صنعت ساختمان، در بسیاری از کشورهای جهان یکی از مهم‌ترین پیشرانه‌های اقتصاد محسوب می‌شود. بنابر مطالعاتی که در واحد مطالعات اقتصادی دانشگاه آکسفورد انجام شده است، گردش مالی جهانی صنعت ساختمان تا سال ۲۰۳۰ میلادی بالغ بر ۸ تریلیون دلار افزایش خواهد یافت که بخش بیشتر این رشد، مرهون افزایش فعالیت‌های بازار مسکن و ساختمان در ایالات متحده و چین خواهد بود. بدین ترتیب، تا سال ۲۰۳۰ میلادی، حجم خروجی مالی صنعت ساخت و ساز در جهان، به ۱۵.۵ تریلیون دلار خواهد رسید که ایالات متحده، چین و هندوستان، به تنهایی با ۵۷ درصد، بالاترین سهم را در این رشد خواهند داشت.

اما در ایران، بیش از ۳۰ درصد اقتصاد کشور با بوجه‌ای بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان، در حوزه ساختمان در گردش است که این رقم قابل توجه می‌تواند جایگزین بسیار خوب و مطمئنی برای صنعت نفت کشور باشد. این صنعت با توجه به حجم بالای گردش مالی در اقتصاد کشور ما همواره به عنوان یک محرک و پیشران مطرح بوده است. همچنین با توجه به رشد بسیار زیادی که در حوزه تولید و ساخت داشته، توانسته است در دنیا و بالاخص در منطقه توان رقابت با کشور‌های مطرح دنیا را داشته باشد. علاوه بر این، صنعت ساختمان کشور که به بالندگی و رشد خوبی رسیده، نه تنها می‌تواند چرخ صنعت و اقتصاد کشور را به گردش درآورد، بلکه می‌تواند نیم نگاهی هم به بازارهای منطقه داشته باشد؛ به عنوان نمونه، در کشورهای همسایه، نظیر عراق که مهارت و امکانات کافی برای ساخت و ساز وجود ندارد، فرصت بسیار خوبی برای حضور متخصصان و سازندگان داخلی فراهم شده است تا بتوان علاوه‌ بر اشتغالزایی، گامی مهم نیز در ارزآوری و رشد اقتصادی فراهم آورد.

حلقه مفقوده

به رغم وجود این بازار مستعد و پویا، همچنان یک حلقه مفقوده میان تولید مصالح، ساخت و ساز و عرضه مسکن در کشور وجود دارد. در حال حاضر، خلا قابل توجهی میان تولید و عرضه مسکن در بازار وجود دارد که با لزوم جدی گرفتن ورود به بازار‌های آنلاین، الکترونیک، تاکید بر لزوم استفاده از تکنولوژی‌های نوین، رسیدن به بازار‌ها و شیوه‌های مدرن در این صنعت و چرخه سنتی می‌توان فاصله بین خریدار و مصرف کننده که توسط دلال‌ها (این عامل سبب افزایش هزینه برای مصرف کننده شده است) پرشده را کاهش داد. صنعت ساختمان از بخش‌های متعددی تشکیل شده است؛ از صنعت مصالح ساختمانی گرفته تا صنعت ساخت و ساز و معماری تا صنعت املاک و بازار عرضه ملک، شاهد یک اکوسیستم بزرگ اما به شدت سنتی هستیم. حوزه املاک حوزه‌ای است که به تنهایی حدود ۳۰۰ صنعت مستقیم و بیش از ۱۳۰۰ شغل در کشور را به پیش می‌برد و طبیعتا چنین بازاری در صورت توجه می‌تواند نقش بسیار مهمی در اشتغال ایجاد کرده و صنایع بسیاری را درگیر خود کند.

