آیا کارتان باعث می‌شود بیمار شوید؟
مترجم: مریم رضایی بخش عمده‌ای از زمان زندگی شما در هر هفته صرف کار می‌شود. اما محیط کاری چه تاثیری بر سلامتی دارد؟چه در یک دفتر کاری، چه در بیمارستان، مدرسه و یا هواپیما کار ‌کنید، محیطی که در آن ساعات کاری خود را می‌گذرانید تاثیر مستقیمی بر حس رفاه و سلامت شما خواهد داشت. محیط‌های کاری مدرن و تغییر الگو‌های کاری با بدن ما چه می‌کنند و چه تاثیری بر سلامت ما دارند؟ در اینجا مهم‌ترین شرایط نامساعد کاری را که می‌توانند بیشترین آسیب‌ها را متوجه سلامتی افراد کنند،
توضیح می‌دهیم.

دفاتر کاری پلان باز
طبق تحقیقی که شرکت تحقیقاتی Ipsos و «تیم محیط‌های کاری آینده» در شرکت SteelCase انجام داده‌اند، 85 درصد افرادی که در محیط‌های پلان باز کار می‌کنند، از محیط کاری خود ناراضی‌اند، چون نمی‌توانند خوب بر کارشان متمرکز شوند. با اینکه 95 درصد افراد گفته‌اند کار کردن در محیط اختصاصی برای آنها مهم است، اما تنها 41 درصد این افراد از چنین شرایطی برخوردارند و نزدیک یک سوم نیز می‌گویند برای تکمیل کردن کارشان مجبورند محیط کاری پلان باز خود را ترک کنند. تحقیق دیگری از شرکت بیمه لایف گروپ کانادا نیز به این نتیجه رسیده که محیط‌های کاری پلان باز برای سلامت، رفاه و بهره‌وری کارمندان زیان‌آور هستند. تنها 1/6 درصد کارمندان معتقدند محیط کاری پلان باز مناسب است و 5/6 درصد چنین محیط‌هایی را برای بهره‌وری مفید ارزیابی کرده‌اند.
این بررسی همچنین نشان داده افرادی که در دفاتر کاری پلان باز کار می‌کنند، نسبت به افرادی که در خانه کار می‌کنند، ۷۰ درصد بیشتر مریض می‌شوند. البته دلیل اصلی این موضوع کار در کنار دیگران است، به‌طوری که بررسی‌های دانشگاه آریزونا نشان داده فردی که بیماری مسری دارد، وقتی سر کار می‌رود، سطوحی مثل تلفن، میز، کامپیوتر، دستگیره در، دکمه آسانسور و غیره را آلوده به ویروس می‌کند.
با همه اینها، بسیاری از کسب‌وکارها همچنان دفاتر کاری پلان باز را ترجیح می‌دهند، چرا که این گونه دفاتر را حرکتی به سوی توسعه محیط‌های کاری مشارکتی‌تر می‌دانند.
شیفت‌های شبانه
این موضوع از قدیم ثابت شده که کار در شیفت‌های کاری شبانه موقعیت ایده‌آلی برای بدن انسان نیست. ریتم‌های شبانه‌روزی که بر بدن انسان حاکم هستند، نسبت به نور واکنش نشان می‌دهند و وقتی شب می‌شود به بدن ما می‌گوید که وقت خواب است، نه کار. اثرات شب‌کاری بر بدن را می‌توان از خستگی تا اختلال سیستم ایمنی و حتی تاثیرات جدی‌تر بر سلامتی برشمرد. تحقیق ژورنال Preventive Medicine نشان می‌دهد زنانی که بیش از پنج سال در شیفت‌های شبانه به‌صورت چرخشی کار می‌کنند، عمر کوتاه‌تری دارند و ریسک مرگ ناشی از بیمار‌ی‌های قلبی در آنها بالاتر است. همچنین اگر این شرایط کاری بیش از 15 سال طول بکشد، احتمال مرگ ناشی از سرطان ریه در این زنان بالا می‌رود.
در تحقیق جداگانه‌ای از آکادمی ملی علوم آمریکا، محققان ۲۲ نفر را که بدن‌شان به دلیل شیفت‌ کاری شبانه از الگوی نرمال خارج شده بود، مورد بررسی قرار دادند. آزمایش خون این افراد نشان داد به‌طور طبیعی فعالیت‌ ۶ درصد ژن‌ها به‌طور دقیق برای ساعت مشخصی از روز زمان‌بندی شده است. وقتی این افراد در طول شب کار می‌کردند، میزان‌سازی ژنتیکی آنها به هم می‌ریخت. پروفسور درک‌جان دیجک، محقق این تحقیق می‌گوید، هر بافتی در بدن ریتم روزانه خود را دارد. او طی مصاحبه‌ای اعلام کرد «این سیستم مثل زندگی منظم در یک خانه است. تصور کنید در هر یک از اتاق‌های یک خانه ساعتی وجود داشته باشد و هر کدام از آنها زمان متفاوتی را نشان دهند که مسلما در امور خانه اختلال ایجاد می‌کند.»

تحقیقات نشان می‌دهد کارمندان دفتری روزانه ۸۶ دقیقه از زمان خود را به دلیل مزاحمت‌هایی که در کارشان اختلال ایجاد می‌کند، هدر می‌دهند. بسیاری از این افراد با توجه به شرایط محیط کار خود که ادعا می‌کنند ظرفیت چندانی برای تفکر یا کار خلاقانه و سازنده برای آنها ایجاد نمی‌کند، نمی‌توانند انگیزه و بهره‌وری داشته باشند و دچار استرس فراوان می‌شوند.




دائم‌السفر بودن
چه در هواپیما کار می‌کنید و چه به دلیل شرایط کاری‌تان مجبورید زیاد با هواپیما سفر بروید، پروازهای طولانی مدت و مکرر می‌تواند ساعت بدن شما را از تنظیم خارج کند که این امر منجر به بروز اختلالات روانی در شما می‌شود. بسیاری از خدمه پرواز از کاهش عملکرد شناختی و مسائل سلامت خود شکایت دارند.
برای کاهش اثرات جسمی پرواز مکرر در منطقه‌های زمانی مختلف توصیه‌هایی وجود دارد، اما هیچ راهی نیست که بتوان کاملا از این اثرات اجتناب کرد. اگرچه طبق توصیه مرکز NHS نوشیدن آب زیاد قبل از پرواز و نیز چرت کوتاه در طول پرواز می‌تواند کمک کند، اما چنین اقداماتی برای خدمه که در ضمن پرواز باید کار هم انجام دهند، چندان کاربرد نخواهد داشت.
دکتر سیمون آرکر، محقق دانشگاه سوری می‌گوید «خواب نامنظم باعث می‌شود بیش از 97 درصد ژن‌های ریتمیک در بدن انسان از زمان‌بندی خود خارج شوند و به همین دلیل است که هنگام پرواز در مناطق زمانی مختلف یا کار در شیفت‌های نامنظم،
احساس بدی داریم.»