نمره خراسان در اقتصاد مقاومتی
دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- سالن اجتماعات استانداری خراسان رضوی در هفته‌ای که گذشت میزبان پنجمین همایش ادواری رؤسای شوراهای اسلامی استان‌های کشور بود؛ همایشی که بنابر اعلام قبلی قرار بود با حضور معاون عمرانی وزیر کشور برگزار شود؛ اما نه تنها از حضور وی خبری نشد، بلکه غیبت شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر مشهد عجیب به نظر می رسید. استاندار خراسان رضوی در این مراسم با اشاره به اینکه در آستانه سالگرد ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هستیم، تصریح کرد: در طول این یک سال در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در استان گام‌هایی برداشته شد، اما متاسفانه نتوانسته‌ایم نمره بالایی در این زمینه کسب کنیم، با این حال این امر به معنای بی‌توجهی به تکلیفی که مقام معظم رهبری ابلاغ کرده‌اند، نیست، بلکه اجرای این سیاست‌ها به سازوکارهایی نیاز دارد که برخی از سازوکارهای موجود با اجرای سیاست‌ها منطبق نبوده است.علیرضا رشیدیان با تأکید بر اینکه شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز باید در جهت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گام بردارند، عنوان کرد: باید بررسی کنید و ببینید با توجه به نقشی که شوراها در اصلاح قوانین و آیین‌نامه‌های شهری دارند، چقدر در این مسیر حرکت کرده‌اید.
وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی تنها برای تولید، صنعت و کشاورزی نیست، افزود: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی روح کلی سیاست‌های کشور است، بنابراین این سیاست‌ها در حوزه مدیریت شهری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
استاندار خراسان رضوی نقش تحریم‌ها را در کاهش وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی مثبت ارزیابی کرد و افزود: کاهش وابستگی بودجه کشور به نفت نباید منجر به افزایش مالیات بخش تولید شود، زیرا در حال حاضر تولیدکنندگان وضعیت سختی را می‌گذرانند و افزایش مالیات این بخش قطعا باعث آسیب نظام تولید، کشاورزی، دامداری و ... خواهد شد؛ باید چرخه‌ای ایجاد و تا حد ممکن از تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی جلوگیری شود.
رشیدیان با اشاره به اینکه شوراهای شهر و روستا برای مدیریت شهری طراحی و هدف‌گذاری شده‌اند، اظهار کرد: بنابر این بود که این شوراها بتوانند سیاست‌گذاری‌هایی را انجام دهند تا با تعامل و همکاری سایر دستگاه‌ها، مدیریت شهری تحقق یابد و باعث ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان از طریق اجرای سبک زندگی ایرانی، اسلامی شود.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه بزرگترین رسالت و هدف در سال «اقتصاد و فرهنگ؛ با عزم ملی و مدیریت جهادی»، متبلور کردن عزم ملی و مدیریت جهادی در تمام زمینه‌هاست، خاطرنشان کرد: به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم که به جای بازدیدهای صرف از پروژه‌های استانی، در سفرهای شهرستانی با محوریت شوراها، مسائل و مشکلات‌ آن‌ها اولویت‌بندی، طرح و تصمیم‌گیری شود.
رشیدیان به تصویب بودجه شهرداری‌ها توسط شوراهای اسلامی شهرها اشاره کرد و گفت: درآمد شهرداری‌ها نباید بر خلاف طرح‌های جامع شهرها باشد، زیرا این امر به نفع شهر نیست و نباید سود بلندمدت را قربانی منافع کوتاه‌مدت کرد.

