به کودکان سرطانی، آمپول عیدی بدهید
دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- هرسال بوی عید که می‌آید کسانی در این شهر دلشان برای انسانیت می‌تپد، کسانی هستند که به جز شب عید خود، به شب عید کودکان نیازمند سرطانی هم فکر می‌کنند، مردمانی که با عنوان‌های اسپانسر، غرفه دار، خریدار، هنرمند و هیأت موسس، پنجشنبه و جمعه هفته گذشته در مجموعه تالار پذیرایی ارشاد گردهم آمدند و با همت عالی و فروش کالایی به منظور حمایت از کودکان سرطانی، اشک‌های شوقشان را به همراه بادکنک‌های رنگی آرزوهایشان بدرقه راه این کودکان کردند. کودکانی که خود از درد بیماری و پدران و مادرانشان از درد هزینه‌های گزاف درمان فرزندانشان رنج می‌برند. پرونده چهارمین بازارچه خیریه حمایت از کودکان سرطانی خراسان رضوی با حضور پورشور مردم و هنرمندان و با مبلغی بالغ بر 4 میلیارد ریال بسته شد.
به همنوع خود کمک کن تا به آرامش برسی

پوران درخشنده،کارگردان و فیلمنامه‌نویس مطرح کشور که با حضور خود در مشهد وحمایت از کودکان سرطانی نقش مهمی در پیشبرد این مراسم و ترغیب و تشویق مردم در امر مشارکت‌های مالی داشت در گفت‌وگوی اختصاصی با «دنیای اقتصاد» گفت: هدف ما حمایت از موسسه خیریه بیماران سرطانی و در واقع تشویق و ترغیب مردم برای مشارکت در این امر خیر است. درخشنده ادامه داد: عمر انسان‌ها به سرعت درحال گذر است و آدم‌ها با سرعت به جلو می‌روند، یک زمانی هست که باید ترمز زد و یک لحظه آدم‌ها را نگه‌داشت و از آنان پرسید به کجا چنین شتابان؟ این کارگردان موفق کشورمان که آرامش انسان را در گرو کمک به همنوعان می داند، ادامه داد: هر آدمی باید قدر تمام چیزهایی را که دارد، بداند و برای این قدرشناسی انسان‌ها نیاز دارند تا به ایشان گفته شود از هم‌نوعان نیازمند خود حمایت کن، به آنان کمک کن، انفاق کن، تا زندگی‌ات بهتر شود، که آرامش بیشتری داشته باشی. لذا انجمن‌های خیریه این فرصت را برای مردم به‌وجود می‌آورند که از این طریق تاحدی به آرامش برسند. من‌هم مثل همه افراد نیاز دارم که این موارد را به خودم گوشزد کنم و تلاش کنم به این آرامش برسم.درخشنده در پایان با اشاره به هزینه‌های بالای درمان بیماران سرطانی به «دنیای اقتصاد» گفت: این بیماران نیازمند کمک‌های واقعی هستند نه مبالغ کم، چون داروهایشان بسیار گران است و برای بهبودشان باید خیلی هزینه کرد و خود این بیماران هم از پس هزینه‌های درمان برنمی‌آیند.

با سفر به این شهر دلمان را سبک می‌کنیم

مریلا زارعی، هنرپیشه نام‌آشنا و محبوب کشور نیز از مهمانان ویژه این مراسم بود که با صبوری و مهربانی در هر دو روز این بازارچه با مردم مشهد همگام بود و لحظه‌ای لبخند از لبانش محو نشد، او با گشاده‌رویی به گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» نشست و هدف حضور خود در مشهد را مشارکت در کار خیر و حمایت از کودکان سرطانی دانست و با بیان اینکه ما هنرمندان همیشه سعی می‌کنیم داوطلبانه، مردم را در لحظات سخت برای مشارکت‌های خیر و کمک به هم‌نوعانشان ترغیب کنیم، گفت: همراهی با خانم درخشنده که با این فضا آشنایی داشتند از دلایل دیگر سفر من به مشهد بود. وی در واکنش به این عبارت که گویا اشتیاق خاصی به حضور در مشهد دارید و همیشه از دعوت مشهدی‌ها چه به‌منظور شرکت در اختتامیه جشنواره فجر در سالی که سیمرغ بهترین بازیگر زن را گرفتید و چه به منظور مشارکت‌های خیریه استقبال کرده‌اید با لبخندی برلب گفت: قطعا همینطور است، به نظر شما کسی هم هست که این اشتیاق را نداشته باشد؟ زارعی با تاکید ادامه داد: فرق مشهد با سایر شهرها این است که انگیزه بزرگی به نام امام رضا داردکه ما با سفر به این شهر هم دلمان را سبک می‌کنیم، هم حالمان را خوب می‌کنیم و هم با مردم این شهر معاشرت می‌کنیم.

