مجادله ارزی بر سر هیچ
در شرایطی که عملکرد دولت یازدهم همواره نشان داده است تا چه حد بر انضباط مالی تاکید داشته و با هر گونه برداشت غیرقانونی مخالف است، برداشت اشتباه از اظهار نظر رئیس صندوق توسعه ملی در اتاق بازرگانی درباره نحوه تعامل این صندوق و بانک مرکزی، دستمایه انتقادهایی شد که کمی بعد با روشنتر شدن موضوع، مشخص شد که این مجادله بر سرهیچ بوده است.

صفدر حسینی گفته بود بانک مرکزی متاسفانه محرم خوبی برای پول‌های صندوق توسعه ملی «در گذشته» نبوده است. همچنین بخش دیگری از سخنان حسینی درباره «12 میلیارد دلار حکم در قانون بودجه سال 94 برای برداشت از صندوق» هم به برداشت 12 میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه تعبیر شد، اما این اظهار نظر واکنش مسوولان بانک مرکزی را در پی داشت.

آنها چنین انتقادی به عملکرد بانک مرکزی را وارد ندانستند و درعین حال اعلام کردند هیچ دستور پرداخت انجام‌نشده صندوق توسعه ملی در بانک مرکزی وجود ندارد. در چنین شرایطی که رسانه‌ها مشغول پرداختن به مجادلات ارزی میان بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی و نیز برداشت 12 میلیارد دلاری از این صندوق بودند، صفدر حسینی در توضیح اظهاراتش با ارجاع منتقدان به فیلم اظهاراتش اعلام کرد، نه‌تنها جلساتی به‌طور مرتب با رئیس‌کل و مدیران ارزی بانک مرکزی دارد بلکه نقش موثر سیف در کاهش معنادار تورم، کنترل رشد نقدینگی و به‌ویژه کاهش نوسانات نرخ ارز را هم نمی‌توان از نظر دور داشت، ضمن اینکه وی توضیح داد که دولت هیچ برداشتی از این صندوق نداشته است، هر چند منتقدان، توضیحات حسینی را به عقب‌نشینی تعبیر کردند، اما وزیر اقتصاد هم در دفاع از رئیس صندوق توسعه ملی اعلام کرد منظور مدیرعامل مربوط به دوره‌های قبل بوده است.