1- پردازنده چهار هسته‌ای قدرت و سرعت در وسایل کامپیوتری یکی از نکات مهم است که نمی‌شود از آن چشم‌پوشی کرد، اما بهتر است شما به عنوان یک دانشجو و دانش‌آموز از این امتیاز فاکتور بگیرید؛ چرا که شما برای انجام کارهای خود نیاز به لپ‌تاپی با پردازنده‌ای با هسته‌های پردازشی بالا ندارید. هسته‌های پردازشی بیشتر هنگامی قدرت اصلی خود را به رخ می‌کشند که بخواهید در اموری مانند ویرایش صدا و تصویر که نیاز به قدرت پردازشی زیاد دارند، استفاده شوند. اگر شما از لپ‌تاپ تنها در اموری مانند نگارش، وبگردی و انجام کارهای معمولی استفاده می‌کنید، یک لپ‌تاپ دو هسته‌ای نیاز شما را به طور کامل برآورده خواهد کرد.
۲- پردازنده گرافیکی مجزا
اگر تصمیم دارید یک لپ‌تاپ مخصوص بازی خریداری کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا با صرف هزینه به مراتب کمتر، یک کامپیوتر رومیزی مخصوص این کار یا یک کنسول بازی خریداری کنید. در غیر این صورت خرید لپ‌تاپ با قدرت کارت گرافیک بالا، نه تنها به افزایش نمرات درسی شما کمک نمی‌کند، بلکه طول عمر باتری دستگاه شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
۳- درایو جامد( ssd)
درست است که سرعت این حافظه‌ها از حافظه‌های مکانیکی بیشتر است، اما همین سرعت بیشتر باعث افزایش قیمت لپ‌تاپی که چنین حافظه‌ای در آن به کار گرفته شده است هم می‌شود. پس چندان نیاز نیست که دستگاهی انتخاب کنید که مجهز به درایو جامد یا همان ssd)Solid-state drive) باشد.
۴- صفحه نمایش لمسی
ویندوز ۸ مایکروسافت برای استفاده در صفحات نمایش لمسی طراحی شده است، اما یک دانشجو یا دانش‌آموز می‌تواند به راحتی و بدون در نظر گرفتن این قابلیت لوکس کار کند. در واقع شما به عنوان یک دانش‌آموز می‌توانید با استفاده از ماوس و کیبورد نیز با ویندوز ۸ کار کنید؛ بنابراین نیازی نیست تا پول خود را صرف این نوع لپ‌تاپ‌ها کنید. به جای این می‌توانید تمرکز خود را روی نکاتی همچون پردازنده، حافظه رم و حافظه ذخیره‌سازی بگذارید.