توسعه ناوگان؛ پروژه جدید حمل و نقل شهری
مجید محققیان: دفتر سرمایه گذاری و مشارکتهای شهرداری اصفهان با هدف جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و تنوع بخشی به پروژه های شهری اصفهان تعداد قابل توجهی از فرصت های سرمایه گذاری در بخش های مختلف را برای معرفی به سرمایه گذاران ارائه کرده است.

یکی از حوزه های حیاتی در بخش زیرساخت شهری، حوزه حمل و نقل است که این دفتر با تیزهوشی به ارائه طرح های جذاب سرمایه گذاری در این حوزه پرداخته است. گفتگوی ما با سید مرتضی حسام نژاد، مدیر و قائم مقام شهردار در امور سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری اصفهان از یک پروژه مهم که اخیرا در بخش حمل و نقل درون شهری به مرحله انجام رسیده است حکایت دارد:

دنیای اقتصاد: به نظر می رسد که دفتر سرمایه گذاری شهرداری اصفهان طیف وسیعی از فرصتهای سرمایه گذاری را برای مخاطبان خود فراهم آورده است. نمونه اخیر در حوزه حمل و نقل درون شهری اصفهان با چه پیش زمینه ای به سرمایه گذاری رسید.

همانطور که می دانید یکی ازسیاست های کلی که دردفتر سرمایه گذاری ها مطرح است تنوع بخشی به پروژه های شهری اصفهان است. جذب سرمایه گذاری های مشارکتی درراستای تامین نیازهای متنوع و متفاوت شهر اصفهان که زمینه توسعه پایدار این شهر را فراهم می کند..

ازمهمترین این نیازها، حمل ونقل عمومی است. به تعبیری می توان گفت شاید دررده ی اول واولویت های اساسی شهر اصفهان، حل مشکل حمل ونقل عمومی است. دراین راستا توجه به این نکته اهمیت دارد که اولا درحوزه زیرساخت و تجهیزات اولیه ناوگان، سرمایه گذاری اولیه بالایی مورد نیاز است. این سرمایه گذاری سنگین، در تهیه ناوگان اعم از تهیه اتوبوس، بی.ار.تی و . . . خود را نشان می دهد.

همچنین درقسمت بهره برداری یک نوع مدیریت اقتصادی چابک و هوشمند لازم است که با مدیریت بخش خصوصی قادر به ارائه بهترین نوع خدمات به عموم مردم باشد.

با وجود آنکه سالیان گذشته اقدامات نوسازی خوبی درحوزه ناوگان حمل و نقل شهری انجام شده، که از جمله آن راه اندازی خط یک بی آرتی در دوفاز بود که ابتدا ازبلوار شفق تا میدان آزادی و بعد از آزادی تا ترمینال باقوشخانه احداث و بهره برداری شد، می باشد؛ لیکن سرمایه گذاری مستقیم شهرداری هم در خرید اتوبوس دوکابینه و هم اتوبوس های 12متری، هزینه سنگینی را بر دوش شهرداری گذاشت و متوجه شدیم که ادامه دادن این مسیر مشکل است.
بنابراین پیش بینی کردیم که در این زمینه جذب و مشارکت سرمایه گذار بخش خصوصی را داشته باشیم. با فراخوانی که انجام شد یک مورد منجر به قرارداد قطعی شد که ۵۰دستگاه اتوبوس دو کابین توسط بخش خصوصی تهیه شود که ارزش اولیه بدون هزینه های مالی، چیزی حدود ۴۵۰ میلیارد ریال است که مابتوانیم خط بی. ار.تی سوم شرق - غرب اصفهان، را راه اندازی کنیم.

دنیای اقتصاد: یعنی این قرارداد صرفا به خرید 50 دستگاه اتوبوس توسط بخش خصوصی منجر شد؟
درهمین خط سوم، یک قرادداد دیگر نیز منعقد شد که زمین آن تحویل مشارکت کننده گردیده، که قبل از قرارداد تهیه ناوگان ا ست؛ آنهم ساخت و تجهیز ایستگاه های بی ارتی است. لازم است اشاره کنم در زمینه اجرای ایستگاههای بی. ار.تی، ما دو تجربه داشته ایم که مقابل مقایسه است. در فاز یک از طریق جذب سرمایه گذار ایستگاهها را احداث کردیم که یک غرفه عرضه مواد غذایی نیز در آن پیش بینی شده بود. هرچند پیشنهاد شده بود مواد غذایی سرد و بسته بندی شده عرضه شود منتها این قسمت ناموفق بود. اما در قسمت تهاتری که بصورت BOT انجام شد درمقایسه با فاز ۲ که کاملا به صورت پیمانکاری اجرا شد و شهرداری پول آن را پرداخت کرد موفق بودیم.

