4 ضلعی عوامل رشد دلار
حمید عزیزی
عضو گروه بانک و بیمه
دلار در 20 روز ابتدایی مردادماه 3/ 2 درصد رشد کرد و از قیمت 3265 تومان به 3340 تومان رسید. این رشد در حالی صورت گرفت که قیمت شاخص بازار ارز در 6 ماه پیش از آن عمدتا در مسیر کاهشی قرار داشت. فعالان، «بازگشت تقاضای واقعی»، «پایین بودن ارزش دلار بازار داخلی نسبت به کشورهای همسایه»، « اثرات روانی کاهش قیمت نفت» و« تحرکات معامله گران آتی» را 4 نیرویی دانستند که به افزایش مرداد ماهی دلار کمک کرده‌اند. به گفته فعالان، بخشی از تقاضا که در انتظار آشکار شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای بود، با رسیدن به توافق نهایی وارد بازار شد؛ ورود این بخش، به زنده شدن تقاضا و درآمدن بازار از رکود کمک کرد.

با وجود این تمام علت افزایش مرداد، بازگشت تقاضای واقعی نبود. در دومین ماه تابستان، برخی معامله گران با استفاده از ایجاد جو روانی پیرامون کاهش قیمت نفت به زیر 50 دلار نوسان گیری کردند؛ خروج ارز ارزان‌تر از بازار داخلی به سمت کشورهای همسایه دیگر عامل افزایشی بود. اما سوال کنونی معامله‌‌گران این است که آیا دلار پس از رسیدن به محدوده 3340 تومان، ظرفیت رشد بیشتر را دارد؟


برخی فعالان، با توجه به نزدیک شدن اعزام حجاج به حج تمتع اعتقاد دارند، دلار به افزایش خود ادامه خواهد داد. به گفته آنها، تقاضای ارزی این گروه، موجب خواهد شد که سمت تقاضا نسبت به گذشته بار دیگر تقویت بیشتری شود. این در حالی است که گروهی دیگر از فعالان، نوسانات روزهای آینده را بیشتر وابسته به ارزش دلار در کشورهای همسایه می‌دانند. در این میان رفتار بازیگران بازارساز و عرضه آنها دیگر عامل تاثیرگذار در تعیین روند قیمت‌ها خواهد بود