نسخه شگفت‌انگیز برای پس‌انداز خانوار

ما در زندگی روزمره خود درگیری‌های بسیاری داریم و به‌دلیل وجود این درگیری‌ها، اغلب اوقات نمی‌توانیم از عهده بسیاری از کارها برآییم. بخشی از این گرفتاری‌ها، مربوط به مسائل مالی است. در این خصوص الگوهای ساده‌ای وجود دارد که به شکل شگفت‌انگیزی به ما کمک می‌کند در برنامه‌های مالی خود در خانواده، مدیریت مناسبی داشته باشیم. اگر سال جدید مالی باعث شده است که شما، انگیزه داشته باشید که با درآمد خود، از پس هزینه‌های خود به شکل مناسبی بر آیید، شما می‌توانید به روش ۵۰/ ۳۰/ ۲۰ برنامه‌ریزی کنید و با بهره‌گیری از این روش، به هزینه‌های اضافی خود پایان دهید. چه کسی دوست ندارد از صرف کردن بیش از حد درآمد خود در قبض‌های ماهانه کاسته شود؟ چه کسی دوست ندارد بدهی خود را با بهره کمتر پرداخت کند؟ در این مطلب راهکارهایی وجود دارد که هنر هزینه کرد درست در خانواده را به شما آموزش می‌دهد. البته که شما می‌توانید یک پس‌انداز مناسب نیز داشته باشید.

از روش 50/ 30/ 20 استفاده کنید

به‌طور کلی شاید بودجه بندی برای خانواده کار بسیار هیجان انگیزی در دنیا نباشد، اما این اولین قانون برای پیشرفت مالی و داشتن یک چشم انداز مثبت برای آینده است. این یک روش ساده است که شما با بهره‌گیری از آن می‌توانید بخشی از منابع درآمدی خود را برای آینده و مواقعی که به پول آن نیاز دارید، ذخیره کنید و کمی از ریسک‌های آینده بکاهید. شما می‌توانید این کار را توسط یک برنامه کاربری موبایل، یک برنامه در رایانه شخصی خودتان یا حتی با یک خودکار و یک ورق ساده انجام دهید. مطمئن باشید که این روش برای شما بسیار مفید خواهد شد، اگر به شکل صحیح صورت گیرد. این قانون به شکلی است که شما ۵۰ درصد (نیمی از) درآمد خود را صرف هزینه‌های ضروری خواهید کرد. همچنین در حدود ۳۰ درصد از درآمد خود را نیز می‌توانید برای موارد اختیاری یا هزینه‌های غیر‌قابل پیش بینی اختصاص دهید. بنابراین با این محاسباتa شما ۲۰ درصد از درآمد خود را در اختیار دارید که می‌توانید این درآمد را یا صرفه‌جویی کنید یا اینکه صرف پرداخت بدهی خود کنید. شاید این امر درست باشد که برای رعایت کردن این الگو باید رفتار خود را تغییر دهیم. به‌طور معمول ما عادت کرده‌ایم بیش از ۵۰ درصد از درآمد خود را صرف هزینه‌های روزانه خود کنیم، البته با این روند دیگر این هزینه‌ها، ضروری نیستند و به هزینه‌های اضافی تبدیل می‌شوند. بنابراین ایجاد و حد و مرز مناسب و ثبت کردن هزینه‌ها روی کاغذ می‌تواند به شما این اطمینان را بدهد که شما تنها ۵۰ درصد از درآمد خود را صرف هزینه‌های ضروری می‌کنید و ۲۰ درصد از درآمد خود را در هر ماه، پس‌انداز می‌کنید. به یاد داشته باشید که حتما این کار را ثبت کنید؛ زیرا پس از چند ماه باعث می‌شود انگیزه بیشتری برای اجرای این قانون در زندگی شخصی خود داشته باشید.

برای درک بهتر این مفهوم باید اجزای این روش را بیشتر تشریح کرد.

