میهمانان جارختی
پاییز که می‌رسد باید در کمد لباس‌ها جابه‌جایی صورت گیرد. لباس‌های تابستانی به بایگانی رود و لباس‌های گرم در کمد‌ها جا بگیرد اما در فصل جدید که پیش‌آهنگ خزان است پوشیدن و خرید چگونه باید باشد.آیا در پاییز باید به‌گونه‌ای لباس خرید که زمستان را با آن سرکرد یا خرید هر فصل متمایز از فصل دیگری است؟ متخصصان مد معتقدند هر فصل ویژگی‌های خود را دارد، اما ‌این ویژگی در فصولی که دمای هوا یکنواخت نیست اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.پاییز نیز پلی میان عبور از روز‌های گرم تابستان به روزهای سرد زمستان است پس طبیعتا در این فصل یکنواختی وجود ندارد به همین دلیل لباس پوشیدن و خریدن در‌این فصل متفاوت است. پوشش در پاییز
پاییز فصل لایه لایه لباس پوشیدن است؛ یعنی به جای پوشیدن یک لباس گرم و سنگین، بهتر است چند لباس نازک را روی هم بپوشید تا در صورت گرم و سرد شدن دمای هوا یا در مکان‌های متفاوتی که در آنها قرار می‌گیرید، بتوانید پوشش خود را تغییر دهید. یکی از‌این پوشش‌های ضروری «ژاکت» است. پوشیدن یک بلوز کاملا اندازه بدن - به اصطلاح فیت و چسب - یا یک ژاکت تک دکمه‌ای، جلیقه یا کت جین سال‌های سال مد است و شما را خوش‌پوش می‌کند. کت‌های خلبانی هم انتخاب مناسبی برای آقایان جوان است و دوام زیادی دارند. اما یکی از مشکلات اصلی با لباس‌های پاییزه و به‌خصوص ژاکت ‌این است که شما را چاق‌تر از آنچه هستید نشان می‌دهد به‌خصوص در زمانی که لباس جفت و جور بدن بیشتر طرفدار دارد‌این یک مشکل بزرگ است ولی راه حل آن آسان است. سراغ خرید ژاکت‌هایی بروید که جفت و جور بدن شما بافته شده باشند. از طرف دیگر می‌توانید به جای ژاکت، یک زیرپیراهن که نقش عرق‌گیر را‌ایفا می‌کند و دو لایه لباس (پیراهن) بپوشید. در‌این صورت دیگر نیازی به حمل ژاکت در‌این روزهای پاییز که هوا متغیر است را نخواهید داشت. یک مزیت دیگر ژاکت ‌این است که اگر گرمتان شد می‌توانید آن را از تن بیرون بیاورید و به دور کمرتان گره بزنید. هوای پاییز نامطمئن است، خیلی اوقات همراه داشتن یک ژاکت مناسب ضروری است.
خرید در پاییز
برای خرید لباس به‌این دو نکته کنید:
1- جنس لباس پاییزه: پارچه‌های مخمل کبریتی ، چرم، جیر،‌ پارچه‌های کتانی راه راه و زبر، مخمل، بافتنی و کشباف، پارچه‌هایی که آستر دارند، خز و در نهایت پارچه‌های پشمی، پارچه‌های لباس‌های پاییزی هستند. پس هنگام انتخاب سراغ‌ این جنس‌ها بروید.
۳- نوع لباس‌های پاییزه: وقتی بوی مهر می‌آید کم‌کم وقت آن است که لباس‌های آستین کوتاه را جمع کنید و لباس‌های دیگری را میهمان جارختی‌تان بکنید. بلوزهای یقه اسکی،‌ ژاکت کشباف،‌ عرق‌گیر، شلوارهای جین، شلوارهای پارچه‌ای کمی ضخیم‌تر،‌ و دستکش‌های چرمی یا موهر ظریف، چکمه‌های ساق بلند، بلوزهای بلند دکمه دار، کت‌های ورزشی مناسب، جلیقه و کت‌های کوتاه کمردار، کمربندهای چرمی از کمد شما یک کمد پاییزی می‌سازند.
کیف
اگر می‌خواهید در‌این فصل کیف بخرید، باید حساسیت بیشتری در مورد جنس آن به خرج دهید. «چرم و جیر» و رنگ‌های بین قهوه‌ای خاکی و قرمز گرم بهترین انتخاب‌ها هستند. وقتی کیف می‌خرید، دقت کنید اندازه آن با جثه‌تان متناسب باشد؛ یعنی اگر ریز نقش هستید کیفی کوچک‌تر و اگر درشت هیکل هستید، کیفی بزرگ‌تر انتخاب کنید. اگر جثه شما و کیفتان خیلی با یکدیگر هماهنگ نباشند، ریزی و درشتی شما بیشتر به چشم می‌آید.
کفش یا چکمه
اگر می‌خواهید در‌این فصل پاپوشی تهیه کنید، بهتر است به جای خرید کفش، چکمه بخرید. انتخاب نیم بوت چرم، سبک و با پاشنه متوسط نشانه تیزهوشی است، زیرا پوشیدن آنها هم با شلوار و هم با دامن مناسب است. البته چکمه بلند برای مناطقی که فصل بارانی بیشتری دارند، بهتر است مخصوصا چکمه مشکی که با رنگ‌های بیشتری می‌تواند هماهنگ شود.
رنگ‌ها
برخی روانشناسان معتقدند که انتخاب هر یک از رنگ‌ها برای پوشش پاییزی می‌تواند نشان دهنده یکی از صفات برجسته شما باشد:
بنفش: استفاده از رنگ بنفش به‌خصوص بنفش تیره، در روزهای پاییزی نشان‌دهنده اعتماد به نفس بالا و داشتن قدرت تصمیم گیری در فردی است که‌این رنگ را برای پوشش خود انتخاب کرده است. بنفش تیره از محکم‌ترین و پایدارترین رنگ‌هاست و حس اقتدار زیادی به افراد می‌دهد.
سبز: افرادی که کنترل درونی دارند و حس می‌کنند از نظر شخصیتی می‌توانند افراد دیگر را تحت تاثیر قرار دهند و در کنترل خودشان بگیرند، لباس‌هایی با رنگ طبیعت نمی‌پوشند؛ مثل سبز که رنگی کاملا متضاد با پاییز است.
نارنجی: برخی افراد دارای شور و شعف زیادی هستند و برای تطابق با محیط و نشان دادن شادی و نشاط خود از رنگ‌های زرد تیره، قرمز و نارنجی در پاییز استفاده می‌کنند. معمولا حس تطابق‌پذیری‌ این افراد با محیط اطراف و تغییرات احتمالی زندگی‌شان بیشتر از
دیگران است.
قهوه‌ای: تصور کنید در یک روز کاملا پاییزی که رنگ تمام درختان و برگ‌های آن به سمت طیف وسیعی از قهوه‌ای و نارنجی متمایل شده، درخیابان فردی با کت و شلوار قهوه‌ای تیره، لباس قهوه‌ای روشن و کفش آجری ببینید. چه حسی به شما دست می‌دهد؟ قطعا در دلتان او را به‌خاطر‌این حسن سلیقه و تطابق با محیط تحسین می‌کنید؛ چیزی که خود‌این فردبه دنبال آن است. معمولا کسانی که رنگ پوشش خود را به رنگ طبیعت اطرافشان نزدیک می‌کنند، به دنبال نوعی جلب توجه و تحسین دیگران هستند. پوشیدن لباس‌هایی در طیف قهوه‌ای، آن هم در فصل پاییز، نوعی امنیت روانی برای افراد در پی خواهد داشت.
زرد: افرادی که سازگاری بیشتری با محیط دارند و احساس می‌کنند می‌توانند قدرت هماهنگی با طبیعت اطراف خود داشته باشند، نوع پوشش‌شان را در فصل‌های مختلف تغییر می‌دهند. معمولا کسانی که کنترل بیرونی دارند و می‌دانند که محیط بر آنها تاثیر می‌گذارد، در فصل پاییز بیشتر لباس‌هایی با طیف زرد روشن و قهوه‌ای بسیار روشن می‌پوشند.