همکاری مشترک ایران و زیمباوه  در زمینه توسعه صنایع کوچک
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک وشهرکهای صنعتی ایران در دیدار با وزیر بنگاه های کوچک، متوسط وتوسعه تعاونی های زیمبابوه از آغاز همکاری مشترک دو کشور در زمینه توسعه صنایع کوچک و ایجاد شهرکهای صنعتی در زیمبابوه خبرداد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خوشه های صنعتی ایران، سید محمد علی سید ابریشمی با اشاره به اینکه 92 درصد صنایع کشور را صنایع کوچک تشکیل داده اند،گفت: سازمان صنایع کوچک وشهرکهای صنعتی ایران با به بهره برداری رساندن بیش از 700 شهرک وناحیه صنعتی در زمینه توسعه صنایع کوچک و ایجاد پیوند بین واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ تجربیات خوبی کسب کرده است.
سید ابریشمی با بیان اینکه ۹۳۰ شهرک وناحیه صنعتی درسراسر کشور به تصویب رسیده است، خاطرنشان کرد: از این تعداد ، اراضی ۷۳۰ شهرک و ناحیه صنعتی در حال واگذاری به سرمایه گذاران است.وی تصریح کرد: هم اکنون بسترهای لازم برای حضور سرمایه گذاران در این شهرکها و نواحی صنعتی فراهم شده است و واحدهای صنعتی متعددی در این مناطق مشغول فعالیت هستند.مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در ادامه توسعه خوشه های کسب وکار را از برنامه های دیگر این مجموعه عنوان کرد وگفت: سازمان با پیاده سازی برنامه های خوشه های کسب وکار تجربیات موفقی در زمینه ایجاد تعامل بین واحدهای صنعتی کوچک و توانمند سازی آنها تا مرحله بازاریابی وحضور در بازارهای صادراتی کسب کرده است. سید ابریشمی در بخش دیگری از سخنانش به تحریمهای کشورهای غربی اشاره و بیان کرد: کشور ما نیز مانند زیمبابوه با محدودیتهای بین المللی روبه رو است اما با توجه به امکانات وسیعی که در کشورمان وجود دارد خوشبختانه به موفقیتهای خوبی در زمینه های مختلف دست یافته ایم.
خانم لیونی وزیر بنگاه های کوچک، متوسط وتوسعه تعاونیهای زیمبابوه نیز در این نشست دو جانبه بانگاهی به وضعیت اقتصادی کشورش گفت: زیمبابوه طی 10 سال گذشته برنامه های خوبی در زمینه اقتصادی شروع کرده که نتایج مطلوبی برای کشور بهمراه داشته است.وی توسعه صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی را از سیاستهای زیمبابوه توصیف کرد و افزود: کشور زیمبابوه حمایتهای مناسبی از صنایع کوچک داشته ودر این راستا مدلهای اقتصادی نیز طراحی شده است.
وی درادامه اظهار امیدواری کرد که در زمینه توسعه صنایع کوچک وشهرکهای صنعتی بتوانند از تجربیات ایران استفاده کنند.وی همچنین خواستار همکاری بیشتر در رابطه با سرمایه گذاری مشترک با ایران در زمینه های مختلف نظیر صادرات محصولات کشاورزی ، صنعتی و.. شد.
در پایان این نشست ضمن تاکید بر اجرایی کردن توافقات صورت گرفته، مقررشد پیش نویس تفاهم نامه همکاری میان طرفین مبادله شده وپس از انجام اصلاحات لازم ورسیدن به توافق نهایی ، امضا شود.در این مفاهمه، ایران تجربیات خودرا در حوزه ایجاد شهرک صنعتی وپیاده سازی برنامه ها ی توسعه خوشه ای به زیمبابوه ارائه خواهد کرد.
همچنین بنابه درخواست طرف زیمبابوه ای مقررشد در زمان حضور آنها در ایران تمهیدات لازم جهت برگزاری یک نشست تجاری رو درو با صاحبان صنایع برگزار شود.