1- خرج‌های ضروری

در قدم اول، ۵۰ درصد از درآمدی را که صرف هزینه‌های مربوط به خانواده می‌شود کنار بگذارید. هزینه‌های ضروری خانوار شامل مواردی نظیر وام مسکن یا اجاره خانه، غذا، لباس، صورت‌ حساب آب، برق، گاز، هزینه‌های بهداشتی و درمانی و سایر هزینه‌هایی است که ممکن است در ماه با آن روبه‌رو شوید. به نظر می‌رسد که شما با ۵۰ درصد درآمد خود می‌توانید این موارد را مدیریت کنید.

2- رویدادهای جانبی

حال باید برای ۳۰ درصد بقیه درآمد خود برنامه‌ریزی کنید، این هزینه‌ها می‌تواند شامل مواردی باشد که در برنامه‌های روزمره شما قرار نگیرد. به‌عنوان مثال شاید در ماه جاری شما باید مهمانی برگزار کنید، یا اینکه در نظر دارید برای اطرافیان نزدیک خود هدیه‌ای فراهم کنید. البته این موارد فقط نمی‌تواند مختص جشن‌ها باشد و شاید برای یک تعطیلات آخر هفته یا یک سفر تفریحی گردشگری نیز لازم است که شما از این ۳۰ درصد استفاده کنید، یا اینکه برای خریدهای کالاهای لوکس برای منزل می‌توانید از این سهم درآمد خود استفاده کنید.

3- پس‌انداز و صرفه‌جویی

این بخش شاید کمترین سهم را در هزینه‌های شما داشته باشد که معادل ۲۰ درصد است، اما مهمترین بخش از برنامه‌ریزی مالی شما می‌شود. البته این موضوع درست است که هیچ کس دوست ندارد سرمایه‌گذاری انجام دهد که حاصل آن را نبیند یا اینکه اثر آن در طولانی‌مدت مشاهده شود، اما مطمئن باشید که روزی از این کار بسیار خوشحال خواهید شد و همچنین با این کار اطمینان خاطر بیشتری کسب خواهید کرد. همچنین چنانچه پاداش یا اضافه کاری داشتید می‌توانید این را جزو پس‌انداز خود لحاظ کنید. با این روند می‌توانید مشاهده کنید که در پایان سال، این پول‌هایی که به نظر اندک می‌رسید، به پول زیادی تبدیل شده است. شما می‌توانید این کار را با کمتر از ۲۰ درصد درآمد خود نیز انجام دهید، اما مطمئن شوید که در هر ماه بخشی از درآمد خود را ذخیره خواهید کرد. اگرچه این روند در ماه‌های نخستین می‌تواند سخت باشد، اما باید تاکید کرد که پس از چند ماه این رویه تبدیل به عادت خواهد شد. از سوی دیگر با ثبت کردن میزان ذخیره ماهانه می‌توانید انگیزه مناسب را برای تداوم اجرای این قانون کسب کنید.

در راه پیاده کردن قانون ۵۰/ ۳۰/ ۲۰ باید یک نکته بسیار مهم را در نظر بگیرید و این موضوع آن است که اجازه ندهید تمایل بیش از حد به خرید، برنامه‌های مالی شما را به هم بریزد. در حال حاضر شرکت‌ها و عرضه‌کنندگان با روش‌های بسیاری مانند تبلیغات روی موبایل‌ها، ارائه تخفیف‌ها یا پیام‌های تبلیغاتی سعی می‌کنند میزان فروش محصولات خود را زیاد کنند، اما شما در این برنامه‌ریزی باید توجه کنید که نباید برای خرید محصولات مختلف دچار وسوسه شوید. در خرید و مخارج بیرون، نکته بسیار حیاتی این است که چقدر از منابع درآمدی شما، شامل خریدهای روزمره قرار می‌گیرد. پس یاد بگیرد که برنامه خرید روزمره تهیه کنید و با این کار، از خرج کردن‌های غیر‌ضروری دوری کنید.