هتلنیگ بیمارستان‌ها به شرایط مطلوب‌تر برسد
دکتر تهرانی دوست، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران کاهش فرانشیز را از اولین دستاوردها و اهداف طرح تحول نظام سلامت می‌داند و معتقد است که این طرح به‌خوبی در بیمارستان‌های دانشگاه علوم‌پزشکی تهران اجرایی شده، اما مشکلاتی نیز پیش روی اجرای طرح وجود دارد. او در گفت‌وگو با خبرنگار ما، فرسودگی بیمارستان‌های این دانشگاه را مشکلی می‌داند که باید مورد توجه قرار گیرد و از دولت می‌خواهد که اعتبارات لازم برای تداوم اجرای این طرح را تامین کند. اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران چطور بوده است؟
این طرح از ۱۵ اردیبهشت ماه در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران اجرا شد و کاهش فرانشیز از اولین بسته‌های اجرایی ما بود که خوشبختانه، این بسته‌ها به‌خوبی اجرا شدند و به‌دنبال آن بحث ارتقای کیفیت ویزیت در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران نیز در دستورکار قرار گرفت. در این طرح تقریبا در تمامی بیمارستان‌های دانشگاه علوم‌پزشکی تهران به تناسب تخصص از پزشکان متخصص استفاده شده است.
به نظرم موضوع مهم کاهش پرداخت از جیب مردم بود که بیش از هرچیز دیگری در طرح تحول به روی آن تاکید شد و به‌خوبی توانستیم آن را اجرایی کنیم. بیماران هم متوجه این موضوع شده‌اند و امروز دیگر مجبور نیستند خود یا همراهانشان برای تهیه دارو یا تجهیزات به داروخانه‌ها بروند و این موارد تماما ازسوی بیمارستان تهیه می‌شود.
به‌طورکلی بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران بخش عمده‌ای از بیماران را پوشش می‌دهند و البته با مشکلاتی هم روبه‌رو هستند.
چه مشکلاتی؟
در روزهای ابتدایی اجرای طرح مشکل تامین تجهیزات و دارو‌ها وجود داشت که خوشبختانه مرتفع شد، مشکل بعدی انجام آزمایشات و خدمات پاراکلینیکی بود که باتوجه به ظرفیت‌های علوم پزشکی تهران یک چرخه ارجاعی را تهیه کردیم تا بیماران در این چرخه روند درمان خود را تکمیل کنند.
میزان رضایتمندی از طرح چقدر است؟
رضایت‌سنجی از طرح در حال انجام است، اما آمارهای اولیه ما حاکی از رضایتمندی بیماران به‌خصوص در حوزه پرداخت‌ها است، در این طرح کمک قابل توجهی به بیماران شده. به‌خصوص اینکه آنها دیگر در تامین دارو و تجهیزات مشکلی ندارند.
پیشنهادتان برای ادامه اجرای طرح چیست؟
قطعا انتظار ما این است که طرح با قدرت ادامه پیدا کند و برای این کار تامین اعتبارات این طرح امری ضروری است، البته اعتبارات با قول‌هایی که ازسوی دولت به ما داده شده تا حد زیادی قابل تامین است و خوشبختانه نگرانی چندانی از بابت آن نداریم.
موضع دیگر ارتقای هتلینگ بیمارستان‌ها است که باید این وضعیت در مراکز درمانی به شرایط مطلوب‌تری برسد.
برخی از بیمارستان‌های دانشگاه‌علوم‌پزشکی با معضل فرسودگی روبه‌رو هستند، بیمارستان امام‌خمینی نمونه بارز آن است. برنامه‌ای در این خصوص ندارید؟
بله، فرسودگی یکی از معضلات پیش روی ماست و البته اقداماتی هم برای بهسازی و نوسازی در بیمارستان‌هایمان انجام داده‌ایم و درهمین‌راستا کار ساخت یک ساختمان بزرگ 1000 تخت خوابی را در مجاورت بیمارستان امام آغاز کرده‌ایم و ان‌شاءالله در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.
درخصوص اسکان همراهان بیماران و توسعه همراه‌سراها چه برنامه‌ای دارید؟
در ساختمان جدید همراه‌سرا پیش‌بینی شده و در حال حاضر نیز محل‌هایی در بیمارستان برای اسکان همراهان بیماران در نظر گرفته شده است.