چرا آخر هفته‌ها کار می‌کنیم؟
مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد برای بسیاری از ما بیشتر آنچه در زندگی انجام داده‌ایم- فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، فارغ‌التحصیلی از مدرسه، تسویه بدهی دانشگاه و مدرسه- همه می‌تواند به یک چیز نسبت داده شود: اینکه تا چیزی را به‌طور کامل انجام ندهیم، آرام و قرار نداریم. شاید طی هفته، این احساس «باید بیشتر کار می‌کردیم» معتدل شود. اما آخر هفته‌ها با خودمان درستیزیم. نیمی از وجودمان می‌خواهد کارهای هفته بعد را شروع کند، گرچه نیمی دیگر واقعا می‌خواهد که استراحت کند. مهم نیست که کدام را انتخاب می‌کنیم، زمانی که باید کار دیگری را انجام دهیم به احساساتمان خاتمه می‌دهیم.
کار دیگر محدود به اداره نیست. اکنون دیگر در خانه، در مسافرت و حتی در تعطیلات نیز با کار درگیریم. جدا کردن مسائل کاری از زندگی شخصی روز به روز برایمان سخت و سخت‌تر می‌شود. برای بسیاری از مردم هر دوی اینها یکی شده است. طبق پژوهشی که یک موسسه تحقیقاتی در آمریکا انجام داده است گرچه متوسط ساعات کاری تمام وقت کارمندان در سال‌های اخیر ثابت باقی مانده (۴/۸ ساعت) اما نسبت افرادی که آخرهفته‌ها کار می‌کنند به ۳۵ درصد افزایش یافته است.
باب جونز Bob Jones مدیر برنامه یک شرکت توزیعی در شیکاگو می‌گوید «من هر آخر هفته‌ کار می‌کنم». جونز دو یا سه ساعت در آخر هفته‌ها کار می‌کند، به ایمیل‌هایش جواب می‌دهد و افکارش را از هفته قبل جمع‌بندی می‌کند. حدود یک بار در ماه او تمام آخرهفته‌ را به‌کار مشغول می‌شود. او این کار را در خانه یا کافی‌شاپ انجام می‌دهد، اما می‌گوید که شماری از همکارانش به اداره می‌روند. به گفته جونز «همه آنها در دهه 40 زندگی یا بالاتر از آن هستند. از نظر آنها، اگر نیاز به انجام کار دارید، باید به اداره بروید.»
کاترین، یک تولیدکننده عکس و ویدئو در مرکز تبلیغاتی نیویورک می‌گوید که او آخرهفته‌ها کار می‌کند، چون همه این کار را می‌کنند. زمانی که او سر لپ‌تاپش نیست، ایمیل‌ها را در تلفن همراهش چک می‌کند. او می‌گوید «شاید خیلی ضروری نباشد اما دوست دارم آن را انجام دهم. به علاوه، به نظر می‌آید یک فرهنگ در محل کارم دارم که هر کسی در آن تلاش می‌کند تا آخرین فردی باشد که همچنان در حال کار کردن است.»
ممکن است خود را سختکوش بدانید اما تشخیص اینکه چه زمانی در حال کار کردن هستید و چه زمانی نیستید دشوار است. اگر در خانه به ایمیل‌ها جواب می‌دهید، این به حساب نمی‌آید؟ اگر یک وکیل بودید، این یک ساعت قابل پرداخت خواهد بود؟
میسون کری Mason Currey کسی که وبلاگ دیلی روتینز Daily Routines را راه‌اندازی کرده است یک متخصص در جداول کاری افراد است. او می‌تواند به شما بگوید که بنجامین فرانکلین ۸ ساعت در روز کار می‌کرده درحالی‌که بالزاک (نویسنده نامدار فرانسوی و پیشوای مکتب رئالیسم اجتماعی در ادبیات) واقعا معتاد به‌کار بود؛ او ۱۵ ساعت در روز کار می‌کرد. کری می‌گوید «بسیاری از افراد خلاق عادات کاری بسیار منظم دارند. بخش بزرگی از روز را به‌کار مشغولند، که شامل آخر هفته‌ها هم می‌شود.» اما زمانی که کارشان تمام می‌شود، کارهای زیبایی هنری خلق می‌کنند که سال‌ها بعد از آنها پایدار می‌مانند.
برای افرادی که دارای فرزند هستند، یافتن یک توازن درست بین کار و زندگی به نظر ناممکن می‌آید. زنان هنوز اولین پرستاران کودکان هستند اما بیشتر از قبل کار می‌کنند. زنان هنوز ساعات کوتاه‌تری نسبت به مردان به‌کار مشغولند، اما اکنون این شکاف روزانه فقط 41 دقیقه است؛ اضافه بر اینکه یک سوم آنها آخرهفته‌ها کار می‌کنند. زمانی که والدین به یک اندازه کار کنند، بزرگ کردن یک کودک نیاز به مصالحه و برنامه‌ریزی پیشرفته دارد.
پس اگر شما هم مثل ما هستید و آخر هفته‌ها اغلب خود را در حال کار کردن می‌یابید. از طرف همسر، دوست یا همکارتان مورد انتقاد قرار می‌گیرید؛ آنها تصور می‌کنند اساسا کار کردن در پایان هفته اشتباه است. آیا آنها درست می‌گویند؟
به نظر انتقادات آنها تا حدودی درست است ما به دنبال داده‌های تجربی برای کمک به درک این پدیده هستیم. آنچه دریافتیم این است که بسیاری از ما به یک دلیل ساده آخر هفته‌ها کار می‌کنیم و آن این است که از این کار لذت می‌بریم. به نظرمان این کار بهره‌وری بالایی دارد. اما پژوهش‌ها نشان می‌دهد که اغلب افراط می‌کنیم و این کار بیش از آنچه فکر می‌کنیم برای ما هزینه دارد.
اگر کار کردن در آخر هفته با محدودیت همراه باشد، شاید چندان اشکالی نداشته باشد. برای بسیاری از افراد، کار کردن درآخر هفته‌ها کلیدی برای ساختن کار و زندگی کاری با یکدیگر است. یک از دلایلی که بسیاری از ما آخر هفته‌ها کار می‌کنیم این است که این احساس سودمند بودن برای ما خوشایند است. در پژوهشی مشتمل بر ۵۰۰ فرد بیان شد که بهره‌ور بودن بیش از هر شرایط دیگری به آنها احساس رضایت و خوشحالی می‌دهد.
چرا زمانی که نیاز داریم استراحت کنیم، کار می‌کنیم: اغلب تمایل داریم که کار کردن را مقدم بر فراغت قرار دهیم و بیش از نیازمان پول به‌دست آوریم.
اشتیاق ما برای کارمان و لذتی که از احساس بهره‌ور بودن به‌دست می‌آوریم ممکن است علت این را که چرا اغلب آخر هفته‌ها کار می‌کنیم بیان کند اما هنوز نیاز داریم که مطمئن شویم که زمانمان برای استراحت کافی است.
پس زمانی که کار می‌کنید، اطمینان یابید که واقعا کار می‌کنید؛ و زمانی که استراحت می‌کنید اطمینان یابید که واقعا استراحت کرده‌اید.
افراد موفق ارزش زمان را می‌دانند و از میزان کافی اوقات فراغت نیز آگاهند. بهتر است در ساعات و روزهای آخر هفته، خود را برای یک هفته نو آماده کنید تا بتوانید به موفقیت‌هایی که انتظار دارید برسید.