با آن مواجهه بود، سبب شد دولت به رکود تن دهد تا از رشد تورم جلوگیری کند و این راه‌حل قابل درک است، اما همانطور که برای رضایت مردم طرح هدفمندی یارانه‌ها را ادامه دادید، اگر به بخش‌هایی از اقتصاد هم توجه فوری نکنید آسیب‌های آن به مراتب بیشتر از مسکن هایی است که دولت به بخش اجتماعی تزریق می‌کند. وی ادامه داد: بخش‌هایی چون تولید و صادرات طوری نیست که چند سال رها و در مشکلات فراوان غرق شوند و هر زمان که اراده کردیم دوباره احیاء شوند. در حال حاضر بهره‌وری‌ تولیدکننده داخلی کاسته شده است و مواد اولیه مرغوب وارد نمی‌شود، حال با این شرایط تولید کننده ما چگونه می‌تواند به رقابت جهانی بپردازد؟مشخص است که نمی شود و بازار جهانی را از دست می‌دهد.
سیادت با بیان اینکه تمام اثرات تحریم به صورت یکپارچه بر سر صادرات ایران فرود آمده است، گفت: همچنان ممنوعیت‌های صادراتی دولت پابرجاست و جوایز صادراتی نیز لغو شده است. وی تصریح کرد: صادرات تنها بخشی از تولید است که اگر رونق بگیرد سبب تورم نمی‌شود و در کنار آن اشتغال‌آفرین است و درخواست صادرکنندگان از دولت این است که یک نقشه راه 10 ساله تدوین کنند و به تولیدکننده سیگنال بدهند که کدام بخش مورد نیاز جامعه است و باید در آن زمینه فعالیت کنند.
در پایان این بخش اثنی عشری در سخنانی کوتاه گفت: اقتصاد ما از کلینیک درمانی گذشته است و احتیاج به جراحی دارد. هر اقتصادی که با مشکل مواجهه می‌شود، می‌گویند کمربندها را محکم ببندید اما در ایران می‌گویند هر کاری که می خواهید انجام دهید، چراکه ما در زمینه اقتصاد نگرانی نداریم.


زخم کهنه اقتصاد سر باز کرد
محمد بحرینیان، رئیس کمسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی خراسان رضوی با طرح این سوال که آیا دولت تدبیر و امید قصد دارد بعد از سالها سند راهبرد اقتصادی را تدوین کند یا نه، گفت: دلایل رکود اقتصادی تقریبا مشخص است و بخشی که می‌توانند ارزش افزوده واقعی تولید کند از توان افتاده است.
وی افزود: اتفاقات 8سال گذشته سبب شد که زخم اقتصاد ایران زودتر سر باز کنند و چشم ما را بر وضعیت پنهان اقتصاد ایران بگشاید. حال وقت آن است که برای این زخم عمیق چاره‌ای بیندیشیم و از این بحران بگذریم و به مرحله توسعه راه پیدا کنیم.بحرینیان تاکید کرد: صنایع ما دیگر قابل رقابت با دنیا نیست، زیرا محصولات ما بدون فن‌آوری یا با فن‌آوری پایین تولید می‌شود و به همین خاطر بازار جهانی را که از دست دادیم و در بازار داخل نیز توانی برای بقا نداریم. وی با انتقاد از خام فروشی‌های ما که بیشتر سنگ‌آهن و پتروشیمی است و آن هم مزیتی رای کشور ندارد و فقط منجر به هدر رفتن منابع و سرمایه ملی می‌شود، متذکر شد: اقتصاد است که فرهنگ را تغییر می‌دهد، فرهنگ نمی‌تواند اقتصاد را تغییر دهد. پس باید تعارفات را کنار بگذاریم و مسئولان نظام به صورت شفاف به مردم بگویند که چه بلایی بر سر اقتصاد کشور آمده است.


محدودیت انرژی در خراسان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در سخنان کوتاهی با تاکید بر سخنان گفته شده در این دیدار گفت: در خراسان رضوی فعالان حوزه صنعت از منطق بسیار بالایی برخوردار هستند و مشکلات را درک می‌کنند و در اکثر موارد بر سر مشکلات بین بخش خصوصی و دولتی توافق وجود دارد.
راضیه علیرضایی تاکید کرد: خوشبختانه از ابتدای کار دولت تدبیر و امید احترام به بخش خصوصی سرلوحه قرار گرفته است و این رفتار در استان خراسان نیز دیده می‌شود. وی با اشاره به محدودیت‌های استان در زمینه تولید تصریح کرد: در استان خراسان رضوی در زمینه آب و انرژی محدودیت داریم و در زمینه انرژی تنها منبع ما گاز سرخس است. پس برای هر توسعه و هر پروژه ای با محدودیت آب و انرژی مواجه هستیم و به دلیل استراتژیک بودن استان نمی‌توانیم برنامه مستقلی
تدوین کنیم.