جمع آوری لامپ‌های مدادی پرمصرف از اماکن تجاری
مهندس حسین سجادی، مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی ایران گفت: اوج مصرف برق کشور در روز مربوط به اماکن اداری و اوج مصرف برق در شب، مربوط به روشنایی خانه‌هاست. وی افزود: در سال‌های 90 و 91 تعداد پیک‌هایی که روز بر شب غلبه کرده بود بیشتر از سال‌های دیگر بود و در مقطعی به دلیل توسعه سامانه‌های سرمایشی روز به روز زیادتر می شد؛ اما با توجه به اقدامات مدیریت مصرف صورت گرفته، رفته رفته از تعداد آنها کاسته شد.
وی ادامه داد: بهبود بهره وری در کولرهای آبی و توجه به راندمان کولرهای گازی و جلوگیری از ورود کولرهای راندمان پایین به کشور باعث شد که بتدریج در سال‌های ۹۲ و ۹۳ از تعداد روزهایی که پیک روز بر پیک شب غلبه کرد، کاسته شود.
وی با بیان این که غلبه پیک روز بر شب یا برعکس به خودی خود مشکلی ندارد، گفت: بر این اساس باید به اقتضای زمان و شرایط فصلی و محیطی ساعت‌هایی که مصرف بسیار زیاد است، بیشتر مورد توجه قرار گیرد و میزان مصرف مدیریت شود.
وی اظهار کرد: در مقطع زمانی روی پیک شب کار کرده و با ارتقای سامانه‌های روشنایی و استفاده از لامپ‌های کم مصرف پیک شب مدیریت شده و در مقابل آن پیک روز خودش را نشان داد.
وی تصریح کرد: در زمانی دیگر نیز همین مدیریت روی سامانه‌های سرمایشی انجام شده و دوباره پیک شب بر پیک روز غلبه کرده و این تعادلی است که با همکاری سازمان بهره وری انرژی ایران، شرکت‌های توزیع و شرکت‌های برق منطقه ای برقرار شده و مدیریت می شود.
وی از جمع آوری لامپ‌های مدادی در اماکن تجاری با همکاری شرکت‌های توزیع خبر داد و گفت: لامپ‌های مدادی بسیار پرمصرف هستند و بیشتر در اماکن تجاری از آنها استفاده می شد که با اقدامات موثر شرکت‌های توزیع، تعداد این لامپ‌ها بسیار کمتر شده است و شرکت‌های توزیع این کار را به خوبی مدیریت می کنند.
وی یادآور شد: با تغییر فصل کم کم به سمتی می رویم که پیک شب بر پیک روز غلبه می کند و سیاست‌ها باید به گونه ای باشد که از ابزارهای مدیریت پیک شب بهره ببریم و استفاده از لامپ‌های کم مصرف از ابزارهای مناسب برای مدیریت پیک شب است.