ایران؛  میزبان راهنمایان گردشگری جهان در 2017
دنیای اقتصاد- معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: در سال ۲۰۱۷ میزبانی شایسته‌ای از راهنمایان گردشگری دنیا در ایران به‌عمل خواهیم آورد. به گزارش تسنیم، مسعود سلطانی‌فر در آیین اختتامیه هشتمین همایش ملی راهنمایان گردشگری ایران که در هتل ثامن مشهد برگزار شد، با بیان اینکه مطالبات جهانی گردشگری پس از نفت، پتروشیمی و خودروسازی در جایگاه چهارم قرار گرفته است، اظهار کرد: گزارشات خوبی از روند گردشگری ایران ارائه شده و مورد استقبال قرار گرفته و در حال حاضر از هر هفت شغل یک شغل با گردشگری در ارتباط است.رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه تمام تلاش نظام، دولت و فعالان عرصه گردشگری باید از طریق راهنمایان به گردشگران معرفی شود، خاطرنشان کرد: در صنعت گردشگری کشور حدود هفت هزار راهنمای گردشگر در ایران داریم.سلطانی‌فر با بیان اینکه باید تمام بسترهای قانونی و مورد نیاز فراهم و در خلال برنامه‌های ششم و هفتم توسعه اقداماتی برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله گردشگری انجام شود، افزود: متأسفانه تراز گردشگری ایران مثبت نیست و در تلاش هستیم که این ضعف را برطرف کنیم؛ به‌عبارت دیگر حدود 4.7 میلیون گردشگر ورودی و هفت میلیون گردشگر خروجی داشتیم که باید این آمار را معکوس کنیم.
معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه راهکارهای اصلاح مشکلات این حوزه تدوین و تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است، گفت: یکی از مهم‌ترین نکات، بحث تأمین امنیت گردشگران، به‌ویژه گردشگران خارجی بود که یک ماه و نیم قبل به تصویب رسید و در همین راستا وزیر اطلاعات و وزیر کشور تعهد دادند که تمام توان خود را برای امنیت تمامی گردشگران به‌کارگیرند.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه گردشگری را کمبود اماکن اقامتی مناسب برشمرد و تصریح کرد: در این راستا تلاش ویژه‌ای در یک سال اخیر شده تا هتل‌های نیمه‌ساخت تکمیل شوند و از میان یک هزار و 100 هتل کشور تنها 130 هتل چهار و پنج ستاره بوده که مناسب گردشگران خارجی هستند.
سلطانی‌فر ادامه داد: برای رسیدن به افق گردشگری در سال ۱۴۰۴ شمسی یا همان سال ۲۰۲۵ میلیادی باید این آمار را به سه برابر برسانیم و تعداد هتل‌های کشور را سالانه ۲۰ تا ۲۵ عدد افزایش دهیم.
معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در شش ماه آینده 9 هتل به تعداد هتل‌های کشور اضافه می‌شود، خاطرنشان کرد: از راهنمایان گردشگران درخواست دارم که در راستای میزبانی هرچه شایسته‌تر از مهمانانمان، اطلاعات خود را به ویژه در بحث جاذبه‌های گردشگری در اختیار این سازمان قرار دهند.
سلطانی‌فر با بیان اینکه بیمه راهنمایان گردشگران را در دستور کار خود قرار دادیم و این مهم بین سال‌های ۹۵ تا ۹۹ محقق می‌شود، عنوان کرد: تمامی پیشنهادات را در جهت رفع مشکلات پذیرا هستیم و با تلاش مجلس شورای اسلامی از ابتدای سال ۹۵ این مشکل را برطرف می‌کنیم.

