زرین کوه پیشتاز علم و عملیاتی کردن رویه‌های بتنی رنگی و غلتکی در جهان
در حال حاضر کشور ما بیش‌از 80 میلیون تن سیمان در سال تولید می‌کند و میلیون‌ها تن سیمان مازاد داریم، این سیمان هر تن 30 الی 40 دلار صادر می‌شود، یعنی 100 دلار زیر قیمت و این جریان توجیه اقتصادی و منافع ملی را تامین نمی کند. اگر ما بتوانیم سیمان را در جاده سازی و بتن غلتکی استفاده کنیم و 20 میلیون‌تن در حوزه کل شهرسازی و راه سازی و خصوصی سازی جایگاه مصرف داشته باشد، عملا» قیر را صادر می‌کنیم و 7 تا 8 میلیارددلار در سال منافع ملی را تامین می‌کنیم. در زمینه زیست محیطی طبیعتا قیر در مسائل شهری آلاینده است و استفاده کمتری دارد (در محیط‌های صنعتی، کارگاه‌ها و...) علاوه برآن عمرکمتری نیز دارد.

شرکت زرین کوه در سال 1353 تاسیس شد و غالب بر 40 سال در حوزه راه و ابنیه فعالیت داشته است. ازسال 1393 مدیریت این شرکت را مهندس خطیبی و همکاران وی عهده دار شدند. رویکرد تخصصی آن‌ها پیشتازی در رویه‌های بتن غلتکی بوده است. تاکنون در این زمینه 5 پروژه بزرگ ملی را اجرا کرده‌اند که مورد بازدید معاون وزیر و ریاست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی قرارگرفته است. همچنین در این زمینه اختراع رویه بتن غلتکی رنگی توسط ایشان به ثبت رسیده است و مکمل تراکم بتن نیز در مراحل ثبت است.
روز ملی بتن بهانه‌ای بود تا مصاحبه‌ای را با مهندس خطیبی، یکی از پیشگامان صنعت بتن کشور انجام دهیم و از نوآوری‌های صنعت بتن کشور مطلع شویم. رییس هیات مدیره شرکت زرین کوه مطالب مهم و قابل تاملی را مطرح نمودند که در ادامه ملاحظه می‌نمایید:

شرکت زرین کوه تاکنون چه موفقیت‌هایی را به دست آورده است؟
شرکت زرین کوه ضمن این که ۴۰ سال فعالیت عمرانی پایدار داشته است، اخیرا" با اجرای اولین رویه بتن غلتکی رنگی در گمرک تهران به مساحت بسیار زیاد و همچنین پروژه بسیار مهم و عظیم فولاد شهید جهان آرا خرمشهر که هم اکنون به صورت جفت بچینگ و جفت فینیشر پیشرفته ویژه با نیروهای منسجم و متخصص عملیاتی در حال اجرا دارد و به عنوان اولین مجری و مخترع رویه بتن غلتکی رنگی به صورت انحصاری و بدون نیاز به آسفالت با دقت میلی متری اجرا می‌کند.

عوامل این موفقیت‌های بزرگ را چه می‌دانید؟
_تکیه بردانش و تجربه
_استفاده حداکثری از توانمندی دانشمندان ایرانی و اساتید برجسته و باتجربه دانشگاهی در کنار صنعتگران و نیروهای مهندسی کشور
_خودباوری و هدف گیری درست مسیر
_تعامل، انسجام و مشورت کارگروه توانمند دانشمندان و متخصصین برای حل مسئله در کوتاه ترین زمان ممکن
(تحقیق و توسعه ما فقط به حل مسائل اساسی فکر می‌کند و بر اساس دانش جهانی و تجربیات داخلی، راه حل‌های ابداعی، اختراعی و مهندسی معکوس را پیدا می‌کند)
از طرفی دیگر ما تجاری سازی و علم را به صورت جامع دیده ایم، نه بصورت نقطه‌ای و موضعی

ویژگی رویه بتن غلتکی در مقایسه با مصالح مشابه داخلی و خارجی از نظر قیمت، کیفیت و ... چیست؟
عمده پیمانکاران فعال در زمینه رویه بتنی غلتکی از آن به عنوان آستر بتنی استفاده می کنند و روی آن را یک لایه آسفالت اجرا می کنند، در صورتی که این روش RCCP به شمار نمی رود. اما ما به عنوان یک پیمانکار علمی مثل کشورهای پیشرفته دنیا روی رویه تمام شده نهایی کار می‌کنیم و در بحث ضرورت رنگی کردن برای زیباسازی محیط‌ها، استفاده حداکثری از مزایای رنگ و نرمی سطح، ما را به اختراعی رساند که اجرای بسیار موفقی در پروژه‌هایمان داشت و مورد بازدید و تائید مرکزتحقیقات قرار گرفت. این روش در دنیا به صورت انحصاری متعلق به ماست و ثبت و اجرا شده است. علاوه بر ثبت اختراع ایرانی، برای ثبت اختراع کشورهای پیشرفته غربی و بین المللی اقدام نموده ایم .

