نقص جدی فنی در خودروهای داخلی
این روزها بسیاری از مشتریان نسبت به نقص فنی خودروهای داخلی گلایه دارند. خودروهایی که خاموش می‌شوند و دیگر روشن نمی‌شوند. اگر هم روشن شوند، خاموش شدن‌های متعدد در طول شبانه‌روز رانندگان را کلافه می‌کند. ماجرا تا جایی پیش رفته که بسیاری از مشتریان از خطر جانی این خاموشی‌ها می‌گویند و بی‌اطلاعی خودروسازان نسبت به این نقص فنی گلایه دارند. گلایه‌ای که بنا به گفته آنها نه تنها از سوی خودروسازان شنیده نمی‌شود، بلکه هزینه‌های بسیاری را بر دوش آنها تحمیل کرده است. نقص فنی صورت گرفته برخی مشتریان را تا مرز میان مرگ و زندگی پیش برده است و بار دیگر چالش کیفیت خودروهای داخلی را مدنظر قرار داده است. چالشی که این بار سلامت و ایمنی سرنشینان خودروهای پرتیراژ داخلی را تهدید می‌کند.


هر چند این مشکل تاکنون باعث آسیب دیدن سرنشینان خودروهای معیوب نشده است، با این حال، مشتریان معتقدند که خودروسازان باید برای حل این مشکل راه چاره‌ای بیندیشند. زیرا اگر خودروهای معیوب در سرعت بالا خاموش شوند، ممکن است خسارات جانی و مالی زیادی را از خود به جا بگذارند. در واقع ازآنجاکه خاموش شدن ناگهانی خودرو، قفل شدن فرمان و ترمز را به همراه دارد، کنترل خودروی موردنظر بسیار سخت خواهد بود و شاید هر کسی نتواند از پس آن بربیاید.


در همین راستا یکی از مالکان خودروهای داخلی که ماشینش دچار این مشکل شد، می‌گوید: در حال رانندگی با سرعت مابین 100 تا 110 بودم که ماشینم در اتوبان خاموش شد. از آنجایی که سرعت ماشین زیاد بود چپ کردم و خدا به خانواده‌ام رحم کرد که آسیب جدی ندیدند.


وی ادامه می‌دهد: هر چند شرکت خودروسازی که ماشینم را از آن خریداری کردم هزینه‌های مرتبط با تصادف را تقبل کرد و به موضوع رسیدگی کرد اما در صورتی که مساله جانی برای اعضای خانواده‌ام پیش می‌آمد چه کسی جوابگو بود.
یکی دیگر از مالکان خودروهای داخلی که خودرو صفر کیلومترش بعد از 2 ماه دچار خاموشی ناگهانی شد، می‌گوید: اتفاق نادر و عجیبی نیست. سال‌ها است می‌دانیم که کیفیت خودروهای خودروسازان کشورمان افت داشته است و هیچ کس هم نظارت دقیقی در این زمینه ندارد.


وی عنوان کرد: مشکل قفل شدن فرمان هیدرولیک و عدم امکان استفاده از ترمز که پس از چند بار ترمز گرفتن، دیگر عمل نمی‌کند بسیار خطرناک است و فقط راننده‌ای که تجربه مشکل فوق را در محل‌های کم‌ترافیک دارد از پس کنترل خودرو برمی‌آید.
وی می‌افزاید: در مراجعه‌ای که به تعمیرگاه‌های مجاز داشتم اعلام کردند که مشکل مربوط به ECU خودروها است که در مورد خودرو من نیز چنین مشکلی وجود داشت. جالب‌تر آنجا است که هیچ یک از تعمیرگاه‌های مجاز شرکت‌های خودروساز قادر به رفع مشکل نبودند و این امر هزینه‌های بسیاری را برای من در بر داشت زیرا هر یک از تعمیرگاه‌ها راه‌حل‌های متنوعی را ارائه می‌کرد و چاره را در تعویض این قطعه و آن قطعه می‌دانستند.


هر چند برخی از مالکان خودروها مشکل را مربوط به ECU می‌دانند اما برخی دیگر علت خاموش شدن خودرو در حال حرکت خود را ترمز ABS و برخی دیگر مشکل را مربوط به قطعات دیگر می‌دانند. تاکنون علت مشخصی برای خاموشی خودروهای در حال حرکت پیدا نشده است. تعمیرگاه‌های مجاز خودرو نیز تاکنون توانستند عیب مشخصی را پیدا کنند.


کیفیت چالش جدی خودروهای داخلی
هر چند کیفیت خودروهای داخلی در سال‌های گذشته به خاطر تحمیل استانداردهای روز دنیا به خودروسازان بهبود پیدا کرده است. با این حال این خودروها هیچ وقت بدون عیب و ایراد به دست مشتری نمی‌رسند. مشتریان خودروهای صفر معمولا با نارضایتی از بخش‌هایی مثل الکترونیک، مصرف سوخت و هشدارهای غلط به تعمیرگاه‌ها مراجعه می‌کنند. اما خاموش شدن خودرو در حال حرکت مساله جدیدی است که بسیاری از مشتریان خودرو این روزها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

که کنار آمدن با آن بنا به گفته مالکان خودرو امری محال است زیرا سلامت و ایمنی آنها را با چالش جدی مواجه کرده است و بنا به نظر مشتریان ایرادی است که به هیچ وجه قابل‌توجیه و پذیرفتنی نیست. به عقیده بسیاری از مالکان، خودروسازان برای رفع این مشکل باید اقدامات جدی انجام دهند که مهم‌ترین آن فراخوان خودروهای معیوب، است. موضوعی که تاکنون از سوی خودروسازان داخلی صورت نگرفته است و باعث دلزدگی مشتریان ایرانی از خودروهای ساخت داخل شده است.


در همین راستا یکی از مسوولان انجمن‌های حمایت از مصرف‌کنندگان خواستار برخورد با شرکت‌های خودروساز است و معتقد است که این خودروسازان باید به فراخوان کردن ماشین‌های معیوب خود بپردازند و مسوولیت ماشین‌های معیوب خود را بپذیرند.وی معتقد است که در صنعت خودرو دنیا بسیار کم پیش می‌آید که خودرو صفرکیلومتر به دلیل نقص فنی و عملکردی راهی تعمیرگاه‌ها شود.


وی با اشاره به اینکه توجه خودروسازان بزرگ کشور به تولید محصول با هر کیفیتی و فروش آن به مشتری است تا اینکه به فکر تحویل خودروی با کیفیت به خریداران باشند ، می‌گوید: اگر خودرویی بلافاصله پس از تحویل به مشتری خراب می‌شود بیانگر سوءعملکرد خودروسازان در این زمینه است. بنابراین مسوولان ناظر باید برخورد جدی و تحقیق و بررسی دقیقی نسبت به این مشکل داشته باشند تا شاهد خسارت‌های بیشتر مالی به مشتریان و از سوی دیگر خسارت جانی به آنها نباشیم.به دنبال این موضوع بخش کیفیت یکی از شرکت‌های خودروساز در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره خاموشی ناگهانی خودروها می‌گوید: تاکنون مشخص نشده که مشکل از کدام قطعه است اما دلیل عمده این مشکل می‌تواند مراجعه مالکان خودرو به تعمیرگاه‌های غیرمجاز باشد.وی می‌افزاید: از مردم درخواست داریم مشکلات این چنینی خود را به بخش کیفیت و استاندارد شرکت‌های خودروساز اطلاع دهند تا موضوع مورد پیگیری و بررسی دقیق قرار گیرد.