بازدید مریلا زارعی از بیمارستان دکتر شیخ
مریلا زارعی در توضیح دیگر برنامه‌های سفر خود به مشهد گفت: صبح جمعه بازدیدی از بیمارستان شیخ داشتیم، درواقع توانایی یک کودک با بزرگسال خیلی متفاوت است و به لحاظ روحی تحمل این بار مستلزم نیرو و انرژی زیادی است، به‌طبع وقتی ما همراه این خانواده‌ها باشیم آن‌ها بهتر می‌توانند این مشکل را پشت سر بگذراند، ضمن اینکه درمان کودکان مبتلا به سرطان پرهزینه است و هم مسئولان و هم کسانی‌که استطاعت مالی دارند به نوعی موظفند دست این عزیزان را به نیت یاری بفشارند و حضور افرادی مثل ما شاید توجه‌شان را بیشتر جلب کند تا در جهت قدم برداشتن و سبک کردن بار مشکلات این خانواده‌ها انگیزه بیشتری پیدا کنند. وی تصریح کرد هدف دیگر ما همچنین تشویق کسانی است که این موسسه‌ها و خیریه‌ها را بنا نهادند تا با انرژی بیشتری به کار شریف خود ادامه دهند و امیدوارم مردم هم حواسشان به همراهان و همنوعانشان باشد، بنی‌آدم اعضای یکدیگرند، که در آفرینش ز یک گوهرند، چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار... در پایان این هنرپیشه شاخص در پاسخ به این سوال که آیا او را به منظور سفر کاری هم در مشهد خواهیم دید؟ گفت: ما تحت فرمان سناریو هستیم و اگر پروژه‌ کاری در مشهد باشد در خدمت مردم این شهر خواهم بود.

خراسان رضوی اولین استانی است که در حمایت از کودکان سرطانی مستقل شد
مدیرعامل و عضو هیأت امنای موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان خراسان، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: این موسسه حدود پنج سال با موسسه محک تهران همکاری می‌کرد و در بیمارستان دکتر شیخ مستقر بود، ولی در شهریور ماه سال ۹۴ به همت موسس و بنیان‌گذار آن مرحومه معصومه شریفی سرابی به ثبت رسید. ایشان چندین سال پیگیر دریافت این مجوز بودند و خوشبختانه این امر محقق شد. احمد یزدان‌پناه ادامه داد: در سال‌های گذشته چون مجوز نداشتیم بازارچه خیریه با نام محک برگزار می‌شد، ولی امسال برای اولین بار به اسم خودمان این مراسم را برگزار کردیم که خوشبختانه این امر هیچ تاثیری نه تنها در کاهش مشارکت شهروندان نداشت بلکه باعث افزایش مشارکت‌ها هم بود، ما سال گذشته چهارهزار بازدیدکننده داشتیم که فکر می‌کنم امسال تعداد بازدیدکنندگان به‌راحتی دوبرابر سال گذشته بود. وی در توضیح استقلال موسسه حمایت از بیماران سرطانی خراسان رضوی و جدایی آن از موسسه محک گفت: هم همکاران ما در محک و هم ما به این نتیجه رسیدیم که در استان خیّران زیادی داریم و باتوجه به اینکه موسسه‌ای که خاص کودکان باشد وجود نداشت، این موسسه را به ثبت رساندیم. درحال حاضر هم ما با موسسه محک همکاری بسیار نزدیکی داریم و از تجربیات چندین ساله‌شان بهره می‌بریم. حتی یکی از سیاست‌های موسسه محک این است که استان‌ها به این شکل مستقل شوند و خراسان رضوی هم به‌عنوان اولین استان و با همیاری محک موسسه مستقل حمایت از کودکان مبتلا به سرطان را به ثبت رسانده است.