برای تولیدات و اجرای پروژه‌های خود، تا چه‌اندازه از صنعتی سازی و تکنولوژی روز دنیا استفاده می‌کنید؟
شرکت ما شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری البرز است. ما بکارگیری فنون مدیریت نوین و روش‌های صنعتی را در اولویت کارمان قرار داده ایم. رویه بتنی غلتکی هم این گونه است و ذاتا فن آوری ماشین محور و صنعتی است. هدایت ماشین آلات هم به دانش فنی بالایی نیاز دارد؛ نرم افزار و ابزار دقیق سیستم تولید به صورت دقیق و خود کار عمل می کند. دستگاه‌های پخش مدرن و مجهز به ابزار دقیق، خودکار تنظیم ارتفاع و شیب عرضی هستند و همچنین همگن و یکنواخت خوراک دهی و تراکم نسبی را انجام می دهد. کار رویه بتن غلتکی شبیه لشکر زرهی کاملا مجهز است.

محصولات و خدمات فنی مهندسی شرکت زرین بتن به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شوند؟
بله. از سال گذشته تا کنون با آغاز موفقیت‌های چشمگیر با چندین کشور وارد مذاکره درخصوص عقد قراردادهای مشارکت شدیم (کردستان عراق، بصره، تاجیکستان و عمان)
در عین حال ارتباطات خوبی را هم با آلمان و ایتالیا داریم و امیدواریم که پس از تبادل اطلاعات در خصوص دانش فنی و طرح اختراع مان را آن جا به استفاده برسانیم.

چه اقداماتی می‌بایست صورت پذیرد تا شرکت‌های داخلی توان رقابت با شرکت‌های مطرح خارجی در زمینه اجرای پروژه‌های بین المللی را داشته باشند؟
پاسخ به این سوال در مقوله این مصاحبه نمی گنجد، به اختصار می‌توان گفت:
_عوامل موثر، مولفه‌ها، گزینه‌ها، توانمندی‌های داخلی و دستگاه‌های دولتی باید شناسایی شوند و هر مولفه‌ای کار خود را درست انجام دهد تا به نتیجه برسیم.
_ قاعدتا" پیمانکار داخلی باید قوی باشد و دقیق کار کند.

_ حمایت‌های دولت، نقش آن، بسترسازی‌ها و پرداخت ضمانت نامه‌های دولتی پیمانکاران برای انجام شدن کار
_ در نهایت شرکت‌های پیمانکاری هم باید تا می‌توانند به صورت واقعی (تحقیق و توسعه قویR&D) داشته و بتوانند سیستم‌های نظام مندکیفی داشته باشند.
_ از نظر فرهنگی هم باید آموزش‌های لازم برای فرهنگ هدف را ببینند.

مشکلات خاص صنعت بتن و احداث را بیان نمایید؟
در کشور ما، بازار سیمان سال‌های سال تحمیلی بوده و هرسیمانی با هر کیفیتی تولید می‌شد مردم می‌خریدند، علی رغم این که مازاد تولید داریم و تولیدکننده‌ها باید از بازارسیمان تبعیت کنند.
در زمینه بتن هم همین طور است، کشور ایران سنتی گراست و باید به صورت نهادینه از مرحله آموزش‌های ابتدایی تا فرهنگ خانوادگی کار شود. در حال حاضر رویه بتن غلتکی علی رغم داشتن مزایای فنی و اقتصادی برای ورود به بازار کارفرمایان و ناظران با چالش روبروست. ولی آسفالتی که گاه خراب شده و مشکل دارد بدون حساسیت‌های این چنین اجرا می‌شود. به اصطلاح جرات این که محصول و ایده جدید بیاورند نیست.

چرا اکثر شرکت‌های داخلی در این صنعت هنوز از روش‌های قدیمی برای تولید استفاده می‌کنند؟
دلیل اول: در دنیا ماشین آلات نو هزینه کمتری دارند، برق مصرفی کمتر، اصطکاک کمتر و با هزینه تعمیرات و نیروی متخصص مقرون به صرفه نبوده و در کشور ما توجیه اقتصادی ندارند.
دلیل دوم: ماشین آلات خارجی خیلی گران قیمت و ارزبر هستند و سعی می‌شود که ماشین آلات دست دوم استفاده شود.

