آمازون آفریقا، برای دنیایی بهتر

مترجم: مریم رضایی

اولاتوررا اونیرو (Olatorera Oniru) یکی از با پشتکارترین و جاه‌طلب‌ترین کارآفرینان نسل امروز است. این زن ۲۹ ساله وب‌سایت Dressmeoutlet.com را در شهر لاگوس نیجریه راه‌اندازی کرده که یک استارت‌آپ در حوزه تجارت الکترونیک است و به خرده‌فروشی لباس و محصولات مد و زیبایی که از سراسر دنیا تهیه می‌شوند، می‌پردازد. این شرکت همچنین با هدف توسعه کار بهترین طراحان آفریقایی، کالاهای ساخته شده در این قاره را به شدت تبلیغ می‌کند. اولاتوررا در جست‌وجوی گنجینه‌های منحصر به فرد و تولیدکنندگان خلاق برای وب‌سایت خود همواره به سراسر آفریقا سفر می‌کند و قصد دارد در ماه‌های آینده بازدیدهایی از چین و امارات هم داشته باشد. علاقه او این است که به نقاط روستایی سفر کند تا منابع طبیعی قابل‌تبدیل به کالاهای لوکس را کشف کند. شرکت Dressmeoutlet.com در حال حاضر کالاهای خود را به نقاط مختلف دنیا می‌فرستد و مشتریانی در کشورهای مختلف از جمله آمریکا دارد. این شرکت در حال حاضر بیش از ۲۰ کارمند تمام وقت دارد. اولاتوررا با چند سال تجربه‌کار در شرکت‌های مطرحی همچون بانک مریل لینچ آمریکا، بانک مرکزی نیجریه و جنرال الکتریک، به شکل موفقی تلاش می‌کند Dressmeoutlet.com را به یک نیروگاه تجارت الکترونیک در عرصه مد و لباس تبدیل کند و تاکنون توانسته نظر سرمایه‌داران بزرگی از نیجریه را جلب کند. نشریه فوربس اخیرا گفت‌وگویی با اولاتوررا در مورد سفر کارآفرینی او و کاری که برای رشد شرکتش و تبدیل آن به یکی از موفق‌ترین خرده‌فروشی‌های اینترنتی در آفریقا انجام می‌دهد، داشته است که شرح آن را می‌خوانیم:

کمی درباره سوابق تحصیلی و حرفه‌ای خود توضیح دهید.

در سال ۲۰۰۸ در رشته مدیریت کسب‌وکار و کارآفرینی از دانشگاه A&T کارولینای جنوبی فارغ‌التحصیل شدم و همزمان با تحصیلم به‌عنوان کارآموز برنامه‌‌ریزی مدیریت مالی در جنرال الکتریک کار می‌کردم. به محض فارغ‌التحصیلی فرصت کاری بسیار خوبی در بانک مریل لینچ آمریکا به‌عنوان تحلیل‌گر بازارهای جهانی یافتم که یکی از بهترین دوران‌ زندگی من بود. پس از دو سال فرصتی کاری را در بانک مرکزی نیجریه به‌عنوان ناظر ارشد یافتم و در همین مدت مدرک فوق لیسانس را با تمرکز بر امور مالی، رهبری و کارآفرینی از دانشگاه Emory دریافت کردم.


چه چیزی شما را به عمق کارآفرینی برد؟ با در نظر گرفتن اینکه تجربه کاری بسیار موفقی در شرکت‌های چندملیتی بزرگ داشته‌اید.

من آماده این جهش بودم. فکر می‌کنم قابلیت‌های مدیریتی برای خلق کردن، ساختن و نوآوری دارم و اکنون می‌خواهم محصولات آفریقایی را به دنیا بشناسانم، اشتغال‌زایی کنم و در ساختن دنیایی بهتر سهم داشته باشم و می‌دانم اگر بخواهم در استخدام جایی باشم، صد درصد آزادی لازم را برای انجام این کار ندارم. من رویاهایی دارم و می‌خواهم همه این رویاها به تحقق بپیوندند و این کار مستلزم آن است که تا حد ممکن برای این رویاها زمان بگذارم. دوست دارم به شیوه خودم به مردم عشق بورزم و به آنها خدمت کنم و مهم‌تر از همه احساس خوبی ندارم که نرخ فقر در نیجریه 65 درصد است و این وضعیت در دردیگر کشورهای آفریقایی حتی بدتر است. می‌دانم به رهبران بیشتری در آفریقا نیاز داریم تا از منطقه امن ما بیرون بیایند و کارهایی برای تغییر وضعیت موجود انجام دهند. اگر ما قابلیت‌ها و فرصت‌هایی برای انجام کارهای مفید داشته باشیم، باید از آن بهره‌برداری کنیم و متفاوت باشیم. من آماده‌ام تا هر کاری از دستم برمی‌آید برای ساخت صنعت مد و لباس در آفریقا انجام دهم، شغل بیشتری ایجاد کنم، در رشد اقتصاد کشور سهم داشته باشم و استانداردهای زندگی را توسعه دهم و شاهد شکوفایی آفریقا باشم.


