خرید خودروی ایرانی؛ آری یا نه؟
ایسنا- بحث بی کیفیتی خودروی ایرانی و نارضایتی مردم همواره طی سال‌های گذشته مطرح بوده، اما در یک ماه گذشته با راه افتادن کمپین «خودوری ایرانی نخرید» مباحث پیرامون این نارضایتی شدت یافته و محافل تخصصی و شبکه‌های اجتماعی را متوجه خود ساخته است.
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) میزگردی با موضوع آسیب‌شناسی تولیدات داخلی و دلایل شکل‌گیری این کمپین برگزار کرده است که بخش‌هایی از آن به شرح زیر است:

کمپین؛ مطالبه توده مردم از خودروسازان
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مشهد این کمپین را مطالبه توده مردم از خودروسازان دانست که شخصیت حقوقی ندارد و در هیچ کجا ثبت نشده است.
سیدمحسن پنجتنی با اشاره به اینکه هدف تولیدکننده خدمت به مصرف‌کننده جامعه است، عنوان کرد: گسترش حقوق مصرف‌کننده یکی از شئون دموکراسی است و باید به نظر مصرف‌کنندگان احترام گذاشت؛ قانون تفاوتی بین عرضه‌کننده داخلی و خارجی قائل نشده است؛ نباید تولید داخل را دارای ارجحیت خاص نشان دهیم و مردم کالایی را با قیمت‌ گران و کیفیت نامطلوب خریداری کنند.



pic1


پرهیز از سوءاستفاده از کمپین
عضو هیأت رئیسه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به اینکه وضعیت تورمی کشور باعث تغییر نگاه مردم به ماشین از نگاه مصرفی به سرمایه‌ای شده است، اظهار کرد: کمپین در هر کشوری که اتفاق می‌افتد باعث بازداری دولت و مجلس از برخی تصمیمات می‌شود، چراکه برخی تنها خود را کارشناس دانسته و نظر مردم را نمی‌پرسند.حسین متین‌راد با بیان اینکه در شرایط فعلی تا کسی احساس نیاز نکند، رقبتی به خرید ندارد، تصریح کرد: در شرایط تورمی مردم عقیده داشتند اگر امروز نخرند فردا قیمت بیشتر می‌شود، اما دیگر شرایط تغییر کرده است.


pic2


وی با تأکید بر اینکه کمپین خوب است، اما نباید از آن سوءاستفاده شود، گفت: در صورت نبود این کمپین نیز قدرت خرید مردم کاهش یافته و تنها مصرف منابع موجود مطرح است.متین‌راد با اشاره به اینکه کسانی که دنبال ناموفق جلوه دادن دولت هستند، قضیه کمپین را داغ می‎کنند، خاطرنشان کرد: صنعت خودروسازی حدود چهار میلیون شغل ایجاد کرده و اگر به هر دلیلی تعطیل شود باعث بدهکاری چهار هزار میلیارد تومانی بیمه بیکاری دولت در شرایطی می‌شود که دولت در پرداخت یارانه نیز مشکل دارد.

مشکلات مالی علت کاهش تقاضا
مدیرعامل شرکت ساپکو نیز با تأکید بر اینکه انتظار برای تولید خودرو در حد خودروسازان جهانی نیازمند فراهم کردن شرایط لازم است، افزود: ایجاد کمپین به یک برند ضربه وارد می‌کند، اما متأسفانه این برند هیچ حق شکایتی ندارد.


pic3


سهیل داورپناه خاطرنشان کرد: شاید کیفیت و قیمت خودرو خوب نباشد، اما انتشار تصاویر و مطالب نادرست باید توسط سازمان حمایت از تولیدکننده پیگیری شود. وی درخصوص نخریدن خودرو توسط مردم اظهار کرد: دلیل نخریدن خودرو توسط مردم مشکلات مالی است، چراکه تعادل عرضه و تقاضا به هم خورده و عرضه بیش از تقاضا شده است.مدیرعامل شرکت ساپکو با بیان اینکه روی کیفیت می‌توان بحث کرد، اما تغییر قیمت با توجه به شرایط اقتصادی غیرممکن است، گفت: باید روی شبکه خودروسازی کار شده تا نارضایتی مردم کم شود و زمان‌های آتی را به ارتقاء تکنولوژی اختصاص دهیم.

مغایرت کمپین با منافع ملی


pic۴


رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز با بیان اینکه کاهش فروش خودرو در ایران همگرایی کمی با فضای کمپین دارد گفت: اقدامات دولت طی 6 ماه گذشته برای انتقال فضای تحریم به پسا تحریم باعث ایجاد انتظاری در مردم مبنی بر خرید ماشین‌های خارجی با قیمت پایین و کاهش قیمت ارز و تورم شده، در نتیجه کاهش خرید خودرو و ایجاد این کمپین را به دنبال داشته است.

علی باخرد شاخص بررسی خرید و فروش خودرو را دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا اعلام کرد و افزود: این دو شرکت خودروساز حدود 80 درصد بازار را در اختیار دارند و طی بررسی‌های انجام شده در سه ماه گذشته فروش خودرو در نمایندگی‌های این دو شرکت به یک‌سوم رسیده است.
وی با اشاره به اینکه در نظام‌های دموکراتیک، کمپین در جهت منافع ملی ایجاد می‌شود، گفت: توقف خودروسازی با کیفیت کنونی یک خواسته است که باید به آن احترام گذاشت، اما به این دلیل که فضای خودروسازی ایران کاملا ملی و بیت‌المالی است، این کمپین در جهت منافع ملی تشکیل نشده است.