تصاویر شاهنامه  ؛ باز هم از خیابان‌های مشهد پاک شدند
دنیای اقتصاد، گروه فرهنگ و هنر- شاهنامه و جایگاه والای میهنی و حماسی آن بر هیچ یک از ما ایرانیان و حتی جهانیان پوشیده نیست، در تمام دنیا ارزش های هر کشوری را را با نمادها و اسطوره‌های خود معرفی می‌کنند. به جرات می‌توان از ابوالقاسم فردوسی خالق اثر فاخر شاهنامه به عنوان مهم‌ترین اسطوره ادبی و ملی کشورمان یاد کرد، اشعاری که در بسیاری از کشورها توانسته حق ایران را ادا کند و تمام شبهات و تهمت‌هایی که به اصالت ایرانی وارد می‌شود را نقض نماید.
حال که آرامگاه این حکیم بزرگ در مشهد قرار دارد، توقع می‌رود در این شهر بیش از سایر نقاط ایران به این سرمایه ملی پرداخته و اهمیت داده شود، اما افسوس که خط و نگار برجسته‌ترین اثر ادبیات فارسی بر روی دیوارهای این شهر هم جایی ندارند.
چهارسال پیش طی توافقی که میان شهرداری مشهد و مرکز اطلاعات فناوری سپاه انجام شد، تصاویری از نثر شاهنامه در حوالی بلوار فردوسی مشهد رسم شد که از اقبال عمومی بسیار خوبی برخوردار بود؛ اما اخیرا به دلایلی نامعلوم شهرداری اقدام به پاک کردن آن‌ها کرد و در همین حال قول بازیابی و ترسیم مجدد این تصاویر را در منطقه دیگری از شهر داد که دیگر خبری از ترسیم مجدد آن‌ها نشد.
پیش تر نیز در سال ۱۳۸۹ نقاشی های شاهنامه ندا رئوفیان در حدفاصل میدان فردوسی و جانباز که به مدت یک سال مشغول به نقش آفرینی آن بود، محو شد. ۲۸ بهمن ماه سال جاری نیز ، نقاشی‌های دیواری مرکز فناوری اطلاعات سپاه در تقاطع بلوار خیام، فردوسی مشهد با اطلاع کامل شهرداری محو شد.

اسائه ادب به فردوسی ضدیت
با ملیت و تمامیت ارضی ایران است
استاد برجسته ادبیات فارسی در واکنش به حذف تصاویر شاهنامه فردوسی از دیوار خیابان‌های مشهد گفت: نگاه نامناسب و اساعه ادب به فردوسی به معنای ضدیت با ملیت و تمامیت ارضی ایران است.
به نقل از خراسان آنلاین، دکتر محمد جعفر یاحقی با زشت خواندن این اقدام که چهار سال پیش نیز در بلوار فردوسی مشهد تکرار شده بود؛ اظهار کرد: هفته پیش در یکی از شهرهای شمال غربی کشور حرکتی ناپسند انجام و در آن مجسمه فردوسی به زیر کشیده شد؛ حال تایید این حرکت در مشهد که مظهر تبلور فردوسی است، بسیار بی‌معنی و تاسف‌آور به‌نظر می‌رسد.وی افزود: بر اساس قانون اساسی، ملیت و دیانت ما کاملا با یکدیگر عجین است.
یاحقی افزود: از مسئولان نظام می‌خواهیم نسبت به چنین حرکت‌هایی که از آن بوی تفرفه به مشام می‌رسد؛ واکنش نشان دهند.