ضرورت شفاف‌سازی قوانین
استاندار خراسان رضوی بر ضرورت شفاف‌سازی مسائل مالی، قوانین و ضوابط در آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها تاکید و اظهار کرد: برخی قوانین مسیر را برای تخلف باز می‌کنند و این امر نشان‌دهنده ضرورت شفاف‌سازی بیشتر این قوانین است.
رشیدیان با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌ها و نظرات علما و دانشمندان تصریح کرد: متأسفانه از این نیروهای بالقوه به نحو شایسته‌ای استفاده نمی‌کنیم و کشوری که از فرهیختگانش استفاده نکند، به ضرر، خسارت و دوباره‌کاری محکوم است.
استاندار خراسان رضوی شهرداری‌ها را از دستگاه‌هایی دانست که معمولا در جامعه ما باعث نارضایتی مردم هستند و خاطرنشان کرد: اگر به سمت تحقق دولت الکترونیک برویم، زمینه تصمیم‌گیری‌های فردی و فساد کاهش می‌یابد و در نتیجه رضایت‌‎مندی مردم در این زمینه افزایش خواهد یافت.
رشیدیان با اشاره به اینکه توسعه شهری باید متوازن باشد، تصریح کرد: در غیر این صورت خود به خود زمینه معضلات جدی از قبیل بیکاری، فقر، مهاجرت و ... فراهم خواهد شد. وی به جمعیت یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفری حاشیه‌نشین مشهد نیز اشاره و عنوان کرد: اگر قرار باشد حاشیه شهر مشهد با بودجه دولتی ساماندهی شود، باید افق بسیار بلندمدتی را برای آن در نظر بگیریم، درحالی‌که با استفاده از ظرفیت بخش‌خصوصی می‌توان در افق کوتاه‎مدتی نسبت به ساماندهی حاشیه شهر اقدام کرد.

دچار شلختگی معماری هستیم
استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دچار شلختگی معماری در شهرها هستیم، اظهار کرد: شهرها بدون توجه به معماری ایرانی و اسلامی در حال توسعه هستند و می‌بینیم که معماری یونانی و رومی به صورت تکه‌های نچسب در شهرها دیده می‌شوند. وی با انتقاد از برخی مرتفع‌سازی‌ها در سطح شهرها خاطرنشان کرد: بر اساس آموزه‌های دینی مردم باید در منازل خود آرامش داشته باشند، اما در حال حاضر برخی بلندمرتبه‌سازی‌ها، امنیت مردم را از آنان گرفته است.
رشیدیان خطاب به رؤسای شوراهای اسلامی شهرها گفت: در حوزه خدمت‌گزاری به مردم و در توسعه شهری باید جناح‌بندی و سلیقه‌های سیاسی را کنار بگذارید، زیرا این امر سم مهلکی است که مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند؛ باید خدمت ما صادقانه، بر اساس آموزه‌های دینی و به دور از هر گونه سلیقه سیاسی باشد.

حاشیه‌نشینی و حمل‌ونقل، چالش شوراها
رئیس شورای عالی استان‌ها در این همایش از مجموعه مدیران دولت تدبیر و امید برای همکاری با شوراها قدردانی کرد و گفت: در شورای استان‌ها تلاش داریم در جهت تقویت ارتباط و تعامل با دولت و مجلس حرکت کنیم.
غلامرضا بصیری‌پور توانمندسازی شهرداری‌ها برای ارائه خدمات بیشتر به شهروندان را از وظایف شوراها برشمرد و از به نتیجه نرسیدن لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها پس از گذشت سه دهه انتقاد و اظهار کرد: برخی شهرداری‌ها حتی توانایی پرداخت حقوق پرسنل خود را نیز ندارند.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد حاشیه‌نشینی و حمل‌ونقل عمومی را از چالش‌هایی دانست که شوراها با آن درگیر هستند و خاطرنشان کرد: شوراها از ارکان نظام هستند و با توجه به اهمیت آن‌ها باید مدیران نیز شوراها را باور داشته باشند، زیرا شوراها به عنوان بازوهای قوی مدیران اجرایی محسوب می‌شوند و باید از ظرفیت آن‌ها استفاده شود.
بصیری‌پور با اشاره به اینکه بررسی نقش شوراها در توسعه کشور در دستور کار است، عنوان کرد: عملکرد شوراها باید مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد؛ برای توانمندسازی شوراها باید تلاش بسیاری صورت گیرد و شوراها باید فضایی را فراهم کنند تا ارائه خدمات دولت و دستگاه‌های اجرایی در مناطق محروم بیشتر شود.

حاشیه‌ها
قرار بود همایش ساعت 8:30 دقیقه صبح آغاز شود، اما مراسم با 40 دقیقه‌ تأخیر و در ساعت 9:15 دقیقه کار خود را آغاز کرد.
بصیری‌پور در ابتدای سخنان خود به غیبت خندان‌دل، معاون عمرانی وزیر کشور در این مراسم اشاره و علت این امر را جلسه وی در تهران اعلام کرد و گفت: نه تنها ایشان در همایش حاضر نشدند، بلکه شهردار و رئیس شورای شهر مشهد نیز که قرار بود در این مراسم حضور یابند، در تهران هستند و با ایشان جلسه‌ دارند.