هجوم پول لازم‌ها به بازار مسکن

بازار خرید و فروش مسکن این روزها و در آستانه شروع فصل طلایی جابه‌جایی‌ها، با حجم قابل توجهی از عرضه فایل‌های فروش ملک از سوی سازندگان و مالکان پول لازم مواجه شده است. مشاهدات «دنیای اقتصاد» از انبوه فایل‌های پیشنهادی فروش مسکن که این روزها همزمان با افزایش نسبی حجم تقاضا برای خرید ملک، تحرک اندکی در بنگاه‌های مسکن ایجاد کرده است، نشان می‌دهد هم‌اکنون مالکان به‌خصوص سازندگان واحدهای آماده، شرایط را برای عرضه آپارتمان‌های خود به بازار تقاضا مهیاتر از ماه‌های قبل می‌بینند. این موضوع را می‌توان در میان تعداد قابل توجهی از فایل‌های فروش ملک مشاهده کرد که هم‌اکنون با عبارات و کلمات خاصی به‌منظور فروش فوری‌تر در بازار مسکن به متقاضیان معرفی شده‌اند. هم‌اکنون سه عبارت «پول لازم»، «نیاز شدید مالی» و «زیر قیمت»، در حجم بالایی از آگهی‌های فروش ملک در مناطق مختلف شهر تهران و در میان متراژهای گوناگون دیده می‌شود.

هرچند عمده استفاده از این عبارت‌ها از سمت سازندگان و مالکان آپارتمان، عموما در میان واحدهایی دیده می‌شود که در متراژهای مصرفی - بین ۵۰ تا ۱۲۰ مترمربع - به متقاضیان معرفی شده اند، با این حال، هم‌اکنون هجوم پول لازم‌ها برای فروش واحدهای مسکونی آماده در بازار تقاضا به میزانی است که تقریبا همه متقاضیان مسکن در هر گروه و طبقه از توان مالی می‌توانند ملک مورد نظر خود را از بین فایل سازندگان و یا مالکان پول لازم با شرایط نسبتا بهتری از نظر قیمتی، انتخاب، بازدید و خریداری کنند.

واقعی شدن یک ترفند تبلیغاتی

هرچند طی سال‌ها و دوره‌های گذشته، استفاده از عباراتی مانند پول لازم، فروشنده واقعی، ملک اکازیون، زیر قیمت وفروش فوری به‌عنوان یک ترفند تبلیغاتی برای جلب توجه متقاضیان ملک امری عادی بود؛ اما هم‌اکنون استفاده از این عبارت‌ها هم شکل واقعی‌تری به خود گرفته و هم در تعداد بیشتری از فایل‌های فروش ملک در مناطق و متراژهای مختلف عمومیت یافته است.

سازندگان آپارتمان‌های مسکونی که به‌خصوص طی دو سال اخیر به‌دلیل رکود بازار مسکن و فاصله بین هزینه ساخت، قیمت تمام شده و قدرت خرید متقاضیان عملا قادر به فروش آپارتمان‌های خود با سود مورد نظر در بازار مسکن نشدند هم‌اکنون با مشاهده اولین علایم پیش‌رونق در بازار ملک، اشتیاق نسبتا محسوسی برای فروش آپارتمان‌های خود و آزاد کردن سرمایه‌های حبس شده در این ساخت‌وسازها پیدا کرده‌اند.

به این ترتیب، بر خلاف تجربه سال‌های گذشته که اعتماد کمتری به استفاده از عبارات تبلیغی فروشندگان ملک همچون عبارت پول لازم و یا فروش زیر قیمت و... وجود داشت، هم‌اکنون اعلام قیمت کل آپارتمان در کنار این عبارت‌ها و مقایسه آن با سایر فایل‌های فروش ملک در مناطق مشابه، نشان می‌دهد اغلب سازندگان و مالکانی که در آگهی فروش ملک خود از این عبارت‌ها استفاده کرده‌اند واقعا پول لازم هستند و تمایل دارند با در نظر گرفتن تخفیف هر چند اندک برای متقاضیان خرید، واحدشان را هر چه سریعتر به فروش برسانند.