مشهد مقصد اصلی گردشگران خارجی
به گزارش ایسنا، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه تنها در سه نقطه کشور کمبود اماکن اقامتی نداریم، گفت: به جز مشهد، کیش و سرعین در تمام کشور، به‌ویژه اصفهان و شیراز دچار مشکلات زیادی در حوزه اقامت گردشگران هستیم.
سلطانی‌فر ادامه داد: خوشبختانه مشهد نیمی از حجم هتل‌های کشور را در خود جای داده است و روند خوبی را در زمینه توسعه هتل‌ها و هتل آپارتمان‌ها دارد که این مساله با توجه به اینکه این شهر مقصد اصلی گردشگران خارجی در کشور به‌شمار می‌رود، بسیار مهم و حائز اهمیت است.
معاون رئیس‌جمهور گفت: نیمی از گردشگران خارجی کشور گردشگری خود را از مشهد آغاز می‌کنند و پس از آمدن به مشهد و زیارت به سایر نقاط کشور می‌روند که این موضوع بسیار مهم و تاثیرگذار است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد: برای توسعه گردشگری در کشور نیاز به اقدامات زیرساختی از قبیل راه‌سازی، تقویت خطوط ریلی،جاده‌ها و هتل‌سازی داریم که در این زمینه با همکاری بخش‌خصوصی فعالیت‌های مختلفی در سطح کشور در حال انجام است.

اقتصاد گردشگری بهترینجایگزین اقتصاد نفتی
رئیس فراکسیون تاریخ و گردشگری مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه اقتصاد گردشگری در حال حاضر بهترین جایگزین اقتصاد نفتی است، اظهار کرد: گردشگری هنر و هویت یک ملت است که اگر به درستی معرفی شود، اقتصاد گردشگری جایگزین اقتصاد نفتی می‌شود.
جواد هروی با انتقاد از ساختارهای دولتی، خاطرنشان کرد: نگاه دولت در حوزه گردشگری خلاق و کارآمد نیست و در عرصه معرفی کشورمان کوتاهی کرده‌ایم.رئیس فراکسیون تاریخ و گردشگری مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مجلس این آمادگی را دارد تا برای اتصال گردشگران در عرصه‌های جهانی گام‌های مثبتی بردارد و قوانین مناسبی را در این زمینه تنظیم کند.

پیام دبیرکل سازمان جهانی گردشگری: مجذوب زیبایی مشهد شدم
به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این مراسم پیام دبیرکل سازمان جهانی گردشگری به این همایش قرائت شد.
طالب ریفاعی در پیام خود آورده است: نهایت خوشوقتی من بود که در هفته اخیر دیداری از شهر زیبای مشهد داشتم و مجذوب شکوه و زیبایی مسحورکننده آن شدم. متوجه شدم که با علاقمندی بسیار و پیگیری زیاد، میزبانی ایران از گردهمایی راهنمایان گردشگری در سال ۲۰۱۷ میلادی توسط فدراسیون راهنمایان گردشگری ایران انجام شده که خوشبختانه این کنوانسیون توانسته است از سال ۲۰۰۸ در تهران و سپس شهرهای مهم ایران همانند یزد، تبریز، رامسر، خوزستان، ارومیه و کرمان اجلاس ملی خود را پیگیری و به انجام برساند.
راهنمایان گردشگری نقشی حیاتی در صنعت توریسم ایفا می‌کنند، زیرا آن‌ها اولین نقطه تماس بازدیدکنندگان و پشتیبان صنعت توریسم هستند و مسئولیت مهمی را بر عهده دارند تا دانش و اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند؛ اما مهم‌تر از آن، اینکه ارزش‌های جوامع را نیز به اشتراک می‌گذارند.
با توجه به علم و آداب و رسوم مهمان‌نوازی مردم ایران، هیچ تردیدی ندارم که راهنمایان گردشگری این کار مهم را با مهمان‌نوازی ذاتی‌شان به سرانجام می‌رسانند.
اینجانب این فرصت را مغتنم می‌شمارم و بهترین آروزها را در برگزاری هشتمین گردهمایی راهنمایان گردشگری سراسر کشور در مشهد و میزبانی کنوانسیون جهانی گردشگری در سال 2017 میلادی برایتان دارم.
همایش ملی راهنمایان گردشگری از ۲۸ بهمن با حضور ۷۰۰ راهنمای گردشگری از سراسر کشور در مشهد کار خود را آغاز کرد و آیین اختتامیه آن در روز اول اسفند ماه با حضور ۳۰۰ مهمان داخلی و خارجی برگزار شد.