دلیل سوم: در بازاری می‌توان مانور داد که کیفیت مطرح باشد، در بازار مصرف وقتی عملکرد کیفی مد نظر نباشد و در فرهنگ عمومی مردم و فرهنگ عمرانی کشور، پیمانکار، کارفرما و دستگاه نظارت، کیفیت مد نظر نیست، تولیدکننده هم بدنبال آن نمی رود و از او مطالبه نمی شود، خواسته بازار رشد نکرده و ارتقا ندارد، (جاده ضعیف، ناهمواری‌ها، ترافیک بالا ) نه مردم، نه شهرداری و نه دستگاه قضایی اعتراض نمی کنند و چون بی کیفیتی جریمه ندارد در نتیجه ماشین قدیمی هم هست.

برخی از کارشناسان نیاز صنعت احداث کشور را دستیابی به تولید محصول و خدمات در کلاس جهانی با توجه به چهار استراتژی (طراحی محصولات بر اساس نیاز مشتری، پذیرش تکنولوژی جدید، بهبود خدمات پس از فروش و شناسایی بازارهای جدید) مطرح می‌کنند. ارزیابی خود را در این خصوص بیان نمایید؟
در بازارهای جدید بحث کیفیت را حل کردند و استانداردهای حداقل ملاک عمل نیست.

مثلا" خدمات پس از فروش که خودروها ارائه می‌دهند و کیفیت آن چیزیست که مطلوب مشتری باشد و اگر مشتری از رنگ ماشین خسته شد یا ضربه‌ای خورد آن را تعویض می‌کنند. در بازار جدید این موارد مهم‌اند و در کشور ما رویه بتن غلتکی با خدمات پس از فروش که فاصله زیادی دارد و برای جهانی شدن باید بیشتر روی آن کار شود.

یکی از مولفه‌های مهم در توسعه یافتگی یک کشور وجود کارآفرینان تحصیلکرده درعرصه‌های اقتصادی است، لذا با توجه به ضرورت آموزش کارآفرینی، چگونه می‌توان تجربیات مدیران موفقی چون شما را به دانشجویان و فعالان جوان کشور منتقل نمود؟
قطعا" هر فعالیت و کارآفرینی که دانش بنیان باشد، مستلزم آموزش دیدن و انتقال مفاهیم است...کشور ما از نظر نیروی انسانی فارغ التحصیل (لیسانس وفوق لیسانس و دکترا) زیاد دارد و کارآفرینی موفق است که زمینه رشد و پیشرفت این نیروها را فراهم کند و از این نیروهای عظیم مهندسی ایرانی که برای کشور بسیار غنیمت‌اند و حتی بهتر از پزشکی می‌توانند به بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های اجرایی و تحقیقاتی بپیوندند، استفاده شایان کنند.
و این مهم در گرو این است که دانشجویان به گرفتن یک مدرک اکتفا نکنند و با مشارکت در کارورزی‌ها و تکنسین بودن بیشتر به کار اجرایی و تجربه‌اندوزی اهتمام ورزند.

ارزیابی خود از صنعت بتن و احداث کشور را بیان نمایید؟ در چه شرایطی این صنعت می‌تواند اتکای بودجه به نفت را کاهش داده و موجبات رونق اقتصادی را فراهم کند؟
در حال حاضر کشور ما بالغ بیش‌از۸۰ میلیون تن سیمان در سال تولید می‌کند و میلیون‌ها تن سیمان مازاد داریم، این سیمان هر تن ۳۰ الی ۴۰ دلار صادر می‌شود، یعنی ۱۰۰ دلار زیر قیمت و این جریان توجیه اقتصادی ندارد و منافع ملی را تامین نمی کند. اگر ما بتوانیم سیمان را در جاده سازی و بتن غلتکی استفاده کنیم و ۲۰ میلیون‌تن در حوزه کل شهرسازی و راه سازی و خصوصی سازی جایگاه مصرف داشته باشد، عملا" قیر را صادر می‌کنیم و ۷ تا ۸ میلیارد در سال ارز تامین می‌کنیم.

در زمینه زیست محیطی طبیعتا" قیر در مسائل شهری آلاینده است و استفاده کمتری دارد (در محیط‌های صنعتی، کارگاه‌ها و...) علاوه بر آن عمرکمتری نیز دارد.