امید به الکامپ بیست و یکم
دنیای اقتصاد: نمایشگاه الکامپ بیست و یکم در حالی کار خود را در محل دائمی نمایشگاه‏های بین‏المللی آغاز کرده که به نظر می‏رسد با حضور سازمان نظام صنفی به عنوان مجری، این دوره کمی پرسروصداتر از قبل برگزار شود.این را تا قبل از آغاز نمایشگاه حداقل از بیلبوردهای سطح شهر، غرفه‏سازی شرکت‌ها (که تا آخرین دقایق افتتاح هم ادامه داشت) و جنب و جوش رسانه‏ای این نمایشگاه می‏شد فهمید. نمایشگاهی 22 هزارمتر مربعی که امسال 500 شرکت در آن ثبت نام کردند اما به گفته برگزارکنندگان فضای محدود باعث شد که امکان حضور همه شرکت‌ها در آن فراهم نشود و تنها حضور 420 شرکت در آن قطعی شد.

به جز این، به لطف نزدیکی متولیان سازمان نظام صنفی با وزارت ارتباطات یک سالن نیز به دولت الکترونیک اختصاص یافته تا نزدیک به 40 سازمان دولتی دستاوردهای خود را در آن به نمایش بگذارند. از سوی دیگر با تمهیدات در نظر گرفته شده برای شرکت‌های استارت‌آپی نزدیک به 80 شرکت استارت‌آپی در این رویداد آی تی کشور حضور دارند. الکامپ بیست و یکم البته از حضور برخی بزرگان نرم‏افزاری و سخت‏افزاری ایران خالی است که بخش قابل توجه دلایل عدم حضور آنها به تجربه تلخ سال‏های قبل این شرکت‌ها و کم تاثیربودن نمایشگاه در کسب و کارشان مرتبط می‏شود. با این حال همه می‏دانند که حضور سازمان نظام صنفی به عنوان برگزار کننده، دلیل اصلی شرکت برخی از نام‏ها در این نمایشگاه بوده است؛ نمایشگاهی که طی بیست دوره فراز و نشیب‏های بسیار از سر گذرانده است و حالا به ایستگاهی رسیده که بسیاری آن را آخرین ایستگاه قبل از برداشته شدن تحریم‏ها و تغییرات گسترده در حوزه تکنولوژی در ایران می‏دانند.

چه کسی الکامپ امسال را برگزار کرده است؟
امسال الکامپ توسط سازمان نظام صنفی رایانه‏ای برگزار ‏شده است. بین این سازمان و شرکت سهامی نمایشگاه‏ها همواره برای برگزاری الکامپ اختلافاتی وجود داشته است. طی سال‏های گذشته هراز گاه سکان برگزاری الکامپ به سازمان نظام صنفی سپرده شده و در سال‏های دیگر نهادهای دیگری هم وزنه‏های سنگین این نمایشگاه را آزموده‏اند. نتیجه کار از نظر افراد گوناگون متفاوت است اما آنچه مشخص است این است که سازمان نظام صنفی در جذب شرکت‌های بیشتر و سروصدای بالاتر برای الکامپ تبحر و نفوذ بیشتری دارد. با این همه بسیاری معتقدند ضعف‏های موروثی بخش نمایشگاهی ما به طور گسترده به الکامپ هم منتقل می‏شود.

مسوولان سازمان نظام صنفی از اعطای وام کم بهره به شرکت‏کنندگان خبر دادند. آنها حالا سعی دارند فضای آی تی کشور را آرام کنند و نمی‏خواهند کسی از لفظ تحریم استفاده کند و تلاش می‏کنند حتی برای کسانی که نیامده‏اند دلایل موجهی بیاورند. بخش استارت‌آپها که امسال برای نخستین بار برگزار می‏شود تلاقی دو جریان سنتی و مدرن بخش آی تی است. به نظر می‏رسد بخش سنتی تصمیم گرفته این بخش جدید را به رسمیت بشناسد و حتی برای حضور آنها در نمایشگاه هم تسهیلاتی قایل شود. هر چند مانند همیشه برنامه‏های الکامپ تا روز آخر مشخص نبود ولی حالا تعداد قابل توجهی از استارت‌آپها با فراهم شدن شرایط، در الکامپ بیست و یکم حضور دارند.

خارجی‏ها می‏ آیند؟
نمایشگاه الکامپ یک نمایشگاه ایرانی و بدون حضور مستقیم شرکت‌های خارجی است. برگزارکنندگان این دوره نمایشگاه دو عامل زمان کم (۴ ماه از زمان گرفتن مجوز الکامپ ۲۱ می‏گذرد) و تحریم‏ها را عامل اصلی نبود خارجی‏ها می‏دانند. اما تقریبا همه می‏دانند مشکلات نیامدن خارجی‏ها به چیزهای مهمتری هم مرتبط می‏شود. ساختارها و لجستیک صنعت نمایشگاهی ما در سال‌های اخیر تحلیل رفته است و حتی یک نمایشگاه کاملا برنامه‏ریزی شده تک دوره‏ای هم نمی‏تواند معجزه چندانی کند. شرکت‌های خارجی که طی ماه‏های اخیر مشغول محک‏زدن بازار ایران بوده‏اند احتمالا در نمایشگاه امسال بازدید‏کننده‏هایی دارند اما هیچ برند صاحب نامی را به طور مستقیم در این نمایشگاه نمی بینیم.

اگر همه چیز آنگونه که پیش‏بینی شده پیش برود به تدریج شاهد حضور شرکت‌های خارجی در بازار ایران طی سال آینده و احتمالا الکامپ‏های بعدی خواهیم بود و این البته نیازمند شرایط نمایشگاهی استاندارد و متعادل است. حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاهی مثل الکامپ ورای چارچوب‏های نمایشگاهی تفسیر می‏شود و شاید اگر موضوع تحریم‏ها حل شود، زمان برنامه‏ریزی برای یک الکامپ بین‏المللی در سال‏های آینده فرا رسد.