انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی، آئین‌نامه رای‌گیری انتخابات را منتشر کرد. انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی، نحوه اخذ رای و شمارش آرا در انتخابات هشتمین دوره اتاق‌های بازرگانی را منتشر کرده که شرح نحوه اجرای هر مرحله در ادامه آمده است. نحوه اخذ رای و احراز هویت رای‌دهندگان به صورت الکترونیکی و از طریق کارت‌های هوشمند عضویت یا بازرگانی امکان‌پذیر است. بنابراین در روز رای‌گیری، رای‌دهندگان باید کارت‌های هوشمند خود را در دست داشته باشند، ‌در غیر این صورت نمی‌توانند برگه رای دریافت کنند. داشتن کارت هوشمند اجباری است. اعضای هیات نظارت موظفند یک ساعت قبل از شروع رای گیری از خالی بودن صندوق رای مطمئن شوند و صندوق‌ها را مهر و موم شده برای اخذ رای تحویل دهند. پس از تایید مشخصات رای دهنده و تطبیق آن با کارت هوشمند، ‌ مشخصات وی توسط متصدی آرا در قسمت ته فیش برگه رای ثبت می‌شود. پس از آن رای دهنده اثر انگشت خود را در قسمت ته فیش برگه رای می‌زند و پس از احراز هویت برای نوشتن رای، ‌ به رای دهنده داده می‌شود. هیات نظارت موظف است پس از اتمام رای گیری، ته فیش‌ها را به انجمن نظارت بر انتخابات ارسال کند. با توجه به اینکه مشخصات در ساامانه بارکدخوان ثبت می‌شود، در صورتی که رای دهنده‌ای دو بار برای اخذ رای مراجعه کند، ‌ با پیغام «این شخص قبلا رای داده است» مواجه می‌شود. با توجه به اینکه آرا به صورت مکانیزه خوانده می‌شود و در برگه‌های رای نام تمامی داوطلبین نوشته شده و رای دهندگان باید در مربع جلوی اسم آن‌ها علامت بزنند، ‌باید توجه کافی داشته باشند که هیچ مربعی را اشتباهی مخدوش نکنند زیرا به عنوان رای خوانده می‌شود. برگه‌های رای مخدوش شده باید به انجمن نظارت بر انتخابات ارجاع داده شود.
داوطلبان توجه داشته باشند که اگر تعداد افرادی که برای هرکدام از گروه‌های چهارگانه بازرگانی، ‌ صنعت، ‌معدن و کشاورزی انتخاب می‌کنند، ‌از حد استاندارد بیشتر باشد، ‌ مورد شمارش قرار نمی‌گیرد.

نحوه استخراج آراپس از اتمام انتخابات
هیات نظارت باید صندوق‌ها را مهر و موم شده تحویل بگیرد و اقدام به شمارش آرا کند. تعداد برگه‌های رای باید کمتر یا مساوی تعداد افراد دریافت کننده برگه منهای آرا باطل شده باشد. در صورتی که تعداد برگه‌های رای بیشتر باشد، ‌ برگه‌های فعال نشده شناسایی و از دور شمارش خارج می‌شوند. البته رای را به صورت دسته‌های ۳۰ تایی در اسکنر برای شمارش می‌گیرند و چنان چه یک تعرفه دوبار رای بگیرد، ‌شمرده نمی‌شود. رئیس هیات نظارت پس از دریافت لیست چاپ شده نتیجه آرا، آن را در صورت جلسه به امضای اعضای هیات می‌رساند و پس از دریافت تایید انجمن نظارت بر انتخابات در محل اتاق‌های بازرگانی نصب می‌شود. اگر در روند شمارش آرا اعتراضی انجام شود، برخی از صندوق‌ها به صورت انتخابی مورد شمارش مجدد قرار می‌گیرد و اگر تخلفی انجام شده باشد، ‌ بعضی از آرا باطل می‌شود. نظر انجمن در این مورد لازم الاتباع است. رئیس هیات نظارت موظف است پس از خاتمه انتخابات و صورت جلسه کردن نتیجه، کلیه ته فیش برگه‌های رای، برگه‌های شمارش شده، ابطالی‌ها و مخدوش شده‌ها، به همراه یک نسخه احراز هویت و اطلاعات ثبت شده در آن‌ها را در یک جعبه مقاوم به شکستگی، تحویل انجمن نظارت بدهد. انجمن نظارت پس از احراز صحت انتخابات هر یک از اتاق‌ها، ‌ نتایج را در پورتال اتاق ایران و یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار برای اطلاع عمومی آگهی و اعتبارنامه‌های اعضای منتخب، صادر می‌کند. هزینه انتخابات هر شهرستان به عهده اتاق بازرگانی‌‌ همان شهرستان است. هیات نظارت مکلف است برای حفظ نظم و امنیت انتخابات با فرمانداری و نیروی انتظامی همکاری کند. عمل به قانون مصوب ۱۵ دی ماه سال ۱۳۹۳ در انتخابات اجباری است.