بنگاههای اقتصادی انگیزه کارکنان را افزایش دهند
دنیای اقتصاد: مدیر مرکز تحقیقات استراتژیک دانشگاه تهران گفت: بنگاههای اقتصادی ایران برای افزایش رقابت با همتایان خارجی قبل از هر اقدام باید انگیزه کارکنان خود را افزایش دهند.

به گزارش روابط عمومی اتاق اصفهان ، «علیرضا یوسفی» در کارگاه آموزشی «سی تدبیر اساسی برای افزایش انگیزه در سازمان »در سالن اجتماعات اتاق اصفهان تصریح کرد: در شرایطی که شرکت های بین المللی منتظر باز شدن بازار ایران به روی محصولات و خدمات آنان است، شرکت های داخلی باید بتوانند خود را برای رقابت سنگین و نفس گیر با همتایان خارجی آماده کنند.
وی احترام به زیردستان را یکی از عوامل ایجاد تحول و انگیزش در کارکنان هر بنگاه اقتصادی دانست و گفت: احترام پدیده انگیزشی است که از طریق آن فرد و نیروی کار نوعی ارتباط معنوی با کار و عملیات اجرایی پیدا نموده و بسیاری از استعدادهای خود را در این وادی نمایان می سازد.

وی تصریح کرد: مدیران ارزشی که به نیروی تخصصی و معنوی افراد تحت مجموعه خود اهمیت می‌دهند بهتر از دیگران می توانند زمینه ساز ارزش های حاکم بر کار باشند.
یوسفی، ملاحظه کار بودن را دومین عامل ایجاد تحول و انگیزش در سازمان برشمرد و گفت: بسیاری از مدیران بر این نکته تاکید دارند که تخصص و اجرای کار به موقع از ضرورتهای انسجام سازمانی به شمار آید و لیکن در زمان اجرای این فرآیند کم و کاستی هایی رخ می دهد که مدیر می باید از آنان چشم پوشی نماید.

وی اظهار کرد: کارکنانی که در محیط پویا و فعال که همواره مدیران آنان الگوی راهبردی و استراتژیک آنان به شمار آمده ، همواره دارای روحیه قوی با اعتماد به نفس و امیدوار به آینده اند.
یوسفی تصریح کرد: . نظام پیشنهاد و صدور دستور را یکی از مبانی اجرایی در فعالیتهای اداری و سازمان دستورات صادره می باشد و رهبر سازمان و مدیران زیر مجموعه باید برای پرسنل تحت امر خویش مبانی این دستورات را به شکل صحیح ترسیم کنند .

استاد دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: از عمده ترین راهکارهای دخالت دیگران در طرح ها ، بحث عملیاتی بودن آن است بدین منظور که کارکنان این احساس را در فرآیند تصمیمات سازمان داشته باشند که نظریات آنان در احساس و ره پویه عملیات اجرایی است.
وی تفویض اختیار ، نشان دادن هدف به پرسنل، پایداری رفتار،خویشتن داری در ناراحتی و ناملایمات دیگران،توجه به نظام پیشنهادات کاربردی و عملی،نظام مطلوبیت تحمل شنیدن عقاید دیگران،سخن گفتن،آگاهی دادن به کارکنان از برنامه ها و اهداف،طرح پیشنهاد بر اساس خواست درونی رهبری سازمان،نحوه توجه به ضعیف ترین پیشنهادات،روش های تقویت میل به کارکردن در پرسنل،جلوه نمایی فعالیت پرسنل در سازمان،مشورت مستقیم،بیان اشتباهات عملیاتی در امور،نظام انتقادات و پیشنهادات عمومی،انتقاد خصوصی،روش های تحسین، اعتماد سازی در جهت انجام امور محوله،پاداش،تصمیمات مشارکتی، ارزیابی عملکرد پرسنل،عوامل ایجاد کار برای پرسنل و طراحی سازمان مطلوب از دیگر عوامل افزایش انگیزه در سازمان ها و بنگاههای اقتصادی برشمرد.

این کارگاه به همت کمیسیون سیاستگذاری و پایش و با همکاری کمیسیون آموزش، پژوهش و توانمندسازی جوانان اتاق بازرگانی اصفهان به منظور ارتقاء سطح دانش و مهارت راهبری و برنامه ریزی اعضاء اتاق، فعالان اقتصادی و رؤسای تشکل های اقتصادی استان برگزار شد.