از فحاشی تا حمله اتمی
در بحبوحه دیپلماسی تهدید و ارعاب کره‌شمالی در ارتباط با ایالات متحده، کمیسیون دفاع ملی کره‌شمالی بیانیه‌ای صادر کرد که به گفته بیشتر ناظران سیاسی حاوی توهین و الفاظ نژادپرستانه بوده است. خبرگزاری فرانسه در این ارتباط گزارش داد که بیانیه‌ای در خبرگزاری رسمی کره‌شمالی انتشار یافته که در آن با الفاظ نژادپرستانه از رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا استقبال شده و علت کاربرد این الفاظ را نمایش فیلم «مصاحبه» و بروز مشکل برای اینترنت در کره شمالی دانسته است. بیانیه سخنگوی کمیسیون دفاع ملی این کشور که روز شنبه ششم دی، 27 دسامبر از سوی خبرگزاری رسمی کره شمالی منتشر شد، رئیس‌جمهوری ایالات متحده را به باد انتقاد گرفته است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این بیانیه آمده‌ است که «اوباما همواره بی‌ملاحظه سخن می‌گوید و مانند میمونی در یک جنگل گرمسیری رفتار می‌کند». کمیسیون دفاع ملی کره شمالی، رئیس‌جمهور آمریکا را متهم کرده که سینماهای این کشور را به اکران فیلم مصاحبه تشویق کرده و تهدید کرده که «اگر به‌رغم هشدارها، ایالات متحده به تکبر آمریکایی و رفتار گانگستری از موضع بالای خود اصرار داشته باشد، باید در نظر داشته باشد که با ضربات مرگبار اجتناب‌ناپذیری مواجه خواهد شد.» کره شمالی، پیش از این نیز با متهم کردن باراک اوباما به اینکه «با بی‌مسوولیتی شایعات مربوط به حمله سایبری کره شمالی به شرکت سونی را پخش می‌کند»، ایالات متحده را به حمله نظامی تهدید کرده بود. در بیانیه جدید کمیسیون دفاع ملی کره شمالی همچنین آمریکا به ایجاد «اختلال در فعالیت اینترنت» در این کشور متهم شده است.
کره شمالی چند روز پیش از پایان سال 2014، با قطع کامل اینترنت و سپس اختلالات وسیع در آن مواجه بوده که اگرچه آمریکا مسوولیت آن را بر عهده نگرفته اما کره شمالی می‌گوید که واشنگتن عامل آن بوده است؛ به‌ویژه آنکه چند روز قبل از این حادثه، رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار داده بود که این کشور حمله هکری گسترده به شرکت سونی را تلافی خواهد کرد.
پس از حمله سایبری به شرکت سونی و کامپیوترهای پرسنل آن، این کشور ابتدا اکران فیلم را لغو کرد اما پس از مدتی هم اکران آنلاین و هم‌اکران عمومی «مصاحبه» را از سر گرفت. به همین دلیل نیز پیونگ‌یانگ دوباره واشنگتن را تهدید به حمله کرد. در این راستا خبرگزاری رویترز گزارش داد: پس از اینکه کره‌شمالی نتوانست مانع اکران فیلم کمدی «مصاحبه» شود، این کشور ابتدا به استراتژی تهدید و ارعاب روی آورد و آمریکا را تهدید به حمله اتمی کرد.
این برای نخستین بار بود که دستگاه دیپلماسی پیونگ‌یانگ چنین بی‌پروا آمریکا را به حمله اتمی در خاک خودش تهدید می‌کرد. در بیانیه‌ای که پیونگ‌یانگ به همین مناسبت منتشر کرده؛ آمده است که کاخ سفید، پنتاگون و سرتاسر آمریکا زیر پوشش حملات آنها قرار دارد. این در حالی است که شبهات فراوانی در مورد توانایی پیونگ‌یانگ وجود دارد که قادر باشند خاک آمریکا را مستقیما مورد حمله قرار دهند. انتشار چنین تهدیداتی هر چند تازگی ندارد اما اعلام حمله مستقیم به خاک آمریکا نخستین‌باری بود که توسط مقامات پیونگ‌یانگ مورد استفاده قرار گرفته بود. پیش از این نیز کره‌شمالی آمریکا را تهدید به حمله کرده بود و حتی موشک‌های خود را به سمت نیروهای آمریکایی در کره‌جنوبی و ژاپن نشانه رفته بود. در فروردین ماه گذشته در شرایطی که در ایران جشن‌های سال نو برقرار بود، در خاور دور وضعیت قرمز شکل گرفته بود. سی‌ان‌ان در این باره نوشت: هدف قرار دادن خاک آمریکا را باید فراموش کرد زیرا برد موشک‌های کره شمالی به خاک آمریکا نمی‌رسد. اما باید توجه داشت که حدود ده‌ها هزار نیروی نظامی آمریکا در کشورهایی همانند ژاپن، کره جنوبی و گوام مستقر هستند و برد موشک‌ها و توپخانه‌های کره شمالی به راحتی به این کشورها می‌رسد.
