مالیاتی که قیمت مسکن را پایین کشید
مالک یکی از آپارتمان‌های لوکس منطقه بلومزبری لندن به تازگی قیمت پیشنهادی فروش این ملک را به مقدار 500 هزار پوند معادل 805 هزار دلار کاهش داده است. دلیل این کاهش قیمت، مالیاتی است که به تازگی برای خانه‌های لوکس در لندن وضع شده و هنوز اجرایی و عملیاتی نشده، باعث کاهش قیمت مسکن و فرونشاندن تب بازار مسکن در این کشور شده است. این نخستین نشانه‌های کاهش قیمت بعد از 5 سال حباب قیمت در بازار مسکن انگلیس است. آنچه باعث این کاهش قیمت و تغییر در بازار مسکن انگلیس شده، در واقع فقط وعده مالیاتی است که حزب کارگر در آستانه انتخابات مهم پارلمانی سال آینده داده است. براساس برنامه انتخاباتی این حزب، خانه‌های لوکسی که بالای دومیلیون پوند قیمت دارند، شامل مالیات ملکی سالانه خواهند شد. همچنین مالکانی که صاحب دو خانه هستند و در خارج از انگلیس زندگی می‌کنند، باید مالیاتی بیشتر از صاحبان یک ملک که در آن زندگی می‌کنند بپردازند.
بنگاه‌های معاملات ملکی در لندن می‌گویند، این خبر به محض انتشار بر قیمت ملک به ویژه املاک لوکس در لندن تاثیر گذاشته و قیمت‌ها را کاهش داده است. هنوز جزئیات این طرح و اخذ مالیات به‌طور کامل معلوم نشده، اما در همین حد خبر و طرح هم تاثیر خود را بر بازار مسکن انگلیس گذاشته است. به ویژه سرمایه‌گذاران خارجی نگران این طرح مالیاتی شده‌اند. این طرح بر نگرانی‌های سرمایه‌گذاران خارجی بازار مسکن انگلیس که پیش از این به خاطر بالارفتن ارزش پوند انگلیس مردد شده بودند، افزوده است. دولت ائتلافی انگلیس در ماه‌های اخیر طرح‌هایی برای مقابله با مهاجران و همچنین محدود کردن دست سرمایه‌گذاران خارجی در بازار مسکن اعلام کرده‌است. لندن به یکی از اهداف سرمایه‌گذاران و خریداران ملک در دنیا تبدیل شده و کارشناسان اقتصادی این کشور از این موضوع انتقاد کرده‌اند. آنها می‌گویند هجوم سرمایه‌گذاران خارجی به ویژه چینی‌ها برای خرید ملک در لندن موجب افزایش قیمت مسکن در انگلیس و فشار بر طبقه متوسط این کشور شده است. دلیل سیاست‌های جدید دولت انگلیس و طرح‌های انتخاباتی احزابی مانند حزب کارگر در آستانه انتخابات سال آینده هم همین نگرانی‌ها و انتقادها است.
از جمله طرح‌هایی که دولت کامرون در این زمینه اعلام کرده، اخذ مالیات 7 درصدی برای خرید خانه‌هایی با ارزش بیش از دو میلیون پوند است. همچنین مالیات 15 درصدی هم برای خانه‌های خالی اعلام شده که تحت مالکیت شرکت‌ها هستند. مالکان خارجی خانه‌های لندن هم باید برای افزایش سرمایه‌ای که در نتیجه رشد قیمت ملکشان به دست می‌آورند مالیات بپردازند.
در برخی محلات لوکس شهر لندن، خانه وآپارتمانی زیر دومیلیون پوند یافت نمی‌شود. متوسط قیمت ملک در ۱۳ محله لوکس لندن در ۱۲ ماه گذشته نزدیک ۸ درصد افزایش داشته است. قیمت مسکن به‌طور کلی در انگلیس در این مدت به‌طور متوسط ۶/۱۹ درصد رشد داشته‌است. در برنامه انتخاباتی حزب کارگر پیش‌بینی شده که از محل دریافت مالیات از مالکان مسکن لوکس لندن، سالانه ۲/۱ میلیارد پوند درآمد نصیب دولت شود. این یعنی مالکان این نوع مسکن که ارزشی بالای دو میلیون پوند دارد، باید سالانه ۳ هزار پوند به دولت بپردازند. نظرسنجی‌ها نشان داده که بعد از اعلام این وعده انتخاباتی، حزب کارگر دو درصد از رقیب خود حزب محافظه‌کار جلو افتاده‌است.
مشابه این طرح در نیویورک‌هم اجرا می‌شود و از مالکان خانه‌های لوکس خالی که ارزش آنها بالای 5 میلیون دلار است، مالیات گرفته می‌شود. در نیویورک مالکان این خانه‌ها سالانه نیم درصد مالیات می‌پردازند، البته با افزایش ارزش ملک این رقم مالیاتی هم افزایش می‌یابد و مثلا برای ملک 25 میلیون دلاری به مالیات 4 درصدی هم می‌رسد.
کارشناسان بازار مسکن انگلیس پیش‌بینی کرده‌اند که اگر این طرح اخذ مالیات به مرحله اجرا برسد، قیمت خانه‌های ۳/۲ میلیون پوندی به زیر دو میلیون پوند می‌رسد. این طرح‌ها در یک سال گذشته باعث کاهش خرید و فروش مسکن در لندن شده است. بر اساس آمار، خرید و فروش مسکن در لندن در نیمه نخست سال جاری میلادی ۳۳ درصد کاهش یافته‌است. به همین نسبت، توجه خریداران و حتی سرمایه‌گذاران خارجی به مناطق حومه‌ای لندن جلب شده که چندان مشمول این طرح‌ها و مالیات‌ها نشده‌است. اما این طرح‌های مالیاتی مخالفان و منتقدانی هم دارد. این منتقدان می‌گویند، حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بازار مسکن انگلیس و خرید ملک توسط این سرمایه‌داران که بیشترشان از شرق و از چین و هند هستند، یکی از دلایل رشد اقتصادی انگلیس در شرایطی بوده که دیگر اقتصادهای اروپایی با بحران و کمبود سرمایه‌گذاری و کسری بودجه و کندی شتاب رشد اقتصادی روبه‌رو بوده‌اند. اکنون با وضع این مالیات‌ها، سرمایه‌گذاران و سرمایه‌داران که قطعا قدرت انتخاب دارند، نقاط دیگری را انتخاب خواهند کرد. منتقدان این طرح‌ها به دولت انگلیس هشدار داده‌اند که با اجرای این طرح‌ها ممکن است روزی چشم باز کند و ببیند که سرمایه‌داران و خریداران ملک، به جای لندن، جاهای دیگری مانند دوبی و پکن و نیویورک‌ را انتخاب کرده‌اند.
با این حال در آستانه انتخابات نزدیک و سرنوشت‌ساز سال آینده انگلیس، مسکن یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین موضوعات است که تغییرات لحظه‌به لحظه‌اش بر نظرسنجی‌ها تاثیر آنی می‌گذارد. به همین دلیل دو حزب عمده رقیب یعنی محافظه‌کار و کارگر، هر چه طرح و برنامه دارند این روزها برای این بازار رو می‌کنند. طرح‌هایی که همین حالا و روی کاغذ هم توانسته بر روند قیمت‌ها در بازار مسکن این کشور تاثیر بگذارد.