نهایت امر مجموعه شهرداری به این جمع بندی رسید که باید به صورت مشارکتی حرکت کند و از بخش خصوصی کمک بگیرد. بنابراین مجددا فراخوان زدیم و بحمدلله سرمایه گذاران قابلی پیشنهاد داده و حضور پیدا کردند ونهایتآ مذاکرات انجام شد و منجر به عقد قرارداد گردید. مقرر شد تا درقبال ساخت ایستگاهها، استفاده از فضای تبلیغات ایستگاهها ی بی.ار.تی به مجری واگذار گردد. استنباط بنده این است که هم ازلحاظ کیفیت و طراحی و سرعت انجام کار، پروژه موفقی خواهد بود.
بنابراین در حوزه حمل ونقل عمومی، یک پروژه تهیه ناوگان در حد 50 دستگاه اتوبوس دو کابین با حجم سرمایه گذاری حدود 450 میلیارد ریال و یک پروژه ساخت و تجهیز ایستگاهها با حجم حدود 17 میلیارد ریال منعقد شده و همچنین مذاکرات منسجم و خوبی در پروژه دیگری به حجم هشت هزار میلیارد ریال داشته ایم که با اجرایی شدن آن بحث نوسازی ناوگان و جمع شدن اتوبوس های فرسوده در حد چشمگیری انجام خواهد شد.

دنیای اقتصاد: یعنی مطابق این قرارداد تعداد ۵۰ دستگاه اتوبوس جایگزین دستگاههای قبلی خواهند شد؟
با اجرای این پروژه حدود۲۰ درصد توسعه و ۸۰ درصد جایگزینی دستگاههای فرسوده را به دنبال خواهیم داشت که قطعا هم در بحث آلودگی محیط زیست و هم در زیباسازی چهره و ظاهر شهر و ارائه خدمات با کیفیت بالاتر به شهروندان موثر خواهد بود.

دنیای اقتصاد: آورده دو طرف در این قرارداد مشارکتی مابین شهرداری اصفهان و شرکت مجری چگونه است؟
آورده ی سرمایه گذار تهیه ناوگان است و تعهد شهرداری پرداخت یارانه ای به اندازه مابه التفاوت هزینه تمام شده مشارکت کننده بابت هر سفر با قیمت بلیط مصوب شورای شهر است. عنایت داشته باشید که شورای شهر ممکن است با انگیزه حمایت از شهروندان بهایی را مصوب کند که با هزینه تمام شده مشارکت کننده متفاوت باشد. شهرداری تفاوت این دو عدد را بصورت یارانه پرداخت می کند. قرارداد به صورت BOT است و در نهایت بعد از ۱۰سال این ناوگان و ۵۰ دستگاه اتوبوس تحویل شهرداری خواهد شد.

دنیای اقتصاد: عملیات اجرای این پروژه چه زمانی شروع می شود و در طی چه مدتی به بهره برداری خواهد رسید؟
پیش بینی زمانی ما، حدود ۱۵ ماه است . در اولین شورای عالی جزئیات این پروژه مطرح می شود. استنباط ما این است ظرف یک ماه اینده اجرای آن ابلاغ شده و پیش بینی می شود که تا ۸ ماه آینده، کلیه ۵۰ دستگاه به بهره برداری خواهند رسید.

دنیای اقتصاد: بدون شک یکی از عمده ترین دلایل آلودگی هوای اصفهان به بحث حمل و نقل درون شهری باز می گردد! آیا پروژه های دیگری دراین بخش وجود دارد که دفتر سرمایه گذاری شهرداری تمایل به مشارکت با بخش خصوصی دارد؟
یکی ازموارد احداث پایانه ها است. استنباط من این است که اگر مشکلات تملکی زمین ها مرتفع شود این دست پروژه ها قابلیت بالایی برای جذب سرمایه گذار خواهند داشت.
مادو پایانه بزرگ اندیشه و کاوه را داریم که هردو جزو مگا پروژه های شهر هستند که باید در همایش بین المللی فرصت های پساتحریم سرمایه گذاری اصفهان مطرح بشوند تا ازتجارب بین المللی در طراحی و اجرای آن استفاده شوند.

اما دربحث تاکسی پیشنهاداتی مطرح شده که نیازبه بررسی دارد ازمهم ترین موارد خطوط تاکسی رانی ویژه توریستی اشاره نمود که برای سرمایه گذاری می تواند جذاب باشد.
همچنین تمایل داریم در ارتقا تکنولوژی اتوبوس از جمله برقی شدن به اقدامات جدیدی دست یابیم که نیازمند حضور و مشارکت سرمایه گذاران است.