اقدام کره شمالی، جدیدترین اقدامات از این نوع در فضای تحرکات متقابل آمریکا و کره جنوبی از یک سو و کره شمالی از سوی دیگر نبود. هر زمانی که سئول به واشنگتن نزدیک ‌می‌شد پیونگ‌یانگ نیز دست به تحرکات مختلفی می‌زد. همان زمان آمریکا گزارش داد که دو فروند هواپیمای بمب‌افکن بی‌۵۲ را از ایالت میسوری به سمت کره‌جنوبی پرواز داده و توانسته است عملیات خود را با موفقیت انجام دهد.
کره‌شمالی نیز هرگز در برابر این عمل آمریکا عقب ننشست و تصاویر ارعاب‌آوری درباره نیروهای نظامی و توپخانه‌های خودش منتشر کرد. هر چند که در همان زمان گفته شد که کره‌شمالی با فنون فتوشاپ در میزان قدرت خود اغراق کرده است و توان رزمی نشان داده شده واقعی نیست. در یکی از تصاویر منتشر شده، سربازان تجهیزات آبی- خاکی کره شمالی در سواحل این کشور در حال تمرین نظامی هستند و در عکس‌ها قدرتمند دیده می‌شوند اما همان زمان بررسی این تصاویر نشان داد که این تصاویر با فتوشاپ دستکاری شده است.
البته هنوز هم نگرانی‌های جدی و واقعی درباره موشک‌های جدید کره شمالی وجود دارد.
کره‌شمالی می‌گوید که توان تخریب و برد این موشک‌ها و همچنین میزان دقت آنها را بالا برده است. به گفته اسکات سیندر، از کارشناسان شورای روابط خارجی آمریکا، برد موشک‌های جدید کره شمالی می‌تواند به آمریکا برسد و این نوع موشک‌ها از موشک‌هایی که کره شمالی در ماه دسامبر آزمایش کرد متفاوت است و همین مساله به شدت نگران‌کننده شده است. البته کره شمالی موشک جدید خودش را هرگز آزمایش نکرده و اگر هم انجام داده باشد در خفا صورت گرفته است. بنابراین، مشخص نیست که کره شمالی در فرآیند ساخت موشک‌ها در چه مرحله‌ای قرار دارد. هیچ‌کس فکر نمی‌کند موشک جدید کره شمالی آماده شلیک باشد اما به هرحال، تا چند ماه آینده همه نگاه‌ها متوجه این تحرکات کره شمالی خواهد بود. به هرحال، مقامات پنتاگون همه تهدیدهای کره شمالی را بسیار جدی می‌گیرند.
کارشناسانی هستند که برخی از تهدیدهای کره شمالی را از قبیل حمله هسته‌ای به آمریکا را توخالی و اغراق‌آمیز می‌دانند، اما تهدید حملات کره شمالی به اهداف آمریکا در منطقه در نظر آنان بسیار جدی گرفته می‌شود. مقامات کره جنوبی نیز به شدت نگران این موضوع هستند. این نگرانی به‌ویژه پس از حمله چهار سال پیش کره شمالی علیه یک فروند زیردریایی کره‌جنوبی و حملات به یکی از جزایر مرزی دو کره، شدت بیشتری پیدا کرده و محاسبات مقامات کره‌جنوبی تغییر یافته است. شاید زمانی، مقامات کره جنوبی حاضر بودند از کنار این اقدامات تحریک‌آمیز کره شمالی عبور کنند اما حالا دیگر نمی‌توانند چنین کاری انجام بدهند. باتوجه به وضعی که پیش آمده است یک حمله کوچک در شبه جزیره کره می‌تواند سبب بروز درگیری بزرگی شود. با این حال، مقامات آمریکایی گفته‌اند که همواره در منطقه از سئول متحد شرقی خود حمایت خواهند کرد. چاک هیگل وزیر دفاع سابق آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در واکنش به اقدامات کره‌شمالی گفته بود که هر لحظه آمریکا آماده است با هر اقدام احتمالی از جانب کره شمالی مقابله کند. وی گفته بود که آنها برای مقابله با هرگونه اقدام احتمالی آماده‌اند و همیشه نیز آماده خواهند بود.