پروژه‌ ملی شبیه ساز  سقوط آزاد در منطقه آزاد گردشگری سپاد در آستانه بهره‌برداری
دنیای اقتصاد- رئیس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در بازدید از پروژه شبیه ساز سقوط آزاد در منطقه تجاری گردشگری سپاد گفت: حمایت از این پروژه نشان از نگاه خلاقانه سپاد در احداث پروژه‌های نوآور با استفاده از فناوری‌های بومی است. به گزارش روابط عمومی سپاد، پیمان صالحی با بیان اینکه پروژه‌های خوبی در منطقه تجاری گردشگری سپاد در حال احداث است، تصریح کرد: برای استفاده از فناوری‌های بومی باید از فرصت‌هایی که نظیر آن را منطقه تجاری گردشگری سپاد ایجاد کرده، استفاده شود. زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) علاوه بر بهره‌مندی از فضای معنوی شهر نیازمند امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی هستند که منطقه سپاد توانسته این امکانات را به خوبی فراهم کند.
صالحی درباره ویژگی‌های منحصربه‌فرد پروژه شبیه‌ساز سقوط آزاد، عنوان کرد: از ویژگی‌های این طرح، فناوری خاص و بسیار بالای آن است که کمتر کشوری توانسته به آن دست یابد و اکنون پروژه مراحل تکمیلی خود را با توان و تخصص ایرانی پشت سر می‌گذارد .وی خاطرنشان کرد: در نقاط مختلف کشور، پروژه‌های عظیمی اجرا می‌شود اما مشهد مقدس جایگاه ویژه‌ای داشته و مسئولان باید به این جایگاه، در تمام قسمت‌ها توجه کنند.
رئیس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری ریاست جمهوری به حمایت سپاد از پروژه کلان ملی فناوری شبیه‌ساز سقوط آزاد اشاره کرد و افزود: اگر همکاری سپاد در پروژه شبیه‌ساز سقوط آزاد نبود این پروژه احداث نمی‌شد و این مسأله نشان‌دهنده یک همکاری جمعی برای خدمت‌رسانی بهتر به زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) است.

پروژه شبیه ساز سقوط آزاد؛ تولید مهندسان ایرانی
مدیرعامل منطقه تجاری گردشگری سپاد نیز گفت: پروژه شبیه‌ساز سقوط آزاد یا تونل عمودی باد توسط مهندسان داخلی طراحی شده و تقریبا تمام تجهیزات آن نیز در داخل کشور طراحی شده و به مرحله اجرا درآمده که بر اهمیت پروژه افزوده است.
سیدمهدی درهمی با بیان اینکه تونل عمودی باد در بعد آموزشی برای تقویت زیرساخت‌های تخصصی کشور دارای اهمیت است، بیان کرد: شبیه‌ساز سقوط آزاد، پروژه‌ای تفریحی و آموزشی محسوب می‌شود. منطقه سپاد با ایجاد این پروژه در بومی‌سازی تکنولوژی روز دنیا پیشگام بوده و می‌تواند برای توسعه این نوع فعالیت در سطح کشور مفید باشد.
مدیرعامل منطقه تجاری گردشگری سپاد به دیگر پروژه‌های منطقه اشاره و اظهار کرد: پروژه باغ پرندگان به زودی به بهره‌برداری می‌رسد و عملیات اجرایی پروژه پارک شیرهای دریایی نیز در حال آغاز شدن است و سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
درهمی گفت: زائران و گردشگرانی که از سایر کشورها به این منطقه آمده‌اند می‌توانند به رشد اقتصادی شهر مشهد کمک کنند و سپاد تلاش می‌کند تنوع سرویس‌ها و خدمات خود را گسترش دهد. پروژه ملی شبیه‌ساز سقوط آزاد در حال حاضر به عنوان یکی از جدیدترین و جذاب‌ترین وسایل تفریحی و گردشگری در دنیا مطرح است که با اخذ مجوز از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان طرحی فناورانه و نوآورانه در مشهد و در منطقه تجاری و گردشگری سپاد احداث شده است.

با احداث سه پست 400 کیلو ولت
جاجرم، خواف و بجنورد؛
تعداد پست های 400 کیلوولت
خراسان به ۱۶ دستگاه افزایش می‌یابد
دنیای اقتصاد- معاون طرح و توسعه شرکت برق منطقه‌ای خراسان از احداث و تکمیل سه دستگاه پست 400 کیلوولت و همچنین توسعه سه پست 400 کیلوولت در استانهای خراسان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه ای خراسان، مجید سعادتمند گفت: احداث و تکمیل پستهای۴۰۰ کیلوولت جاجرم، خواف و بجنورد در دستور کار شرکت برق منطقه‌ای خراسان قرار گرفته است که ظرفیت نهایی آنها جمعاً۱۲۰۰ مگاولت آمپر خواهد بود.
سعادتمند پستهای 400 کیلوولت را مهمترین بخش شبکه انتقال عنوان و اظهار کرد: از سال 1377 که شبکه برق خراسان به شبکه سراسری متصل شد تاکنون 12دستگاه پست 400 کیلوولت جمعاً به ظرفیت 4800 مگاولت آمپر در استانهای خراسان نصب شد و هم اکنون احداث سه پست 400 کیلوولت و توسعه سه پست 400 کیلوولت در دستور کار شرکت برق
منطقه ای خراسان قرار گرفته که با تکمیل نهایی این پستها ۱۲۰۰ مگاولت آمپر دیگر به ظرفیت پستهای انتقال خراسان افزوده خواهد شد.
معاون طرح و توسعه برق منطقه ای خراسان به احداث خطوط 400 کیلوولت در استان اشاره کرد و گفت : در حال حاضر علاوه بر خطوط ارتباطی پست های جاجرم و خواف سه خط طولانی در دستور کار قرار گرفته است که شامل خط مشهد به نیشابور به طول 100 کیلومتر خط دو مداره شریعتی به ابوطالب به طول 60 کیلومتر و قطعه دوم خط شادمهر به تربت جام به طول 70 کیلومتر
است که مجموعاً ۲۳۰ کیلومتر خط۴۰۰ کیلوولت در دست اقدام است و هزینه اجرای این خطوط بالغ بر ۹۲ میلیارد تومان می باشد .
علاوه برپروژه های فوق الذکر توسعه 2بی خط 400 کیلوولت در پست 400 کیلوولت نیشابور ، 3بی خط در پست 400 کیلوولت شیروان جهت اتصال واحدهای بخش بخار نیروگاه به شبکه و همچنین توسعه یک بی خط ، یک بی ترانسفورماتور و نصب یک دستگاه ترانسفورماتور 400 کیلوولت دیگر (ترانس سوم) در پست 400 کیلوولت تربت جام نیز در دست اقدام می باشد.