موسیقی تا بی‌نهایت
اگر اخبار حوزه تکنولوژی را دنبال کرده باشید حتما می‌دانید که اوایل خرداد ماه و پس از مدت‌ها گمانه‌زنی و شایعات بی‌شمار، اپل شرکت Beats Electronics را با قیمت 3 میلیارد دلار به تصاحب خود در آورد. Beats یکی از قدرتمند‌ترین شرکت‌ها در بازار تولید هدفون و اسپیکر است. ادی کو، مدیرعامل Beats از سه دلیل اصلی برای انجام این معامله توسط شرکت اپل نام برده است؛ یعنی استعداد، هدفون‌های فوق‌العاده و سرویس بیتس موزیک. بسیاری براین باورند که اپل در پی استفاده از سرویس موسیقی Beats برای جبران افول سرویس آیتونز خود است چرا که تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل نیز در این خصوص موسیقی را دارای جایگاه خاصی در زندگی و قلب اپلی‌ها دانسته است. وی این عامل را یکی از عمده دلایلی خوانده است که اپل را مجاب به سرمایه‌گذاری در زمینه موسیقی و گردهم آوردن تیم‌های کارکشته برای ایجاد خلاقانه‌ترین محصولات و سرویس‌ها در حوزه موسیقی کرده است.
به گفته مدیر بخش آیتونز، ادی کو، موسسان بیتس Jimmy Iovine و Dr. Dre به‌عنوان کارکنان رسمی و به صورت تمام‌وقت به شرکت اپل خواهند پیوست. همچنین طی مصاحبه‌ای با نشریه نیویورک تایمز، تیم کوک گفته است «Iovine و Dre بسیار منحصر به‌فرد بودند و یافتن آنها شبیه به یافتن یک دانه شن دلخواه در یک ساحل پر از شن بود. چنین افرادی بسیار کمیابند و یافتن نظیر آنها بسیار مشکل است.» تیم کوک ادامه داده است اپل این توانایی را داشت که به جای خرید یک سرویس استریم موسیقی موجود یک سرویس دیگر برای خود بسازد. درست شبیه به تمامی تکنولوژی‌هایی که این شرکت در طول سالیان مختلف به دست آورده است. «اما شما که همه چیز را خودتان نمی‌سازید.»
سایت‌های خبری از فعالیت رسمی شرکت Beats زیر پرچم اپل از شهریورماه سال‌جاری خبر می‌‌دهند بنابراین باید شاهد استفاده از دستاوردهای Beats در نسل آینده محصولات اپل در حوزه موسیقی باشیم. برای اثبات این ادعا نیز می‌توان به مصاحبه تیم کوک با نیویورک‌تایمز اشاره کرد. وی در مصاحبه خود خبر از محصولاتی داده است که با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، کاربران را حیران خواهند ساخت. وی وعده عرضه محصولاتی را داده است که منجر به بالارفتن کیفیت موسیقی از وضعیت کنونی خواهد شد. براساس برخی از گمانه‌زنی‌ها اپل برای رقابت با سرویس‌های استریم موسیقی همچون Spotify، Pandora و Rdio به دنبال Beats بوده است تا با بهره‌گیری از سرویس این شرکت، به مقابله با رقبای خود برخیزد.
Beats Electronics چگونه شکل گرفت؟
Beats Electronics در سال 2006 توسط یک خواننده و تولیدکننده موسیقی رپ‌ به نام Dr. Dre و یک تولیدکننده فیلم یعنی Jimmy Iovine شکل گرفت. از همان ابتدا محصولات این شرکت با کیفیتی بسیار بالا ساخته و توسعه داده شد و این عمل با همکاری شرکت Monster Cable انجام می‌شد. این همکاری با موفقیت و سود مالی بسیار بالایی در صنعت صوت همراه بود. در سال 2011 میلادی بیتس 53 درصد از ارزش مالی بازار هدفون را در دست داشت که این امر باعث شد رقابتی بین شرکت‌های سازنده هدفون صورت گیرد و همه آنها به نوعی به الگوبرداری از موفقیت Beats بپردازند و این امر به همکاری دیگر هنرمندان با شرکت‌های صوتی منجر شد. تنها در طول هفت سال Beats Electronics موفق شد خود را به نامی مشهور در عرصه موسیقی و در میان جوانان تبدیل کند. تلاش‌های بازاریابی چشمگیر که توسط Dr. Dre و Jimmy Iovine صورت گرفت به موفقیت شگفت‌انگیز این شرکت کمک شایانی کرد. از جمله این بازاریابی‌ها می‌توان به حضور در برنامه‌های مشهور تلویزیون آمریکا مانند American idol و نیز همکاری نزدیک با هنرمندان و خوانندگان محبوب اشاره کرد. هدفون‌های Beats در موزیک‌ویدئوهای گوناگون روی گوش خوانندگان مشهور قرار گرفت.
هدفون‌ها و سایر محصولات صوتی Beats به‌صورت عمده به‌دلیل پخش موسیقی با صدای بیس با کیفیت بالا (bass-rich) اغلب از سوی علاقه‌مندان به ژانرهای موسیقی نظیر هیپ‌هاپ مورد تحسین قرار گرفته است. البته در این میان انتقاداتی نیز نسبت به محصولات این شرکت وجود دارد. برای مثال دوستداران دوآتشه موسیقی که دقت بالایی بر جزئیات صوت دارند معتقدند هدفون‌های Beats به‌دلیل بدل‌شدن به نوعی کالای لوکس و هزینه‌های سنگین بازاریابی و طراحی ویژه در جهت مد روز، قیمتی فراتر از ارزش واقعی خود دارند. همچنین به اعتقاد این گروه هدفون‌ها و اسپیکرهای این شرکت معمولا نوعی صدای بیس مصنوعی نیز به‌منظور جذاب کردن موسیقی به صوت اضافه می‌کند که آن را از آنچه خود هنرمند قصد ارائه آن را داشته اندکی دور می‌سازد.
بحث و جدل‌ها هیچ‌گاه پایانی ندارد؛ اما آنچه واضح است، کارساز بودن تاکتیک‌های Beats Audio بوده که منجر شده این برند اکنون کنترل حدود 60 درصد بازار هدفون‌های حرفه‌ای را در دست داشته باشد که نتیجه آن درآمد یک میلیارد دلاری سال پیش شرکت بوده است. در گزارش زیر به هفت هدفون و اسپیکر برتر شرکت Beats Electronics اشاره می‌کنیم که نقش بسزایی در معروف شدن و محبوبیت این شرکت در بین موسیقی‌دوستان داشته است.



Beats Solo
pic۱
این هدفون نسخه ارزان‌تر یعنی 200 دلاری سری Studio است که از ویژگی حذف صدا برخوردار نیست اما همچنان کیفیت صدای مناسبی را ارائه می‌کند. طراحی این سری به گونه‌ای است که روی گوش قرار گرفته؛ اما تمام آن را نمی‌پوشاند.



Beats Studio
pic۲
هدفون‌های 300 دلاری این رده که از نوع روی گوش هستند (به‌طور کامل گوش را تحت پوشش قرار می‌دهند) با طراحی جالب توجه خود آغازگر موفقیت برند Beats بوده‌اند.


Beats by
Dr. Dre Executive
pic۳
این هدفون‌ها نیز مانند هدفون قبلی 300 دلار قیمت دارند. این سری از هدفون‌ها به‌دلیل ویژگی پیشرفته حذف صداهای مزاحم از محبوبیت بالایی در بین دوستداران دنیای موسیقی برخوردار هستند.


Beats Wireless
pic4
هدفون‌های بی‌سیم سری Beats Wireless از نظر کیفیت قادر به رقابت با نمونه‌های سیم‌دار این شرکت نیستند. اما با قیمت ۹۵/۲۷۹ دلاری خود در دسته هدفون‌های حرفه‌ای جای گرفته‌اند که آزادی کاملی از سیم‌ها و اتصالات را برای کاربر به ارمغان می‌آورند.


Beats by
Dr. Dre urBeats
pic5
هدفون‌های درون گوش urBeats با قیمت ۱۰۰ دلاری خود چندان نظر منتقدان را به خود جلب نکردند؛ اما ظاهر و طراحی جذاب و نیز لوگوی b قرار گرفته روی آن که معرف برند مطرح Beats بود، طرفدارانی را به سوی این سری از هدفون جلب کرد.


Beats Pill 2.0
pic۶
اسپیکر بلوتوث بی‌سیم Beats پس از عرضه این مدل اسپیکرها از طرف شرکت‌هایی مانند Jawbone Jambox به بازار آمد که بخش بزرگ بازار اسپیکرهای بلوتوث را از آن خود کرده بودند. با وجود طراحی جالب توجه این دستگاه، نقدهایی که در مورد آن منتشر شده چندان جالب نیست. این اسپیکر با قیمتی بالای 99/199 دلار، رقابت سختی را در بازار این نوع اسپیکرها دارد.


Beats Pro
pic7
سری هدفون Beats Pro راهکار شرکت Beats برای دوستداران حرفه‌ای موسیقی است. این سری از هدفون‌ها یکی از گران‌ترین محصولات این شرکت است که با قیمت ۴۰۰ دلار روانه بازار شده‌اند. قطعا پرداخت این قیمت برای یک جفت هدفون هزینه سنگینی است اما بازخوردهای مثبتی که از طریق خریداران آن دریافت شده نشان می‌دهد این هدفون برای کسانی که به گوش دادن موسیقی دلبستگی خاصی دارند می‌تواند یک گزینه عالی باشد.