واکنش بازار  به کاهش دستوری قیمت خودرو
هرچند انتظار می‌رفت پس از اعلام «کاهش سه درصدی قیمت خودرو»، خرید و فروش خودرو جان بگیرد، اما خبرهای رسیده حاکی از تداوم بلاتکلیفی بازار خودروهای داخلی است.به گفته نمایشگاه داران خودرو پایتخت، قیمت خودروها در بازار اندکی کاهش یافته، اما مشتریان همچنان تمایلی به خرید و فروش خودرو از خود نشان نمی‌دهند و به نظر می‌رسد هنوز هم در انتظار کاهش بیش از این قیمت هستند.هفته پیش بود که پیگیری‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای پایین آوردن حداقل 15 درصدی قیمت خودرو، به کاهش حداکثر سه درصدی قیمت ختم شد و افتی چند صد هزار تومانی نصیب قیمت رسمی خودروهای تولید داخل شد. آن طور که وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرده، شخص رئیس‌جمهور از خودروسازان خواسته تا به مردم تخفیف بدهند و آنها (خودروسازان) نیز سه درصد از قیمت محصولات پرتیراژ خود (سمند، پژو 405، تیبا و پراید) را کاهش دادند. حالا هم با وجود گذشت یک هفته از این اقدام خودروسازان، بازار همچنان شرایط قبلی خود (بلاتکلیفی) را حفظ کرده و باید دید طلسم خرید و فروش در آن، چه زمانی خواهد شکست.اما به بازار خودروهای داخلی برویم و ببینیم قیمت آنها به چه شکل بوده است.
آن‌طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، در حال حاضر مگان قیمتی برابر با ۱۰۲ میلیون تومان دارد و این موضوع از تثبیت قیمت آن حکایت می‌کند. این میهمان فرانسوی، طی سال‌جاری تولید بسیار اندکی داشته و یکی از دلایل قیمت بالای آن نیز به همین موضوع مربوط می‌شود. از مگان که بگذریم، هموطنش تندر-۹۰ نیز روزهای گرانی را در بازار خودرو می‌گذراند، هرچند تولیدش طی سال‌جاری به بدی مگان نبوده است.به گفته فعالان بازار، تندر-۹۰ مدل E۲ ایران خودرو در حال حاضر ۳۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد و مدل پارس خودرویی‌اش نیز ۳۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. هر دو تندر ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را طی این هفته داشته اند و این در شرایطی است که تندر مدل E۱ همچنان ۳۵ میلیون تومان قیمت دارد.فعالان بازار در مورد تیبا نیز می‌گویند که این خودرو با افتی ۱۰۰ هزار تومانی، در حال حاضر ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد. همچنین سوزوکی گرندویتارا که تولیدی در سال‌جاری نداشته، اگر در بازار گیر بیاید، قیمتی برابر با ۱۳۸میلیون تومان در مدل اتومات خود خواهد داشت. نیسان تیانا هم ۱۵۴ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد که تغییر خاصی نداشته است.
از بازار پژو 206 تیپ 5 هم خبر می‌رسد که این محصول با توجه به کاهش قیمت 100 هزار تومانی اش، 37 میلیون و 500 هزار تومان خرید‌و‌فروش می‌شود و مدل صندوقدار و V8 آن نیز قیمتی برابر با 38 میلیون تومان را دارا است.این خودرو نیز 100 هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است.در بین دیگر مدل‌های پژو، هم‌اکنون پژو ۴۰۵ با قیمتی برابر با 30 میلیون و 400 هزار تومان به‌فروش می‌رسد و سمند مدل LX نیز 30 میلیون تومان قیمت دارد. پژو پارس سال نیز هم‌اکنون با قیمتی معادل 37 میلیون و 900 هزار تومان به دست مشتریان می‌رسد. از پارس که بگذریم، رانا هم روزهای گرانی را در بازار سپری می‌کند، به‌نحوی‌که قیمت آن هم‌اکنون به 33 میلیون و 200 هزار تومان رسیده است.
در بین پرایدها نیز مدل ۱۳۱ قیمتی برابر با ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد و این یعنی ۱۰۰ هزار تومان از قیمت آن کاسته شده است.پراید در مدل ۱۳۲ و مجهز به یورو۴ خود نیز ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد که از کاهش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت این خودرو حکایت می‌کند. پراید ۱۱۱ نیز که گران‌ترین عضو خانواده پراید به شمار می‌رود، قیمتی برابر با ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را دارا است. این خودرو پس از اعلام کاهش سه درصدی قیمت‌ها، ۳۰۰ هزار تومان ارزان شد.از خودروهای داخلی که بگذریم، بازار وارداتی‌ها نیز روزهای با ثباتی را پشت سر می‌گذارد.کارشناسان بر این باورند که رشد واردات خودرو به کشور، عرضه را بیشتر از تقاضا کرده و از همین رو است که بازار خودروهای خارجی به حد اشباع رسیده است؛ این در حالی است که به‌نظر می‌رسد با توجه به قوانین جدید مربوط به واردات خودرو، احتمال کاهش واردات در ماه‌های آینده وجود دارد.به گفته فعالان بازار، با وجود آنکه برخی خودروهای وارداتی طی هفته‌های اخیر با افت قیمت روبه‌رو شده‌اند، در حال حاضر می‌توان به ثبات قیمت در بازار وارداتی‌ها اشاره کرد؛ زیرا بیشتر خودروها تغییر قیمتی را تجربه نکرده‌اند.آن‌طور که خبر می‌رسد، هم‌اکنون هیوندای سوناتا قیمتی برابر با ۱۴۰ میلیون تومان دارد و هیوندای آزرا نیز که روزهای با ثباتی را پشت سر گذاشته، در حال حاضر ۲۱۰ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد.
هیوندای در مدل النترا نیز هم‌اکنون 112 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.در بین دیگر مدل‌های هیوندای، اما مدل IX55 قیمتی برابر با 238 میلیون تومان داشته و IX35 هم 147 میلیون تومان به‌فروش می‌رود. همچنین سانتافه و i30 نیز به ترتیب 195 و 105 میلیون تومان قیمت دارند و این از ثبات آنها حکایت می‌کند.از سوی دیگر خبر می‌رسد که کیا اسپورتیج با قیمتی معادل 149 میلیون تومان به‌فروش می‌رسد و اپتیما و سراتو نیز به ترتیب قیمتی برابر 147 و 117 میلیون تومان را دارا هستند.در بین محصولات تویوتا نیز کرولا 128 میلیون تومان به‌فروش می‌رسد و اوریون هم 210 میلیون تومان قیمت دارد.