سیاست های اقتصاد مقاومتی وافزایش صادرات؛ عامل رونق اقتصادی
رضا اخلاق پور
در حال حاضر دو مقوله دولتی بودن اقتصاد و وابستگی زیاد درآمدهای بودجه عمومی به در آمدهای نفتی از جمله مشکلات فعلی اقتصاد کشور است.
بنابراین کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی و اجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی وواگذاری شرکت های دولتی به بخش واقعی خصوصی از جمله عواملی هستند که در کنار اعمال سیاست های اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید ملی وکارآفرینی وهمچنین جلوگیری از خام فروشی مواد اولیه و... می تواند باعث افزایش میزان تولید و فروش بنگاه های مختلف اقتصادی وبه تبع آن افزایش تولید ناخالص داخلی، افزایش اشتغال زایی ودر نتیجه، باعث افزایش رونق اقتصادی کشور شوند.


بنابراین لازم است تا مسئولین با ارائه راهکارهایی از جمله اتخاذ و تثبیت سیاست های مختلف اقتصادی اعم از مالی، پولی و ارزی متناسب با شرایط اقتصادی موجود در کشور وهمچنین تعیین نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم، کنترل و تک نرخی کردن ارز، کاهش وابستگی درآمدهای بودجه به درآمدهای نفتی واعمال سیاست های مختلف اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی و کارآفرینی و... زمینه افزایش تولید ناخالص داخلی و رونق اقتصادی را در جامعه فراهم نمایند .

افزایش صادرات، عامل رونق اقتصادی
صادرات کالا یکی از عواملی است که می تواند باعث افزایش تولید، فروش و سودآوری بنگاه های مختلف اقتصادی شود. این در حالی است که در سال های اخیر برخی از بنگاه های اقتصادی کشور بدلیل وجود تحریم های اقتصادی، با مشکلات و محدودیت های مختلفی برای صادرات تولیداتشان مواجه بودند. بنابراین لازم است تا مسئولین با ارائه راهکارها، سیاست ها و مشوق هایی باعث رقابت پذیرتر شدن فضای صادراتی کشور بخصوص در روزهای پس از تحریم شوند، تا ازاین طریق با افزایش میزان صادرات محصولات غیر نفتی بتوانند باعث افزایش تولید و سودآوری بنگاه های مختلف اقتصادی شوند و زمینه افزایش تولید ناخالص داخلی، افزایش اشتغال زایی ،کاهش وابستگی درآمدهای بودجه به در آمدهای نفتی و همچنین بهبود تراز تجارت خارجی کشور و... رادر جامعه فراهم نمایند.

افزایش تقاضا، عامل افزایش نرخ ارز
در روز های گذشته، عوامل مختلفی از جمله تداوم کاهش قیمت جهانی نفت خام و به تبع آن افزایش کسری احتمالی بودجه عمومی کشور وهمچنین افزایش تقاضا برای خرید ارز بدلیل افزایش سفرهای زیارتی بخصوص به کشورعراق و... باعث افزایش نرخ ارز در بازار آزاد شده است. افزایش نرخ ارز موضوعی است که در صورت تداوم می تواند بر سودآوری شرکت های مختلف صادرات محور و واردات محور تاثیرهای متفاوتی بگذارد و باعث افزایش درآمد و سودآوری شرکت های مختلف صادرات محور همچون گروه پتروشیمی و کاهش سودآوری شرکت های واردات محور شود .موضوعی که در حال حاضر نیز مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفته و باعث افزایش تقاضا در برخی از نمادهای گروه شیمیایی و پتروشیمی در بورس و بازار سرمایه شده است .

فلزات اساسی‌ همچنان در مسیر نزولی
در حال حاضر شرکت های فولاد سازی کشور با کاهش میزان تقاضا و فروش تولیدات خود مواجه هستند. چرا که از یک طرف کند شدن نرخ رشد اقتصاد جهانی، باعث کاهش میزان تقاضا وقیمت جهانی فلزات پایه شده. و از طرفی دیگر نیز افزایش سیاست های انقباضی دولت، کاهش میزان ساخت و ساز و افزایش رکود در صنایع پایین دستی صنعت فولاد همچون صنعت خودروسازی و ساخت لوازم خانگی و... بر میزان تقاضای داخلی فولاد تاثیر گذار بوده و باعث کاهش تقاضا وسودآوری بنگاه های مختلف فولاد سازی شده است. موضوعی که در صورت تداوم وضعیت موجود حتی علی الرغم افزایش نرخ دلار می تواند باعث تداوم کاهش میزان فروش و سودآوری شرکت های مختلف فولاد سازی کشور شود .بنابراین لازم است تا مسئولین با ارائه سیاست هایی از جمله ارائه بسته خروج از رکود و همچنین افزایش مشوق هایی برای افزایش صادرات و... زمینه افزایش رونق در بخش های مختلف اقتصادی از جمله صنعت ساخت و ساز و صنایع پایین دستی صنعت فولاد را فراهم نمایند تا از این طریق بتوانند باعث افزایش میزان تقاضا ، سودآوری و رونق در صنعت فولاد سازی کشور شوند.

سیمانی‌ها ،همچنان گرفتار کاهش تقاضا
شرکت های سیمانی همچنان با کاهش میزان تقاضا و فروش مواجه هستند .چراکه اعمال سیاست های انقباضی دولت و کاهش میزان ساخت و ساز در کشور ازیک طرف و کاهش تقاضا برای خرید محصولات شرکت های سیمانی توسط کشورهای همسایه و منطقه و رقابت منفی برخی از کارخانه های تولید سیمان در کاهش قیمت محصولات شان ازطرفی دیگر، برخی از عواملی هستند که بر میزان تولید و فروش شرکت های سیمانی تاثیر گذار بوده و باعث کاهش درآمد و سودآوری آنها شده است . موضوعی که در صورت ادامه سیاستهای انقباضی دولت و تداوم کاهش روند ساخت و ساز در کشور و همچنین کاهش میزان صادرات سیمان، می تواند باعث کاهش میزان تولید ،فروش و سودآوری شرکت های مختلف سیمانی و به تبع آن کاهش میزان تقاضا و قیمت سهام در نمادهای مختلف گروه سیمانی در بورس و بازار سرمایه شود.