اغلب این فروشندگان که سازندگان چندین واحدی آپارتمان یا به اصطلاح همان بساز و بفروش‌ها هستند، عملیات فروش واحدهای آماده خود را از خرداد ماه به نحو جدی‌تری دنبال می‌کنند تا بتوانند با فروش این آپارتمان‌ها تا پایان تابستان، نقدینگی لازم برای خرید زمین و همچنین سایر هزینه‌های ساخت‌وسازهای جدید را تامین کنند.

معمولا سازندگان واحدهای مسکونی در سومین فصل سال - پاییز - با حضور در بازار فروش زمین، عرصه مورد نیاز خود را برای ساخت و سازهای جدید خریداری و تامین می‌کنند تا بتوانند پس از طی مراحل مختلف کسب جواز و پروانه ساختمانی، از ابتدای سال جدید عملیات ساخت واحدهای جدید را آغاز کنند.

نوسازها در صدر واحدهای زیر قیمت

شواهد موجود از فایل‌های فروش ملک با عبارت پول لازم و فروش زیر قیمت حاکی است که عمده این واحدها، نوساز، کلید نخورده و متعلق به سازندگانی هستند که همزمان چند واحد مسکونی یا مجتمع مسکونی را در دست احداث و سپس بهره‌برداری دارند.

به عنوان مثال، سازنده‌ای در غرب تهران واقع در محدوده شهرآرا و تهران ویلا، تعداد قابل توجهی از واحدهای نوساز خود در متراژهای مختلف ۵۹، ۶۰، ۶۸ و ۸۰ مترمربعی را با شرایط فروش فوری و زیر قیمت منطقه، به بازار مسکن عرضه کرده است. وی در آگهی فروش واحدهای خود عنوان کرده است شدیدا پول لازم بوده و واحدهای خود را پایین‌تر از قیمت منطقه و بین ۳۰۰ تا ۳۴۰ میلیون تومان به متقاضیان واگذار می‌کند.

همچنین سازنده دیگری در محدوده میدان محلاتی، ۴ واحد ۵۷ مترمربعی خود را برای فروش یکجا یا تک به تک، به متقاضیان خرید مسکن پیشنهاد کرده است.این سازنده اعلام کرده ملک وی دسترسی بسیار خوبی به اتوبان امام علی(ع) دارد و قیمت فروش یکجای این ملک ۵۰۰ میلیون تومان است.

همچنین در صورتی که متقاضی علاقه‌مند به خرید واحدها به صورت تک به تک باشد هر کدام از آنها ۱۳۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. مالک دیگری در محدوده بلوار فردوس، واحد ۶۰ مترمربعی خود را با قیمت کل ۲۲۲ میلیون تومان به متقاضیان خرید مسکن معرفی کرده است. این مالک در آگهی فروش ملک خود اعلام کرده واحدش از هر لحاظ بی نظیر و بی‌عیب و نقص بوده و تنها به‌دلیل نیاز شدید مالی قصد فروش آن را دارد.

از سوی دیگر، مالک دیگری در همین محدوده واقع در فردوس غرب، خیابان سازمان برنامه، واحد ۵۵ مترمربعی و نوساز خود را ۲۶۵ میلیون تومان به متقاضیان پیشنهاد کرده است؛ این مالک نیز ادعا کرده آپارتمان او زیر قیمت برای فروش گذاشته شده و علت این موضوع هم نیاز شدید مالی است. مالک دیگری در منطقه ۱۸ شهر تهران، آپارتمان نوساز، فول امکانات و ۷۴ مترمربعی خود را با قیمت کل ۱۵۵ میلیون تومان به بازار فروش عرضه کرده است. این مالک نیز اعلام کرده نیاز شدید مالی دارد و به همین علت آپارتمان خود را زیر قیمت عرف منطقه به متقاضی خرید واگذار می‌کند.