ضرورت توجه به تجارت الکترونیک در بازار رقابتی امروز

رضا حمیدی*

در تجارت پر حجم، پر تنوع و خروشان و رقابت‎پذیر امروزی، توجه بیش از پیش به تکنولوژی و فن‌آوری اطلاعات و تجارت الکترونیک از طریق شبکه‎های مجازی از ضروریات است به خصوص در کشور ما که هزینه‎های توزیع کالا مانند اجاره یا خریداری مکان مورد نیاز، نرخ بالای سود سرمایه، هزینه‎های تبلیغات، کمبود وقت، مسائل ترافیک و ... بسیار سخت شده است. یادمان نرود که در اقتصاد مقاومتی و در رقابت کمرشکن کالای مشابه خارجی که از در و دیوار این مملکت می‎بارد، نباید از اثر قوی برندینگ و نماد اعتماد الکترونیک در معرفی و فروش کالای ایرانی و رقابت با کالای خارجی غافل شد. دولتمردان با توجه به نکات زیر می‎توانند در حد بسیار زیادی از کالای خوب ایرانی در مقابل با کالای خارجی دفاع و تولید کنندگان ایرانی را یاری کنند:

۱ ) مبارزه با مشکل قاچاق که باعث رکود یا کاهش تولید یا توقف کارخانجات ایرانی می‌شود

۲ ) کنترل خردمندانه و ملی‎گرایانه واردات و توجه اکید به فرمایشات مقام معظم رهبری در این خصوص

۳ ) عدم دخالت سازمان حمایت و تعزیرات در قیمت‏گذاری و توزیع کالای برند

۴ ) مبارزه با فرهنگ استعماری «ایرانی جنس خارجی بخر»، حتی اگر آشغال باشد و حتی اگر بدانی که فرزندان پسر و دختر این مملکت با توسعه خرید جنس خارجی توسط تو کار شرافتمندانه خود را از دست خواهند داد و چه بسا در ورطه‎های فساد غوطه‎ور می‌شوند.

۵ ) قبول برند به عنوان سرمایه ارزشمند توسط بانک‎ها و سازمان‏های ذی‎ربط دولتی

۶ ) تصویب جوایز ارزنده به واحدهای دارای برند مانند تخفیفات گمرکی، تخفیفات مالیاتی، تسهیلات بانکی با نرخ کم و ...

بد نیست در اینجا به تشکل سازمان تورکوالیتی در کشور ترکیه اشاره کنیم که با سرمایه ۵۰۰ میلیون دلار تاسیس شده با هدف ارتقاء باورنکردنی حجم صادرات ترکیه تا سال ۲۰۱۳ (صدمین سال تاسیس کشور ترکیه) به حدود ۵۰۰ میلیارد دلار و ایجاد ۱۰ برند جهانی و ۵۰ برند کشوری که مسلماً بازارهای سهل‎الوصول ایران را بیش از پیش تحت تاثیر قرار خواهد داد. نکته حائز اهمیت دیگر این است که برخی می‎پندارند برندینگ مخصوص کالای گران قیمت و لوکس و برای طبقات مرفه‎تر است در صورتی که برندینگ ابزاری ارزشمند و مورد اعتماد برای تمام اقشار مردم در سطوح مختلف درآمد است؛ به عنوان مثال برند زارا، ویژه پوشاک از نظر قیمت برای سطح متوسط جامعه ولی از نظر قدرت از قوی‎ترین برندهای پوشاک جهان است یا برند ای کیا، ویژه ارزان‎ترین مبلمان و اثاثه چوبی در جهان است که سخت مورد اعتماد مردم طبقات متوسط و پایین جامعه است.

*رئیس هیأت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان