نمایشگاه گردی
گروه نمایشگاه: با توجه به اهمیت صنعت گردشگری در قرن بیست و یکم بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران با توجه به نزول جهانی بهای نفت سعی دارند سهم قابل توجه از این صنعت نوظهور و البته پردرآمد را به خود اختصاص دهند. در این میان اصفهان با داشتن پتانسیل بالایی در جذب گردشگر می تواند در باز شدن کلید اقتصاد کشور نقش مهمی داشته باشد.

به اعتقاد کارشناسان مناسب ترین راهکار خروج از بودجه تک محوری بر پایه نفت توسعه صنعت گردشگری است که البته این مهم با توسعه زیرساخت های کشور در بخش های مختلف از جمله حمل و نقل، اقامتگاه ها، هتل ها و ... رقم می خورد. در این میان صنعت نمایشگاهی نیز می تواند در جذب گونه ای دیگر از گردشگران با عنوان گردشگری تجاری و اقتصادی موثر واقع شود. به طور قطع نمایشگاه، کلید اقتصاد هر کشور و منطقه است و صادرات خارجی، عرضه و معرفی محصولات هر کشوری وابسته به نمایشگاه های آن است.

متاسفانه اصفهان با داشتن بیش از 8 هزار واحد صنعتی به عنوان قطب صنعتی کشور طی دو دهه گذشته از داشتن فضای مناسبی برای برپایی نمایشگاه های بین المللی محروم بوده البته با وجود همین امکانات اندک نیز اقدام به برگزاری نمایشگاه هایی در این سطح کرده اما شرایط و فضا به گونه ای نبوده که بتواند گردشگران تجاری و اقتصادی را جذب اصفهان کند. در این مدت رایزنی های بسیاری برای ساخت نمایشگاهی در شان اصفهان انجام شد اما هر بار به در بسته ای خورد تا اینکه بالاخره بعد از 22 سال کلنگ نمایشگاه بزرگ اصفهان به دست ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به زمین زده شد و به گفته فعالان بخش صنعت، نمایشگاه و گردشگری استان، به طور قطع با ساخت این پروژه بزرگ فرش قرمزی جلوی پای سرمایه گذاران و گردشگران در اصفهان پهن خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های اصفهان در خصوص تاثیر این نمایشگاه در جذب گردشگر و به خصوص توریسم تجاری، می گوید: مطابق سند آمایش سرزمین، استان اصفهان باید به سمت مزیت های صنعت گردشگری حرکت کند و با برپایی نمایشگاه ها توریسم تجاری رونق می گیرد.
به گفته رسول محققیان هر گردشگر خارجی و داخلی که برای بازدید از یک نمایشگاه وارد کشور یا منطقه ای می شود، ۱۱ شغل را رونق می دهد که علاوه بر آن قراردادهای تجاری، بازرگانی و صنعتی و حتی فرهنگی نیز منعقد می شود.
به طور قطع امروزه توریست نمایشگاهی، شاخه ای مجزا در صنعت گردشگری است که مانند دیگر حوزه های این صنعت همچون گردشگری ورزشی، سلامت و یا مذهبی، ارزآوری زیادی را برای کشورها به همراه دارند.

به اعتقاد محققیان پروژه بزرگ نمایشگاه اصفهان در بهبود اقتصاد استان اثرگذار است و با توجه به اینکه اصفهان یکی از استان های راهبردی و تعیین کننده در اقتصاد ایران است، کشور نیز از این پروژه بهره مند خواهد شد.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در خصوص این پروژه، می گوید: متاسفانه طی سال های گذشته استان اصفهان با داشتن بیش از ۸ هزار واحد صنعتی بزرگ و نزدیک ۳۰ هزار واحد صنفی تولیدی و صنعتی از نظر جایگاه نمایشگاهی بسیار ضعیف بود.
عبدالوهاب سهل آبادی نمایشگاه را پیشانی صنعت و تولید می داند و می گوید: متاسفانه در چند سال گذشته در این خصوص بسیار ضعیف عمل کردیم که خوشبختانه با همکاری شرکت نمایشگاه ها و پیگیری آنها و همچنین استانداری و شهرداری زمینی به وسعت قابل توجهی برای نمایشگاه در نظر گرفته شد که بهره برداری از آن به طور قطع اثرات مثبتی بر صنعت و اقتصاد استان خواهد داشت.

به گفته وی هر گردشگر تخصصی که وارد اصفهان می شود به سراغ نمایشگاه خواهد رفت که اثرات آن بر تولیدات استان بسیار زیاد است و بر جذب گردشگر تخصصی تاثیر مطلوب می گذارد.
به اعتقاد رئیس اتاق بازرگانی اصفهان یکی از معضلات استان جذب سرمایه گذار است که نمایشگاه به عنوان نماد شهر موجب جذب گردشگر می شود همچنین با دادن امنیت به سرمایه گذار بافت شهر را تغییر می دهد.
وی می گوید: با توجه به اینکه اصفهان سال های طولانی از این فضا محروم بوده با احداث پروژه بزرگ نمایشگاه اثرات آن به جهت سرمایه گذاری های مختلف در شهر مثبت خواهد بود.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز وجود نمایشگاه در دنیا را یکی از جاذبه ها و ظرفیت های مهم جذب گردشگر می داند و می گوید: امروزه بسیاری از کشورهای دنیا در زمینه گردشگری و تجارت، نمایشگاه های تخصصی خود را در طول سال به صورت هفتگی و روزانه برگزار می کنند و با توجه به برند بین المللی و موضوعات این نمایشگاه ها از سراسر جهان گردشگران بسیاری به این کشورها سفر می کنند.

فریدون اللهیاری با اشاره به ظرفیت های اقتصادی، فرهنگی و جاذبه های گردشگری اصفهان، تاکید می کند: با توجه به جایگاه مهم اصفهان در مرکز ایران، این استان می تواند در بحث های فرودگاهی و راه آهن و راه ها و ارتباطات بین المللی نیز جایگاه مهمی پیدا کند و بی تردید نمایشگاهی در خور شان اصفهان و جایگاه این شهر می تواند نقش مهمی در جذب گردشگر داشته باشد.
اما اینکه نمایشگاه چقدر می تواند در جذب سرمایه گذاران و گردشگران تجاری موثر باشد جای سوال دارد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان می گوید: ما ساختار و بستر فیزیکی را فراهم و در افزایش کیفیت نمایشگاه ها در بستر جدید تلاش می کنیم اما این که صنایع تا چه حد از این فضا استفاده کنند و با چه دستاوردها، چه میزان از فعالیت و توانمندی و پویایی به نمایشگاه بیایند بر عهده خود آنان است در واقع برای آنکه نمایشگاهی بتواند در سطحی از کیفیت برگزار شود تا بازدیدکنندگان خارجی از کشورهای مختلف را پذیرا باشد، باید زیرساخت های شهری، اقتصادی و فرهنگی مناسبی داشت.
به گفته محققیان بدون دارا بودن هتل، فضای تفریحی و تجاری مناسب، جاذبه های گردشگری سازماندهی شده، راه و حمل و نقل مناسب و خدمات و امکانات زیربنایی درست و صحیح، نمی توان امید داشت که نمایشگاه و به تبع آن صنعت گردشگری، توسعه و رونق یابد.
به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در زمینه جذب گردشگر، امروز شرایط ما نسبت به گذشته تغییر چشمگیر کرده اما از آنچه انتظار می رود هنوز فاصله زیادی داریم و باید از فرصت های ایجاد شده استفاده بهینه را ببریم تا بتوانیم در زمینه جذب گردشگر آنچه را که در شان شهر اصفهان است، ایجاد کنیم.

وی می گوید: اصفهان به لحاظ جذب گردشگر بین المللی فرصتی ویژه برای ایران است به گونه ای که کانون اصلی توجهات به حوزه گردشگری فرهنگی و تمدنی ایران، این شهر است.
به گفته اللهیاری با همین آمار و ارقام کنونی، اصفهان جایگاه ممتازی در حوزه گردشگری فرهنگی و تاریخی خارجی در ایران دارند اما این رقم هنوز قابل ملاحظه نیست.
اللهیاری با تاکید بر اینکه ظرفیت سرمایه گذاری در حوزه گردشگری بسیار عظیم بوده و طبیعی است سرمایه گذاران بیش از تبلیغ ما، به مزیت های سرمایه گذاری توجه کنند، تصریح می کند: اگر این مزیت ها خود را نشان دهد سرمایه گذاران در اصفهان حضور می یابند. از طرف دیگر نقش دستگاه های دولتی این است که بستر لازم را برای حضور سرمایه گذاران فراهم کنند.

به طور قطع نمایشگاه خود به عنوان ظرفیت مهم اقتصادی و گردشگری استان اصفهان، می تواند در ایجاد فرصت های جذب گردشگر و سرمایه گذار تاثیر بسزایی در اقتصاد استان داشته باشد.