دسترسی به منابع مالی همواره چالشی برای بسیاری از کارآفرینان بوده است. شما چگونه برای Dressmeoutlet.com تامین مالی کرده‌اید؟

این وب‌سایت از پس‌انداز شخصی راه‌اندازی شده است. فکر می‌کنم با اطمینان می‌توانم بگویم که از نظر مالی آمادگی اداره و رشد Dressmeoutlet را در ۳ تا ۵ سال آینده داریم. به جز آن، از سرمایه‌گذاران خارجی که از ماموریت و رویکرد شرکت اطلاع کامل دارند، استقبال می‌کنیم. شرکت‌هایی به ما نزدیک شده‌اند که می‌خواهند کسب‌وکار ما را بخرند و یا سرمایه‌گذاری انبوهی در آن داشته باشند. فروش Dressmeoutlet فعلا در دستور کار ما نیست. من و تیمم به شدت بر رشد دادن و افزایش ارزش‌گذاری وب‌سایت متمرکز هستیم.


موفقیت برای شما به چه معنا است؟

موفقیت یعنی هر کاری که می‌توانم برای تحقق رویاهایم فراتر از بزرگ‌ترین تصوراتم انجام دهم. موفقیت یعنی خدمات‌دهی به دیگران و اشتغال‌زایی؛ موفقیت یعنی شاهد باشیم فقر در آفریقا کاهش و تقدیر از خلاقیت بشر افزایش می‌یابد؛ موفقیت یعنی داشتن رهبران قدرتمندتر در سیاست؛ موفقیت یعنی کارآفرینان بیشتر در آفریقا و شکوفایی صنعت خرده‌فروشی در این قاره؛ موفقیت یعنی لبخند روی لب کارمندانی که ارتقا می‌یابند؛ موفقیت یعنی مشارکت بیشتر آفریقا با کشورهای توسعه‌یافته دنیا؛ موفقیت یعنی توزیع بهترین محصولات آفریقا به خانه‌های مردم دیگر نقاط دنیا.


اولاتوررا و Dressmeoutlet پس از این می‌خواهد چه کند؟

من به شدت و قلبا وقف شرکتم شده‌ام. پس از این می‌خواهم بهترین محصولات حوزه مد و زیبایی را به دنیا بشناسانم و ۱۰۰ درصد مشتریانم را راضی نگه دارم. هدف ما این است که مبنای رشد روزانه داشته باشیم. وقتی مشتریان جدید عضو سایت می‌شوند و با محصولات فوق‌العاده ما آشنا می‌شوند، همواره هیجان‌زده می‌شویم. مرحله بعد ورود به قلمروهای جدید، افزایش پایگاه داده عرضه‌کنندگان و چند برابر کردن پایگاه داده مشتریان است. برنامه‌هایی داریم که وسعت استودیوی عکاسی، انبار و واحد تولیدمان را ظرف ۱۲ سال آینده دو برابر کنیم. همچنین تلاش‌هایمان را در حوزه تبلیغات و بازاریابی شدت بخشیده‌ایم. مهم‌تر از آن، به دنبال بهترین محصولات در سراسر آفریقا و دنیا می‌گردیم؛ بنابراین تنوع آیتم‌های خوب را در وب‌سایت دائما افزایش می‌دهیم.


چه توصیه‌ای برای کارآفرینان جوان در منطقه‌ای مثل آفریقا دارید که از شروع کار هراس دارند؟

لطفا شروع کنید. هر روز یک قدم بردارید و به پیروزی برسید. آفریقا امروز بیش از هر زمان دیگری به کارآفرینان بیشتری نیاز دارد که بشکفند و باعث شکوفایی صنایع شوند. آفریقا به این جوانان نیاز دارد. از هر منبعی که سر راهتان قرار می‌گیرد بهره‌برداری کنید. با اساتید صحبت کنید، در کنفرانس‌ها شرکت کنید و فرصت‌ها را بربایید. رویاهایتان را به پیش ببرید و اجازه ندهید هیچ چیزی شما را از انجام کارهای بزرگ برای دنیا بازدارد.

منبع: Forbes