یزدان‌پناه درخصوص نحوه فعالیت این موسسه به «دنیای اقتصاد» گفت: ما یک NGO هستیم که در اساسنامه‌مان هم قید شده تا بدون توجه به ملیت، مذهب و... هرکودکی را تا سن ۱۸ سالگی با مجوز هیأت امنا در زمینه درمان و تحصیل موردحمایت قرار می‌دهیم. وی ادامه داد: حتی خیلی از این بچه‌ها به‌خاطر بیماریشان نمی‌توانستند به مدرسه بروند، ما شهریور امسال با همکاری مدیرکل آموزش و پروش، جناب آقای حسینی، یک دبستان چندپایه تشکیل دادیم که معلمان به بیمارستان بیایند تا بچه‌ها از تحصیل بازنمانند، این اقدام در روحیه این کودکان تاثیر بسیار خوبی داشته است. یزدان‌پناه تصریح کرد: در بازدیدی که معاونان مدیرکل آموزش و پرورش از موسسه ما داشتند، شاهد دانش‌آموزانی بودند که سه سال به‌خاطر بیماری از تحصیل بازمانده بودند، لذا قول تشکیل مدرسه چندپایه در بیمارستان دکتر شیخ را به ما دادند و خوشبختانه به قولی هم که دادند، عمل کردند. مدیرعامل موسسه حمایت از کودکان سرطانی با تاکید بر تاثیر خوب حضور هنرمندان کشور در این مراسم گفت: خانم‌ها مریلا زارعی و پوران درخشنده دعوت موسسه را با جان و دل قبول کردند و گفتند هرزمانی هربرنامه‌ای داشته باشیم برای حمایت از این کوکان به مشهد می‌آیند چراکه این افراد تاثیر بسیار زیادی در تعداد مراجعان به بازار و در فروش و مشارکت مردم دارند. وی از سام قریبیان و احمد نجفی نیز به‌عنوان دیگر مهمانان ویژه این مراسم یاد کرد و با تاکید براینکه این بازارچه یکی از منابع درآمدی ماست،گفت: ما امسال تا اوایل اسفند بالغ بر دومیلیارد و دویست میلیون تومان برای هزینه دارو و درمان این بیماران پرداخت کردیم و یکی از راه‌های کسب درآمد ما مشارکت مردم و برگزاری بازارچه است. ما یکسری خیّر ثابت هم داریم که ماهیانه مبلغی به حساب موسسه واریز می‌کنند و بیشترین درآمد هم از همین مبالغ اندک است.

نیاز به نیروی انسانی در موسسه حمایت از کودکان سرطانی
یزدان‌پناه با اشاره به اینکه مهمترین نیاز این مجموعه نیروی انسانی است، ادامه داد: ما از رشته‌های روانشناسی گرفته تا بازرگانی و رشته‌های پزشکی و دبیری به‌شدت به نیروی متخصص نیازمندیم و منتظر هستیم که این افراد در این مسیری که قدم برداشتیم به ما کمک کنند تا بتوانیم حداقل مشکلات این عزیزان را برطرف کنیم. ما همیشه شعار می‌دهیم که سرطان پایان زندگی نیست و فقط بحث هزینه آن مطرح است، خدا را شاکریم که امروز به کمک همه شهروندان خراسانی توانستیم به این شعار خود پایبند باشیم. وی در پایان با تاکید بر این که ما بنا به محدودیت‌های مالی توان تبلیغات در سطح شهر را نداریم، گفت: خواهش ما از رسانه‌ها اطلاع‌رسانی به خیّرانی است که قصد کمک به نیازمندان را دارند.

به امید روزی که هیچ بیماری دغدغه تامین دارو نداشته باشد
در راستای تشویق حامیان مالی این مراسم با علی اعتمادسرابی، مدیر مجموعه تالار پذیرایی ارشاد و هایده یغمایی سرمایه‌گذار این مجموعه نیز گفت‌وگو کردیم. اعتمادسرابی با بیان اینکه افتخار این را داریم برای دومین سال متوالی میزبان این بازارچه در مجموعه ارشاد باشیم، گفت: تنها جنبه معنوی این کار برای ما مهم بود و از ابتدا خواستار این بودیم که بحث اسپانسر مطرح نشود، ما سهم کوچکی در این زمینه داشتیم و خیلی خوشحالیم که این فرصت در اختیارمان قرار گرفت. مدیر مجموعه تالار پذیرایی ارشاد تصریح کرد: هرساله این میزبانی بازخورد معنوی خیلی خوبی در کار ما دارد، ما هرساله سعی کردیم میزبان جشن آخر سال برای بچه‌های بی‌سرپرست و نیازمند باشیم و عهد کردیم هرسال این کار را تکرار کنیم و دو سال است که توفیق برگزاری بازارچه خیریه حمایت از کودکان سرطانی را داریم. امیدواریم سایر همکاران ما نیز که به لحاظ مالی توانمند هستند به جمع ما بپیوندند و روزی برسد که هیچ بیماری دغدغه تأمین دارو را نداشته باشد. هایده یغمایی نیز با ابراز خوشحالی از همکاری با موسسه حمایت از بیماران سرطانی گفت: هیچگاه هزینه برگزاری این مراسم مدنظر ما نبوده و هیچ وقت هم نخواهد بود. یغمایی ضمن بازگویی از حس خوبی که طی برگزاری این مراسم دریافت کرده است، گفت: برای بسیاری مهم بود که همه مردم و هرکسی به اندازه توان خود به این کودکان کمک کند، چراکه این بچه های سرطانی ممکن است به‌خاطر دیر یا زود شدن یک آمپول، جان خودشان را از دست بدهند. از حواشی مهم این دو شب نیز می‌توان به اجرای تئاتر معلولان جسمی و حرکتی تحت‌عنوان گروه تئاتر مهرپویا به کارگردانی و نویسندگی علیرضا ترابی اشاره کرد.