اظهارنظر دو عضو شورا درباره سخنان شهردار مشهد
دنیای اقتصاد، گروه سیاسی- دو روز پس از انتخابات بود که مصاحبه‌ای از صولت مرتضوی، شهردار مشهد در مورد انتخابات گذشته و فضای سیاسی کشور در خبرگزاری تسنیم منتشر شد. صولت مرتضوی در جمع خبرنگاران اظهار کرده بود: وزارت کشور در اعلام آمار واجدان‌شرایط اشتباه ۳ میلیون نفری کرده است؛ جریان خبرگان مردم یا‌‌‌ همان اعتدال که مورد حمایت آقای هاشمی رفسنجانی بود، در انتخابات به‌شدت شکست خوردند. وی همچنین عنوان کرده بود: رئیس جمهور با چالش «کاهش محبوبیت» مواجه است و قطعاً یکی از دلایل موردتوجه در این کاهش محبوبیت، سیاسی‌کاری‌های دولت در ۲ سال گذشته است.
در این بین چند نکته مهم مطرح است: ابتدا اینکه آیا شهردار یک شهر در جایگاه اظهارنظر درمورد رئیس جمهور قرار دارد؟! آیا در شرایطی که دولت در احداث پروژه‌های مهمی مثل خط دو قطار شهری به مشهد کمک می‌کند باید اینگونه جایگاه مشهد را به خطر انداخت؟ و اینکه چرا کسانی که شهرداری را ملزم به دوری از سیاسی‌کاری می‌کنند، در خصوص چنین مسائلی به اظهار نظر می‌پردازند؟در این خصوص به گفت‌وگو با برخی از اعضای شورای شهر می‌پردازیم:

هرکسی با توجه به سوابق خود حق اظهارنظر دارد

عضو شورای شهر مشهد با بیان اینکه هر شخصیت حقوقی دارای جنبه حقیقی نیز هست، عنوان کرد: شخصیت حقیقی هرکسی به تجربیات و سوابق مدیریتی او برمی‌گردد.محمد آصفی با اشاره به اینکه شهردار با توجه به شخصیت حقیقی خود که متکی به شخصیت حقوقی است حق اظهارنظردارد، گفت: شهردار در چارچوب تجربیات خود می‌تواند به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد.آصفی در ادامه خاطرنشان کرد: هرکسی حق اظهارنظر درخصوص مسائل را با توجه به سوابق خود داشته و بدون درنظر گرفتن موقعیت فعلی، تنها به‌عنوان کارشناس می تواند صحبت کند. وی با تاکید بر اینکه شهردار تحت‌عنوان رئیس ستاد انتخاباتی گذشته درخصوص انتخابات اظهارنظر کرده است، تصریح کرد: خبرنگاران به لحاظ شکلی باید سوالات حساب‌شده بپرسند و از نظرات افراد به‌عنوان کارشناس استفاده کنند.

گفتار مسئولان با رفتارشان مطابق باشد

یکی دیگر از اعضای شورای شهر مشهد نیز در این خصوص با بیان اینکه افراد از نظر جایگاه حقیقی برای هرگونه اظهارنظر قانونی آزاد هستند، عنوان کرد: طی 2 سال گذشته دولت تعامل بسیار خوبی با مشهد داشته و همکاری‌های زیادی در زمینه‌های مختلف زیرساختی داشته است. محمدرضا دیمه‌کار از لزوم تطابق رفتارها و گفتارها با سخنان رهبری مبنی بر همدلی و وفاق مسئولان گفت و تصریح کرد: شعارهای هرساله رهبری صرفا برای همان سال انتخاب نشده است بلکه جمع‌آوری این شعارها یک منشور اخلاقی را برای مسئولان و مردم به ارمغان می‌آورد. وی خاطرنشان کرد: انتظار داریم شهردار مشهد و همه مسئولان از اظهارنظرهایی در جهت عدم‌تحقق شعار همدلی بپرهیزند و تمامی جناح‌های دولتی و غیردولتی صرفا پیشرفت مشهد را مدنظر قرار دهند. این عضو شورا ادامه داد: هر موردی که این پیشرفت و حرکت روبه جلو مشهد را تحت‌تاثیر قرار دهد، به‌نوعی ظلم به مردم مشهد و زائران است، ما شهردار را به‌عنوان معاون سیاسی امنیتی وزارت کشور در دولت محمود احمدی‌نژاد انتخاب نکرده‌ایم که درحال حاضر اظهارنظر سیاسی در این مورد داشته باشند و افرادی که در دولت دهم مسئولیت داشته باشند، می‌توانند پاسخگوی اظهارنظرهای اخیر شهردار باشند. دیمه‌کار عنوان کرد: قطعا شهردار مشهد باهوش‌تر از آن است که با اظهار نظرهای شخصی مانعی برای پیشرفت مشهد باشد و باید درنظر داشته باشیم منافع مردم بسیار بالاتر از جایگاه ماست و نباید با صحبت‌های خود مانع حرکت روبه جلوی مشهد شویم، انتظار نداریم شهردار که منتخب شوراست این وفاق و همدلی را دچار خدشه کند.