در این بین، شاید بتوان مهمترین حلقه مفقوده این چرخه کاملا سنتی را، نبود یک بازیگر اصلی (Key Player) در حوزه عرضه سریع، مطمئن، باکیفیت و محصولات وابسته به مسکن متناسب با نیازهای امروز مصرف‌کننده دانست. امروزه، سبک زندگی مردم شهرنشین به شدت تغییر کرده، به طوری که‌ آنها در بسیاری از تصمیمات روزمره زندگی خود، سرویس‌های آنلاین و سریع را جایگزین شیوه‌های سنتی کرده‌اند. با درنظر گرفتن رویکرد آنلاین مردم، و سنتی ماندن بازار تولید و عرضه ملک، نقش وبسایت‌های آنلاین و جامع بسیار پررنگ‌تر و حیاتی‌تر می‌شود. وبسایت ihome.ir، جامع‌ترین پرتال املاک کشور، با آگاهی از همین خلأ، به عنوان بازیگر اصلی وارد بازار مسکن شد. این وبسایت در سال ۱۳۹۵، با تیمی حرفه‌ای و با هدف ایجاد تحول جدی در بازار سنتی مسکن، فعالیت خود را آغاز کرد. وبسایت ihome.ir، در حال حاضر با بیش از ۱۰۰۰ آژانس املاک و بیش از ۱۲ هزار مشاور در تهران همکاری می‌کند که ماحصل این همکاری ایجاد بزرگترین و جامع‌ترین پرتال املاک کشور است که روزانه بالغ بر ۲۵۰۰ آگهی کاملا واقعی و با کیفیت به این بانک اضافه می‌شود. دسترسی عموم مردم به این حجم آگهی ملک که همگی دارای عکس، مشخصات کامل و قیمت هستند، می‌تواند نقش بسیار کلیدی در مهم‌ترین تصمیم مردم، یعنی خرید خانه داشته باشد.

دسترسی لحظه‌ای به هزاران مورد ملک، مشخصات کامل نظیر عکس، فیلم، متراژ، موقعیت دقیق مکانی روی نقشه، دسترسی به نزدیکترین مراکز خدماتی و... و ایجاد شفافیت در قیمت‌ها، نه تنها از روزانه هزاران سفر غیرضروری شهری جلوگیری می‌کند، بلکه سبب افزایش کیفیت معاملات مشاوران مسکن و واقعی‌تر شدن مشتریان آنها نیز خواهد شد. طبق برآوردهایی که توسط کارشناسان تیم ihome.ir انجام شده، هر فرد به طور متوسط هر ۳ سال یکبار خانه خود را عوض کرده یا به دنبال خانه جدید می‌گردد. در این فرآیند، برای یافتن ملک مورد نظر، به طور میانگین به ۱۵ آژانس املاک مراجعه و در هر آژانس املاک دست‌کم از پنج ملک بازدید می‌شود؛ با درنظر گرفتن این آمار و ارقام و توجه به درگیری‌های زندگی روزمره و ترافیک و آلودگی هوا، می‌توان به اهمیت سرویس‌های آنلاین همانند ihome.ir به خوبی پی برد. از سوی دیگر، افزایش کیفیت عرضه مسکن در بازار، به واسطه سرویس‌های متنوع آنلاین و تبلیغات گسترده‌تر، با کیفیت‌تر و ارزان‌تر در فضای آنلاین، سازندگان و فروشندگان مسکن نیز از این خدمات بهره‌مند خواهند شد.

آنچه مردم می‌خواهند

بررسی‌های میدانی و مطالعاتی که توسط کارشناسان وبسایت ihome.ir انجام شده نشان می‌دهد که استفاده‌کنندگان از سرویس‌های آنلاین حوزه مسکن، نه تنها برای خرید ملک، بلکه برای موارد جزئی‌تری نظیر دکوراسیون، انتخاب و خرید محصولات و مصالح ساختمان برندهای معتبر نیز به دنبال خدمات آنلاین هستند. بسیاری از مراجعین به وبسایت ihome.ir، علاوه‌بر استفاده از خدمات فروش یا اجاره ملک، با مراجعه به مجله خبری ihome.ir، از مشاوره‌ها و مطالب متنوع درخصوص دکوراسیون و آخرین فناوری‌های ساخت و ساز استفاده می‌کنند. بنابراین پرکردن این حلقه مفقود، می‌تواند فضا را برای فعالان صنعت ساختمان، دکوراسیون و معماری باز کرده و مشتریان را به صورت هدفمند به منبع اصلی عرضه این محصولات و خدمات متصل کند. وبسایت ihome.ir، به لطف بهره بردن از زیرساخت‌های کافی و حجم بالای ترافیک ورودی به این وبسایت، می‌تواند بهترین فضا را برای تبلیغ و عرضه تمام محصولات ساختمانی، از مصالح گرفته تا محصول نهایی یعنی مسکن، دکوراسیون و... فراهم کند.

ihome.ir، حلقه مفقوده صنعت املاک و ساختمان