شاخص رضایت کل، نمایانگر رضایت متقاضیان
ایمان آزمون - مسئول فرآیند ارزیابی طرح رتبه‌بندی با هدف ایجاد رضایت صد درصدی و جلوگیری از تضییع حقوق اعضای محترم اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، فرایند اجرایی طرح رتبه بندی اعضا از نگاه دارنده کارت بازرگانی طراحی و اجرا شده است، به گونه ای که در طول فرایند رتبه بندی متقاضی به صورت کامل از روند رتبه بندی خود آگاه است و در هر مرحله پس از گفتگو با کارشناسان پرونده و شفاف تر شدن هر ه بیشتر مسیر، متقاضی می تواند با ارایه مستندات در چارچوب طراحی شده به امتیاز شایسته خود دست یابد. چارچوب مدل رتبه بندی بر دو پایه استوار می باشد:
۱.خوداظهاری متقاضیان: به این معنی که در هر معیار و زیر معیار در صورت ارایه مستندات مربوط و پس از بررسی و ارزیابی کامل امتیاز آن معیار ارایه می گردد. در صورت عدم ارایه مستندات در هر بخش، امتیاز مربوط به آن بخش از دست خواهد رفت.
به صورت خلاصه هر چه متقاضی اظهار نماید مورد بررسی قرار می گیرد و به نسبت و بر مبنای مدل امتیازدهی می شود و هر چه اظهار ننماید امتیاز آن موضوع را از دست می دهد.
۲.عدم قضاوت: تلاش تمامی ارکان طرح بر این است که سهم قضاوت در مدل امتیازدهی به سمت صفر میل نماید. با این نگاه در طراحی مدل تلاش شده است تا مدل در حد امکان قابل اندازه گیری باشد، به صورتی که در صورتی که خود متقاضی با مستندات ارایه شده و در اختیار داشتن مدل مورد استفاده، به ۹۵% اطمینان به همان امتیاز برسد.
با توجه به اقدامات صورت گرفته، فرم نظرسنجی با هدف پایش فرایند اجرایی و مدل رتبه بندی طراحی و از آغاز طرح اجرایی شده است. حوزه های مطرح شده در فرم نظرسنجی به شرح زیر می باشد:

متقاضیان حاضر در طرح پس از برگزاری جلسه بازدید از محل و ارایه رتبه اولیه فرم نظرسنجی را تکمیل نموده و نظرات خود و بازخوردهای خود را نسبت به کل فرایند در بخشی که به همین منظور در فرم طراحی شده است یادداشت می نمایند. بررسی دوره ای این نظرات طراحان مدل را با نظرات و دیدگاه های فعالان اقتصادی آشنا نموده و در غنی تر نمودن مدل یاری می نماید.
همچنین دو پرسش "بلی- خیر" در فرم وجود دارد تا میزان رضایت کلی (تحت عنوان شاخص رضایت کل) و اجازه انتشار اطلاعات خود تحت عنوان گزارش های فارسی و انگلیسی در سامانه رسمی طرح با هدف شفاف سازی هر چه بیشتر فضای کسب و کار پایش گردد.
همچنین متقاضیان به تفکیک استان محل فعالیت مشخص شده اند. در هر استان ابتدا متقاضیانی که رتبه بندی نهایی گشته اند، معرفی و پس از آن نظرات آن ها ارایه شده است.
شایان ذکر است که متقاضیان با توجه به محل کارخانه خود تفکیک شده اند نه بر مبنای اتاق محل صدور و تمدید کارت خود، به صورتی که امکان دارد کارخانه یک متقاضی در یک استان باشد اما کارت بازرگانی خود را از اتاق استان دیگری دریافت کرده باشد.

همان گونه که در فرایند اجرایی رتبه بندی پیش بینی شده است پس از برگزاری جلسه بازدید از محل و پیش از نهایی شدن رتبه، فرم نظرسنجی از متقاضیان طرح برای متقاضی ارسال و نظرات آنان جمع آوری می گردد. تا کنون بیش از ۳۵۰ فرم نظرسنجی از متقاضیان جمع آوری شده است که نتیجه آن به شرح جدول زیر می باشد: