فعالیت 10 درصد مهندسان ساختمانی کشور در خراسان رضوی
دنیای اقتصاد، زهرا صفدری- رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در نشست خبری که به مناسبت هفته مهندس برگزار شد، از کاهش 45 درصدی حجم ساخت‌وسازها در مشهد نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: با این حال در زمینه ساخت‌وساز در کشور از استان‌های پیشرو هستیم و در کیفی‌سازی ساخت‌وسازها با همکاری شهرداری اقدامات خوبی انجام داده‌ایم. محمدرضا رئیسی با بیان اینکه در ساخت بیش از 25 درصد مسکن مهر استان از فناوری‌های نوین استفاده شده است، افزود: در بحث مسکن مهر سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در سطح جامعه صورت گرفته و فناوری‌های نوینی در ساخت مسکن مهر شهرک مهرگان، گلبهار و بخش‌هایی از استان به‌کاررفته است.
رئیسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در ساخت پروژه مشهدمال روابط حاکم است یا نه؟ گفت: در پروژه بزرگی مثل مشهدمال هیچ رابطه‌ای وجود ندارد و از امضای من برای این پروژه استفاده نشده است. مشهدمال از نظر بحث مهندسی و کیفیت در ساخت دارای جایگاه ویژه‌ای است و امیدواریم همه پروژه‌ها و ساخت‌وسازها از نظر کیفی مانند این پروژه باشند.
نایب رئیس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی نیز گفت: از حدود 300 هزار عضو نظام مهندسی کشور 30 هزار نفر معادل 10 درصد اعضا، در خراسان رضوی در حال فعالیت هستند، مهندسان ما در هفت رشته فعال بوده و نیمی از آن‌ها پروانه اشتغال به‌کار مهندسی دارند.
حسن پورحسینی از برگزاری بیش از ۱۰۰ همایش، کارگاه تخصصی و برنامه‌های علمی در استان در سال گذشته خبر داد و افزود: این همایش‌ها و برنامه‌ها در راستای ارتقاء علمی مهندسان برگزار شد.
پورحسینی خاطرنشان کرد: خراسان رضوی دومین استان در زمینه حجم ساخت‌وساز در کشور است و در سال گذشته 1250 کارشناس نظام مهندسی، ساختمان‌های مشهد و دیگر شهرستان‌های استان را کنترل کردند.

لزوم جلوگیری از خام‌فروشی موادمعدنی
رئیس نظام مهندسی معدن خراسان رضوی نیز گفت: با مهندسی شدن فعالیت‌های معدنی می‌توان از خام‌فروشی موادمعدنی جلوگیری کرد، از سال ۸۲ به بعد برای مهندسی شدن فعالیت‌های معدنی در کشور تلاش شد و اکنون تمام مراحل از اکتشاف تا استخراج و فرآوری موادمعدنی زیر پوشش نظام مهندسی است. وی در خصوص نقش بخش معدن در اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: معدن‌کاری یک فعالیت جهادگونه، انعطاف‌پذیر و فرصت‌ساز است؛ چرا که ما یک کشور معدنی دارای مواد گوناگونی معدنی هستیم.
حسین عباس‌نیا خاطرنشان کرد: بخش معدن بخشی مولد و درون‌زاست، این بخش کاملا متکی به بخش منابع‌معدنی است و در صورتی که توان فنی تبدیل موادخام معدنی را داشته باشیم، می‌توانیم در تحقق اقتصاد مقاومتی موثر باشیم.

عضویت5900 نفر در نظام مهندسی کشاورزی و منابع‌طبیعی استان
رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع‌طبیعی خراسان رضوی با اشاره به عضویت فعال۵۹۰۰ نفر در این نظام مهندسی در استان تصریح کرد: این افراد در ۲۲ رشته مختلف کشاورزی فعالیت می‌کنند و از ابتدای تشکیل نظام مهندسی کشاورزی و منابع‌طبیعی در استان تاکنون بیش از ۱۵ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.
حاجیان گفت: بحث امنیت غذایی موضوعی مهم است که با افزایش جمعیت در سال‌های اخیر به امری حیاتی تبدیل شده و امروزه ما در صنایع دامی نه تنها به خودکفایی رسیده‌ایم، بلکه به صادرات این محصولات هم می‌پردازیم. وی اظهار کرد: در حال حاضر دنیا با سه بحران اساسی آب، خاک و غذا روبه‌روست و ما باید دانش فنی خود را برای کنترل این بحران‌ها به‌کار بگیریم و در این زمینه استفاده ازمهندسان برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی بسیارمهم است.
حاشیه‌ها:
- استقبال خبرنگاران و عکاسان از برگزاری این نشست خبری به حدی بود که در سالن کنفرانس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، صندلی خالی برای نشستن باقی‌نمانده بود و عکاسان تمام مدت به صورت ایستاده برنامه را دنبال کردند.
- جلسه برخلاف بسیاری دیگر از نشست‌ها و جلسات با تاخیر کمی و حدود ۱۰ دقیقه پس از زمان اعلام شده، آغاز شد.