موضوع افزایش دستمزد این روزها بحث داغ کشورهای اروپایی و آمریکاست. این افزایش دستمزد درواقع با افزایش حداقل دستمزد کارگران محقق می‌شود. در آلمان در سال‌های گذشته رقمی برای حداقل دستمزد تعیین نشده بود. به‌تازگی قرار شده‌است که از سال 2015 به بعد، حداقل دستمزدها در آلمان 5/8 یورو (72/11 دلار) در هر ساعت باشد. این درواقع بخشی از توافق‌ها میان حزب دموکرات‌مسیحی آنگلا مرکل و حزب سوسیال دموکرات برای تشکیل دولت بعد از انتخابات اخیر بود. در انگلیس هم اد میلیبند رهبر حزب کارگر که اکنون در جناح مخالف دولت قرار دارد، خواستار افزایش حداقل دستمزد در این کشور شده‌است. این درخواست افزایش دستمزد بخشی از تبلیغات انتخاباتی او برای انتخابات سراسری سال 2015 انگلیس است. دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس هم برای مقابله با طرح حزب مخالف کارگر، اخیرا حداقل دستمزدها در این کشور را برای هر ساعت تا 9/10 دلار افزایش داد. در آمریکا باراک اوباما ماه‌ها است که طرح افزایش حداقل دستمزد به بیش از 10 دلار در هر ساعت را در برنامه خود دارد.
بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ متوسط دستمزد در هفت کشور اروپایی افزایش پیدا کرد. در اسلوونی ۹/۲۰ درصد، در مجارستان ۱/۱۳، بلغارستان ۷ درصد، لهستان ۲/۶ درصد، لتونی ۵/۵ درصد، اسلواکی ۵/۱ درصد و رومانی ۵/۰ درصد. در دیگر کشورهای اروپایی حداقل دستمزد یا به دلیل نرخ بالای تورم یا به دلیل کاهش متوسط دستمزدها، کاهش یافته‌است. مثلا در لیتوانی حداقل دستمزد تا ۸ درصد کاهش یافته، در جمهوری چک ۵/۶ درصد، در اسپانیا ۶/۴ درصد، در انگلیس ۶/۴ درصد و در بلژیک ۳/۳ درصد.
اکثر کشورهای اتحادیه اروپا نرخ مصوب حداقل دستمزد دارند غیر از دانمارک، سوئد، فنلاند، آلمان، اتریش، ایتالیا و قبرس. در یونان، حداقل دستمزد 586 یورو است درحالی‌که مثلا در جمهوری چک حداقل دستمزد 312 یورو است یا در اسپانیا 784 یورو در فرانسه 1426 یورو و در انگلیس 1244 یورو. در هلند حداقل دستمزد 1456 یورو است.
وضعیت دستمزد در جهان
سازمان جهانی کار به‌تازگی با محاسبه دستمزدها در 72 کشور جهان، رقمی را به‌عنوان متوسط دستمزد جهانی اعلام کرده است.
بر اساس محاسبه این سازمان بین‌المللی متوسط دستمزد ماهانه در جهان ۱۴۸۰ دلار است. البته در این محاسبه متوسط دستمزد جهانی، بعضی دستمزدهای بسیار پایین درفقیرترین کشورهای جهان محاسبه نشده است. در این رقم متوسط، همه متغیرها از جمله هزینه زندگی در کشورهای مختلف، در نظر گرفته‌شده است. این رقم تنها مربوط به کسانی است که حقوق‌بگیر هستند نه کسانی که کسب‌وکار و تجارت شخصی خود را دارند. براساس این رقم اعلام شده، کشورهای لوکزامبورگ، نروژ، اتریش و آمریکا در رده‌های نخست و کشورهای هند، فیلیپین، پاکستان و تاجیکستان در پایین‌ترین رده‌های فهرست متوسط دستمزد جهان هستند.
رده‌بندی کشورها از نظر بیشترین متوسط دستمزد اعلام شده توسط سازمان بین‌المللی کار
۱. لوکزامبورگ۲. نروژ۳. اتریش۴. آمریکا۵. انگلیس۶بلژیک۷. سوئد۸. ایرلند۹. فنلاند۱۰. کره جنوبی۱۱.فرانسه۱۲. کانادا۱۳. آلمان۱۴. سنگاپور۱۵. استرالیا۱۶. قبرس۱۷. ژاپن۱۸. ایتالیا۱۹. ایسلند۲۰. اسپانیا۲۱. یونان۲۲. نیوزیلند۲۳. آفریقای جنوبی۲۴. مالت۲۵. رژیم صهیونیستی۲۶. جمهوری چک۲۷. کرواسی۲۸. ترکیه۲۹. قطر۳۰. هنگ‌کنگ۳۱. لهستان۳۲. اسلوواکی۳۳. مجارستان۳۴. مقدونیه۳۵. بوسنی۳۶. استونی۳۷. روسیه۳۸. جامائیکا۳۹. لیتوانی۴۰. آرژانتین۴۱. لتونی۴۲. صربستان۴۳. شیلی۴۴. بوتسوانا۴۵. مالزی۴۶. بلاروس۴۷. رومانی۴۸. بحرین۴۹. پاناما۵۰. موریتانی۵۱. برزیل۵۲. ماکائو۵۳. قزاقستان۵۴. بلغارستان۵۵. کلمبیا۵۶. اوکراین۵۷. چین۵۸. مکزیک۵۹. گرجستان۶۰. آذربایجان۶۱. مصر۶۲. تایلند۶۳. ارمنستان۶۴. دومنیکن۶۵. مولداوی۶۶. مغولستان۶۷. سوریه۶۸. قرقیزستان۶۹. هند۷۰. فیلیپین۷۱. پاکستان۷۲. تاجیکستان