سوغات «وین» برای توریسم
پرستو فخاریان
دبیر گردشگری
«پس از توافق وین و تنها ظرف یک هفته، شمار تقاضاها برای سفر به ایران افزایش قابل‌توجهی داشته است»؛ این را روزنامه گاردین به نقل از مدیر بازاریابی یک موسسه توریستی انگلیسی ذکر کرده که طی ۱۰ سال گذشته گردشگران غربی را به ایران می‌آورده است. مایکل پولمن گفته که پیش از این در سال ۲۰۱۳ میلادی نیز شمار تقاضاها برای سفر به ایران افزایش داشته است، اما حالا با انجام این توافق تاریخی، انتظار می‌رود این میزان دست کم ۳۰ درصد افزایش یابد. این تنها یکی از نشانه‌هایی است که ما را با واقعیتی قریب‌الوقوع به نام «سونامی توریست‌های ورودی» مواجه می‌کند؛ سونامی‌ای که هم ممکن است صنعت گردشگری کشور را ببلعد و هم اگر به بهترین شکل مدیریت شود می‌تواند رونق را به کسب و کارهای توریستی ما بازگرداند.

گرچه روند رو به رشد ورود گردشگران خارجی به کشور، پس از روی کار آمدن دولت یازدهم آغاز شد، اما حالا کارشناسان، توافق هسته‌ای را سکوی پرتاب دیگری برای دستیابی به توسعه توریسم می‌دانند. واضح است ورود ایران به گود توریسم جهانی و لیست سفر کشورهای اروپایی و آمریکا، پس از سال‌ها رکود می‌تواند چالش‌هایی جدی را متوجه کشورمان کند؛ کمبود اقامتگاه، کمبود سرویس‌های بهداشتی مناسب، فراهم نبودن زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل و... هر کدام می‌توانند تله‌ای باشند که پای پیشرفت گردشگری را گیر بیندازند.

از این رو، تنها برنامه‌ریزی برای پشت‌سر گذاشتن گام به گام این چالش‌ها است که می‌تواند همچنان امیدها را برای بهره‌گیری از این فرصت طلایی زنده نگه دارد. به‌نظر می‌رسد تیم ظریف، برد مهم را به‌دست آورده و حالا توپ در زمین دیگر مسوولان است تا بهترین استفاده را از این شرایط به‌نفع گردشگری داشته باشند