صنایع شیمیایی تولید کننده نهاده اصلی و عامل پاک کنندگی در مواد شوینده
شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران 10 اردیبهشت ماه 1363 به صورت شرکت سهامی خاص به ثبت رسیده و در 27/4/1375 به شرکت سهامی عام تبدیل گردیده، سهام شرکت در 12/12/1375 در سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است. طرح ایجاد مجتمع تولید الکیل بنزن خطی(LINEAR ALKYL BENZENE(LAB بوسیله شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران با ظرفیت تولید 50000 تن LAB در سال در اصفهان در کنار پالایشگاه اصفهان ایجاد و در خرداد 1373 به بهره‌برداری رسیده است. الکیل بنزن خطی ماده اولیه اصلی و عامل پاک‌کنندگی در موادشوینده خانگی (انواع پودرها و مایعات شوینده) است. تا قبل از ایجاد این مجتمع تمام LAB موردنیاز صنایع شوینده از خارج تامین می‌گردید. مصرف سرانه مواد شوینده در سال‌های قبل از بهره‌برداری از این مجتمع در ایران حدود 5/2 تا 3 کیلوگرم بود. در حالی که مصرف سرانه در کشورهای اروپایی بین 12 تا 18 کیلوگرم بوده است.
با ایجاد مجتمع تولید LAB در اصفهان تمام نیاز صنایع شوینده به LAB در داخل کشور تولید می‌شود و مصرف سرانه مواد شوینده در ایران به تدریج افزایش یافت که در سال‌های اخیر به ۱۲ کیلوگرم رسیده است. افزایش مصرف سرانه مواد شوینده موجب ارتقای سطح بهداشت و نظافت عمومی شده و مصرف دارو و خدمات پزشکی را کاهش داده است.
حدود 85درصد مواد اولیه برای تولید LAB نفت سفید است که از پالایشگاه اصفهان دریافت می‌گردد و حدود 15درصد دیگر بنزن است که از پتروشیمی اصفهان یا پتروشیمی بوعلی تامین‌ می‌شود.
سرمایه ثبت شده شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران ۴۹۸میلیون و ۷۷۱هزار ریال است. ۹/۴۹درصد از این سرمایه به بانک صنعت و معدن و ۴۶/۳۲درصد به شرکت آتیه دماوند و ۲۵/۱درصد به شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن و بقیه به سایر سهامداران تعلق دارد.
در سال 1383 طرح توسعه مجتمع تولید LAB به بهره‌برداری رسید و ظرفیت طراحی تولید به 75000 تن LAB در سال افزایش یافت. در سال 1392 مقدار 110000 تن LAB در این مجتمع تولید شده (حدود 46درصد بیش از ظرفیت طراحی).
ارزش صادرات فرآورده‌های تولید شده در مجتمع تولید LAB در اصفهان در سال مالی منتهی به ۳۰/۹/۱۳۹۲ بیش از ۲۵۰ میلیون دلار آمریکا بوده است. سود هر سهم پس از کسر مالیات (EPS) در پایان سال مالی (۳۰/۹/۱۳۹۲) مبلغ ۷،۷۸۰ ریال بوده است.
مطالعات و بررسی‌ها برای اجرای طرح توسعه دوم مجتمع تولید LAB در اصفهان در حال انجام است. بعد از اجرای طرح توسعه دوم ظرفیت عملی تولید LAB در این مجتمع به 220،000 تن در سال خواهد رسید. پیش‌بینی می‌شود این طرح توسعه اواخر 1395 به بهره‌برداری برسد.