از رقابت پذیری و سند  چشم انداز تا غیرت ملی
دکتر حسین متین راد* رقابت پذیری اقتصاد کشور با معیارهای جهـانی ، مطمئناً با رقابت پذیری بنگاه‌های اقتصادی دربستر مختصات جغرافیایی و رقابت پذیری مناطق و با توجه به امکانات استانی شروع می‌شود. آنچه در فاکتورهای کلیدی شاخص‌های رقابت پذیری بیان می‌شود، شامل موارد زیر است:
- نهادها
- زیرساختها
- حساب‌های دولتی
- بهداشت و آموزش ابتدائی
- آموزش عالی و حرفه‌ای
- بازار مالی پیشرفته
- تکنولوژی‌های نو و دانش بنیان
- حجم بازار
- بنگاه‌های تجاری پیشرفته
- کارآئی بهره وری بازار کالا و سرمایه
- کارآئی و بهره وری بازار کار و نیروی انسانی
- نوآوری
ایران بر اساس شاخص‌های رقابت پذیری ۲۰۱۳-۲۰۱۴، رتبه ۸۲ بین ۱۴۸ کشور را داراست که ۱۶ پله از سال قبل سقوط کرده‌است.
نکته حائز اهمیت این است که در بین کشورهای منطقه، بر اساس سند چشم انداز 1404 باید اول باشیم ، در حال حاضر بعد از قطــر ، امــارات ، عربستان سعـودی ، اسرائیــــل ، عمــان ، کویت ، بحـــرین و ترکیــــه رده نهــم را بدست آورده ایم .
لذا آنچه در حال حاضر در این زمینه اولویت بررسی و تمرکز دارد، عارضه یابی شاخص کارآیی و افزایش بهره وری هم از بعد اثر بخشی و هم کارآمدی است، که با تقویت عوامل تولید، توانمندی سازی نیروی کار، ایجاد بستر رقابت و بکارگیری مزیت های منطقه ای و استانی برای شرایط آرمانی رقابت پذیری سند چشم انداز ، فقط میسر است. استانداران محترم به عنوان نماینده دولت و رؤسای سازمانهای صنعتی و اقتصادی کشور، بدانند که خیلی زود دیر شده است. هر چقدر شعار فعالیت‌های دانش بنیان رواج یابد، اثرات آن در افزایش درآمد سرانه، افزایش سطح زندگی و رفاه مردم آشکار می شود.
لذا با توجه به کلیه شاخص های اقتصادی اعم از اشتغال ، تورم ، رکود، فلاکت ، درآمد سرانه، وظیفه ما کمتر از نیروی رو در رو با دشمن در جبهه نیست ، زمان سریع می گذرد و ما واماندگان از احساس و اجراء مسئولیت ملی و مذهبی خواهیم بود.
مزیت ها و امکانات استان متنوع و فراوان است، دلسوزی و توانمندی مدیران آنها را مضاعف خواهد کرد .
در پایان جمله ای از مایکل پورتر یکی از محققین هاروارد که در زمینه مطالعات رقابت پذیری فعالیت دارد را نقل می کنیم که شاید مجموعه مسئولیت های ملی ما را تعریف می نماید.
« او رشد مستمر و ماندگار یک کشور در صحنه جهانی را به توانائی آن کشور در ایجاد محیطی برای خلق مزیت رقابتی توسط بنگاههای داخلی مرتبط می داند و بر نقش دولت ها در ایجاد چنین محیطی تأکیـــد می کند.
*عضو هیئت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی