صندوق توسعه ملی آماده ورود به صنعت گردشگری
دنیای اقتصاد: معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به فعالان حوزه گردشگری که از منابع بانکی استفاده می کنند، بین شش تا هشت درصد یارانه سود مربوط به آن فعالیت را تقبل می کند. همچنین روش دیگری برای تامین منابع استفاده از صندوق توسعه ملی است. این صندوق خیلی علاقه مند است که منابعش را به سمت گردشگری سوق بدهد.

سعید شیرکوند در همایش سراسری سازمان های مردم نهاد میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور اظهار کرد: گردشگری در کشور ایران و در سال های پس از انقلاب جدی گرفته نشده است و قرار بوده جدی گرفته نشود. گردشگری در دنیای امروز یک صنعت بسیار عجیب و غریب است. اگر 50 سال گذشته اقتصاد جهان را بررسی کنیم در می یابیم که هر صنعت حدود سه تا چهار درصد رشد داشته، اما صنعت گردشگری بیش از 10 درصد رشد از خود نشان داده است.

وی با بیان اینکه امروز تمام افرادی که دارای وضعیت مالی مناسبی هستند پول خود را صرف گردشگری می کنند، افزود: متاسفانه در ایران چنین صنعتی کنار گذاشته شده و این یک غلط مسلم است. البته در کنار همه بی تدبیری هایی که به گردشگری رفته است وابستگی به نفت نیز بی تاثیر نبوده چراکه پول نفت متاسفانه نه تنها گردشگری بلکه بسیاری از بخش های اقتصادی از جمله موضوع مالیات های کشور را نیز قربانی کرده است. معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه ایران پرتعدادترین گونه های صنایع دستی جهان را دارد، تصریح کرد: متاسفانه بخش زیادی از این صنایع منقرض شده یا در حال انقراض است و یا اینکه نفس های آخر را می کشند، اما آنچه می تواند صنایع دستی را نجات بدهد چیزی جز گردشگری نیست.

شیرکوند با اشاره به اینکه اصفهان در قبال سیل گردشگری که قرار است به کشور وارد شود مسئولیت سنگینی دارد، ادامه داد: طی بررسی ها به این نتیجه رسیده ایم که هر گردشگری که وارد ایران می شود یا اصفهان را می شناسد یا برای دیدن اصفهان لحظه شماری می کند، اما ما از حوزه زیر ساختی بسیار عقب هستیم و از نظر هتل نیز وضعیت مناسبی نداریم. وی با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فقط می تواند برنامه ریزی کند، افزود: دولت نه توان هتل سازی دارد و نه باید وارد چنین مقوله ای شود. اینجا بخش خصوصی باید به میدان بیاید، اما هتل ساز به یکسری قوانین برای تسهل اجرای پروژه خود نیاز دارد که نقش موثر تسهیل کننده قوانین با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: متاسفانه زمانی که بحث تامین منابع مالی در بخش گردشگری مطرح می شود اکثر افراد فقط یک راه حل آن هم بازار پول به ذهنشان خطور می کند. این در حالی است که چنین بازاری قدیمی ترین نوع تامین منابع مالی است و امروز بازار سرمایه مهمترین روش تامین منابع مالی است.
شیرکوند اظهار کرد: در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به فعالان حوزه گردشگری که از منابع بانکی استفاده می کنند بین شش تا هشت درصد یارانه سود مربوط به آن فعالیت را تقبل می کند. همچنین روش دیگری برای تامین منابع استفاده از صندوق توسعه ملی است. این صندوق خیلی علاقه مند است که منابعش را به سمت گردشگری سوق بدهد.

وی اضافه کرد: در هفته گذشته یک لیست با ۲۸ پروژه را به صندوق توسعه ملی ارائه کردیم؛ این صندوق نیز برای کمک به صنعت گردشگری بسیار آماده است، اما تاکید آنها روی پروژه های بزرگ بوده و برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری تسهیلات بانکی با نرخ سود ۱۴ درصد ارائه می کنند. استفاده از سرمایه های خارجی روش دیگر تامین منابع مالی است، اما باید بدانیم که سرمایه گذاری مقوله کوچکی نیست و قطعا سرمایه گذار خارجی با بررسی شاخص ها به میدان سرمایه گذاری ایران می آید و چنین سرمایه گذاری بی شک به دنبال سود است.

وی تصریح کرد: شرکت های بزرگ هتل سازی دنیا علاقه دارند در اصفهان و ایران هتل سازی کنند چراکه آنها متوجه هستند که اولا صنعت گردشگری در ایران بکر بوده و ثانیا همه ظرفیت های سرمایه گذاری صنعت گردشگری در دنیا اشباع شده است و این ما هستیم که باید با چشمی باز، از این سرمایه های دنیا که به سمت کشورمان می آیند بیشترین بهره برداری را کنیم.
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با انتقاد از عده ای که تصور می کنند گردشگری در ذات خودش هنجارگریز و ارزش گریز است، گفت: ما به عنوان کشور اسلامی که هدفمان ایجاد یک الگوی مناسب برای کشورهای اسلامی است. چرا از تریبون گردشگری غفلت کرده ایم. آیا تریبونی بهتر از گردشگری برای الگو شدن وجود دارد؟
شیرکوند ادامه داد: گردشگری یکی از قوی ترین ابزار برای الگو شدن هر کشوری است. مگر تاکیدات دینی و شریعتی اسلام بارها و بارها به گردش و تفریح تاکید نداشته است. گردشگری در دنیا گونه های متعددی دارد، اما سوال اینجاست که چرا گاهی عده ای در این کشور فقط گونه عشرتی گردشگری را می نگرند؟ مگر گردشگری مذهبی امروز در مشهد اینچنین رونق بخشی نکرده است؟

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: گردشگری مذهبی امروز کاری با مشهد کرده است که نزدیک به نیمی از هتل های چهار و پنج ستاره کشور در این شهر قرار دارد. ما مسلمان و شیعه در دنیا کم نداریم پس نباید از گونه های مختلف گردشگری غافل شویم.

وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته میراث ملموس و ناملموس و صنایع دستی این کشور به جای جان گرفتن در حال جان دادن بودند، افزود: حالا که امروز فهمیده ایم که باید کار کنیم و باید پتانسیل های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به کار بگیریم، باید به سمت سازمان های مردم نهاد حرکت کنیم. سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچون ریاست محترم جمهور برای NGO ها ارزش قائل است و در جهت گسترش تشکل های مردم نهاد انتفاعی و غیر انتفاعی کمک خواهد کرد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه ما مکان های مهم و با ارزشی در ایران داریم که نگهبان ندارند، ادامه داد: ما فقط سه درصد از میراث فرهنگی ثبت شده خود را حفاظت می کنیم. چون نیرو نداریم و به همین دلیل از NGO ها می خواهیم تا تدبیر و تفکر در خصوص موضوعات گردشگری، میراثی را در دستور کار خود قرار دهند و نتیجه را از سازمان مطالبه کنند. آنها در این شرایط باید یار و مددکار ما باشند چراکه آنها دیدبان های سازمان هستند. شیرکوند خاطرنشان کرد: سازمان های مردم نهاد میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید یک کاسه شوند و کمک کننده باشند چراکه ما باید از ظرفیت NGO ها بهترین استفاده ها را ببریم.